Stuttgart – Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG (burzový kód: MBG) dosiahla v uplynulom hospodárskom roku solídny hospodársky výsledok. Zameranie sa na žiadané osobné vozidlá a vany v kombinácii s dôslednou nákladovou disciplínou viedlo k zisku koncernu pred zdanením a odpismi (EBIT) vo výške 19,7 mld. € (2022: 20,5 mld. €). Tržby skupiny sa zvýšili na 153,2 miliardy eur (2022: 150,0 mld. €). V náročnom prostredí, ktoré bolo ovplyvňované obmedzeniami v dodávateľskom reťazci, ako aj geopolitickou a makroekonomickou nestabilitou, sa v divízii Mercedes-Benz Cars dosiahla upravená ziskovosť (RoS) 12,6 %. Divízia Mercedes-Benz Vans dosiahla upravenú ziskovosť (RoS) 15,1 %, zatiaľ čo Mercedes-Benz Mobility realizovala upravenú návratnosť vlastného kapitálu (RoE) na úrovni 12,3 %.
Fotogaléria
(4724x2657px, 2.26 MB)
(4724x3151px, 3.16 MB)
(4724x3543px, 3.18 MB)
(4724x2657px, 3.32 MB)
- Tvorba hotovosti: silný voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti s nárastom o 39 % na hodnotu 11,3 mld € (2022: 8,1 mld €). Čistá likvidita priemyselnej činnosti sa zvýšila o 19 % na 31,7 mld. € (2022: 26,6 mld. €)
- Ročný výsledok: obrat koncernu sa zvýšil o 2 % na 153,2 mld. € (2022: 150,0 mld. €) a EBIT koncernu dosiahol hodnotu 19,7 mld. € (2022: 20,5 mld. €)
- Ziskovosť: upravená ziskovosť (RoS) vo výške 12,6 % v divízii Mercedes-Benz Cars (2022: 14,6 %) a 15,1 % v divízii Mercedes-Benz Vans (2022: 11,2 %); upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v divízii Mercedes-Benz Mobility vo výške 12,3 % (2022: 16,8 %)
- Odbyt v roku 2023: odbyt divízií Mercedes-Benz Cars a Mercedes-Benz Vans vzrástol o 1,5 % na 2 491 800 vozidiel; predaj akumulátorových elektrických vozidiel (BEV) v kategórii osobných vozidiel vzrástol o 61 % na 240 700 jednotiek (2022: 149 200) a odbyt elektrických transportérov vzrástol o 51 % na 22 700 jednotiek (2022: 15 000)
- Dividenda: návrh vo výške 5,30 € na akciu (2022: 5,20 €)
- Spätný odkup akcií: spätný odkup akcií v hodnote až 3 mld. €, spustenie novej politiky spätného odkupu akcií
- Výhľad na rok 2024: očakáva sa obrat koncernu na úrovni z predchádzajúceho roka; EBIT koncernu sa očakáva mierne pod úrovňou roku 2023; voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti sa očakáva mierne pod úrovňou z predchádzajúceho roka; upravená ziskovosť divízie Mercedes-Benz Cars sa očakáva medzi 10 – 12 % a divízie Mercedes-Benz Vans medzi 12 – 14 %; upravená návratnosť vlastného kapitálu u Mercedes-Benz Mobility sa predpokladá medzi 10 – 12 %
* Výsledky v tomto dokumente sú predbežné a ešte neboli schválené dozornou radou, ani overené externým audítorom.
„V roku 2023 sme dôsledne pokračovali v transformácii: na cesty sa nám podarilo dostať elektrické a digitálne inovácie, rozšírili sme výrobu elektrických vozidiel a dosiahli solídne finančné výsledky. Dosiahli sme to vďaka nášmu tímu, ktorý v náročných časoch opäť s veľkým nasadením realizoval vytýčenú stratégiu. Medzi najvýznamnejšie udalosti patrilo uvedenie nových produktov, napríklad modelu eSprinter a novej Triedy E. S cieľom udržať značku Mercedes-Benz na čele odvetvia zároveň cielene pracujeme na produktoch a platformách novej generácie, ako sú VAN.EA a MB.OS.“
Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG
Mercedes-Benz Group | 4. štvrťrok 2023 | 4. štvrťrok 2022 | Zmena 23/22 | Rok 2023 | Rok 2022 | Zmena 23/22 | |||||||
Obrat* | 40 261 | 41 003 | -1,8 % | 153 218 | 150 017 | +2,1 % | |||||||
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 4 326 | 5 411 | -20,1 % | 19 660 | 20 458 | -3,9 % | |||||||
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 4 456 | 5 071 | -12,1 % | 20 004 | 20 655 | -3,2 % | |||||||
Výsledok koncernu* | 3 160 | 4 027 | -21,5 % | 14 531 | 14 809 | -1,9 % | |||||||
Voľný peňažný tok (priemyselná činnosť)* | 3 442 | 2 479 | +38,8 % | 11 316 | 8 128 | +39,2 % | |||||||
Výsledok na akciu (EPS) v € | 2,99 | 3,72 | -19,7 % | 13,46 | 13,55 | -0,7 % | |||||||
* v mil. € | |||||||||||||
Investície, voľný peňažný tok a čistá likvidita
Voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti dosiahol v hospodárskom roku 2023 výšku 11,3 mld. € (2022: 8,1 mld. €), čo je spôsobené najmä vysokou ziskovosťou, vysokým konverzným kurzom hotovosti a nižším prevádzkovým kapitálom. Čistá likvidita priemyselnej činnosti sa zvýšila na 31,7 mld. € (2022: 26,6 mld. €). Investície koncernu do hmotných aktív dosiahli za celý rok 3,7 mld. € (2022: 3,5 mld. €). Náklady na výskum a vývoj predstavovali 10,0 mld. € (2022: 8,5 mld. €).
Transformácia
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz získal certifikáciu na vysokoautomatizované jazdenie (systémy SAE úrovne 3) na diaľniciach v Nevade a Kalifornii, ako aj povolenie testovať svoje systémy SAE úrovne 3 na diaľniciach v Pekingu. Ďalšie inovácie budú nasledovať okrem iného aj v súvislosti so zavedením operačného systému MB.OS. Ten bude dostupný spolu s novou modulárnou architektúrou Mercedes-Benz (MMA) a stanoví nové štandardy ohľadom účinnosti. Mercedes-Benz okrem toho otvoril prvé prevádzky vlastnej siete rýchlonabíjacích staníc v Číne, USA a Nemecku. Spoločnosť ďalej rozšírila aj svoj model priameho odbytu. Ten bol doteraz zavedený na jedenástich trhoch, nedávno aj v Thajsku. Model priameho odbytu medzičasom pokrýva viac ako 50 % odbytu v Európe a viac ako 30 % v zámorských regiónoch.
Výsledky divízie
Upravený zisk divízie Mercedes-Benz Cars pred úrokmi a zdanením dosiahol 14,3 mld. € (2022: 16,2 mld. €). Upravená ziskovosť (RoS) dosiahla solídnu úroveň 12,6 % (2022: 14,6 %). Lepšie presadzovanie cien, nižšie ceny surovín a optimalizované výrobné náklady nedokázali úplne kompenzovať negatívne vplyvy inflácie a vyšších nákladov v dodávateľskom reťazci. Náklady na výskum a vývoj sa zvýšili v dôsledku výdavkov na budúce platformy a technológie, najmä operačný systém MB.OS. Podarilo sa výrazne zlepšiť presadzovanie cien: priemerná predajná cena v roku 2023 vzrástla o 2 % na 74 200 € a aj vo štvrtom štvrťroku zostala na zdravej, pozitívnej úrovni. Celkový odbyt v roku 2023 na úrovni 2 044 100 jednotiek zostal na úrovni predchádzajúceho roka, pričom sa zaznamenal nárast odbytu modelov Mercedes-Maybach (+19 %), vozidiel Triedy G (+11 %) a vozidiel Mercedes-AMG (+4 %). Mix modelov zostal na nezmenenej vysokej úrovni, pričom odbyt vozidiel špičkového segmentu dosiahol v minulom roku 328 300 jednotiek. Trieda S zostáva nesporným lídrom vo svojom segmente a vo všetkých hlavných regiónoch obhájila svoj trhový podiel približne 50 %. Akumulátorové elektrické vozidlá majú v súčasnosti 12-percentný podiel na celkovom odbyte divízie Mercedes-Benz Cars. Značka Mercedes-Benz v roku 2023 dosiahla v USA najvyšší podiel elektrických vozidiel spomedzi všetkých tradičných zahraničných výrobcov automobilov. Upravený peňažný tok divízie Mercedes-Benz Cars pred zdanením a odpismi (CFBIT) sa v roku 2023 zvýšil o 10 % na 12,5 mld. € (2022: 11,4 mld. €), čo viedlo k pozitívne upravenému konverznému kurzu hotovosti na úrovni 0,9 v porovnaní s hodnotou 0,7 v predchádzajúcom roku.
Mercedes-Benz Cars (vrátane značky Smart) |
4. štvrťrok 2023 | 4. štvrťrok 2022 | Zmena 23/22 | Rok 2023 | Rok 2022 | Zmena 23/22 | ||||||
Odbyt v jednotkách | 514 258 | 536 181 | -4,1 % | 2 044 051 | 2 040 719 | +0,2 % | ||||||
– z toho xEV | 112 043 | 111 046 | +0,9 % | 401 943 | 333 490 | +20,5 % | ||||||
– z toho BEV | 66 197 | 53 539 | +23,6 % | 240 668 | 149 227 | +61,3 % | ||||||
Obrat* | 29 569 | 30 557 | -3,2 % | 112 756 | 111 601 | +1,0 % | ||||||
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 2 912 | 4 243 | -31,4 % | 14 224 | 16 340 | -12,9 % | ||||||
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 2 970 | 4 088 | -27,3 % | 14 252 | 16 245 | -12,3 % | ||||||
Ziskovosť (RoS) v % | 9,8 | 13,9 | -4,1 % | 12,6 | 14,6 | -2,0 % | ||||||
Upravená ziskovosť (RoS) v % | 10,0 | 13,4 | -3,4 % | 12,6 | 14,6 | -2,0 % | ||||||
Peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* | 3 438 | 3 104 | +10,8 % | 12 336 | 10 718 | +15,1 % | ||||||
Upravený peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* | 3 478 | 3 233 | +7,6 % | 12 535 | 11 413 | +9,8 % | ||||||
Upravený konverzný kurz hotovosti | 1,2 | 0,8 | – | 0,9 | 0,7 | – | ||||||
* v mil. € | ||||||||||||
Obrat divízie Mercedes-Benz Vans sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšili o 18 % na 20,3 mld. € (2022: 17,2 mld. €) a upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT) vzrástol o 59 % na 3,1 mld. € (2022: 1,9 mld. €), zatiaľ čo odbyt zaznamenal zvýšenie o 8 % a dosiahol nový rekord 447 800 jednotiek (2022: 415 300). Toto zvýšenie je výsledkom dobrej substancie produktov, zdravého mixu produktov, robustných cien netto a cenových prémií, ako aj opatrení zameraných na zvýšenie efektívnosti. Vyššie náklady na infláciu a logistiku sa darilo kompenzovať aj nižšími cenami surovín. V súlade so stratégiou rastu zisku a zacielenia na prémiové segmenty zaznamenali veľké vany výrazné zvýšenie odbytu a rekordný odbyt v USA. Model Sprinter je lídrom v segmente veľkých vanov v Európe, zatiaľ čo divízia Mercedes-Benz Vans je lídrom na celom nemeckom trhu. Divízia Mercedes-Benz Vans s celkovým odbytom 237 400 veľkých vanov, 178 900 stredných a 31 500 malých vanov dosiahla v každom segmente svoj doposiaľ najlepší ročný výsledok. V USA sa odbyt zvýšil o 13 % na rekordných 75 100 jednotiek za rok. Odbyt plnoelektrických vanov na úrovni 22 700 jednotiek v roku 2023 sa zvýšil o 51 %, čo predstavuje 5-percentný podiel elektrických vanov na celkovom odbyte. V roku 2023 mali premiéru aj nový eSprinter a nové portfólio stredne veľkých vanov. Ponuka modelov eCitan, EQT (WLTP: kombinovaná spotreba 100 kWh/km: 20,7 – 19,3; kombinované emisie CO2: 0 g/km), eVito, eVito Tourer, EQV a eSprinter znamená, že od roku 2023 bude divízia Mercedes-Benz Vans prinášať na trh aj plnoelektrické verzie všetkých svojich modelov. Náklady na výskum a vývoj sa zvýšili v dôsledku cielených investícií do architektúry Van Electric Architecture (VAN.EA). Investície do hmotných aktív sa zvýšili v dôsledku rekonštrukcie závodov na výrobu nového modelu eSprinter, na modernizáciu stredne veľkých vanov, ako aj na výrobu novej generácie plnoelektrických vanov. Upravený peňažný tok za celý rok vzrástol o 48 % na 3,0 mld. € (2022: 2,0 mld. €), čo viedlo k priaznivej upravenej miere konverzie hotovosti (CCR) na úrovni 1,0 (2022: 1,1).
Transportéry Mercedes-Benz | 4. štvrťrok 2023 | 4. štvrťrok 2022 | Zmena 23/22 | Rok 2023 | Rok 2022 | Zmena 23/22 |
Odbyt v jednotkách | 124 317 | 122 733 | +1,3 % | 447 790 | 415 344 | +7,8 % |
Obrat* | 5 611 | 5 114 | +9,7 % | 20 288 | 17 217 | +17,8 % |
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 855 | 670 | +27,6 % | 3 138 | 1 897 | +65,4 % |
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 809 | 501 | +61,5 % | 3 063 | 1 927 | +59,0 % |
Ziskovosť (RoS) v % | 15,2 | 13,1 | +2,1 % | 15,5 | 11,0 | +4,5 % |
Upravená ziskovosť (RoS) v % | 14,4 | 9,8 | +4,6 % | 15,1 | 11,2 | +3,9 % |
Peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* | 650 | 665 | -2,3 % | 2 817 | 1 731 | +62,7 % |
Upravený peňažný tok pred zdanením a odpismi (CFBIT)* | 714 | 741 | -3,6 % | 3 018 | 2 040 | +47,9 % |
Upravený konverzný kurz hotovosti | 0,9 | 1,5 | – | 1,0 | 1,1 | – |
* v mil. € |
V konkurenčnom trhovom prostredí s nadpriemernou mierou využívania financovaných alebo prenajatých vozidiel zaznamenala divízia Mercedes-Benz Mobility nárast nových zmlúv o 7 % na hodnotu 62,0 mld. € (2022: 58,0 mld. €). Celkové portfólio vzrástlo v roku 2023 na 135,0 mld. € (2022: 132,4 mld. €). Finančný výsledok bol negatívne ovplyvnený nižšou portfóliovou maržou v dôsledku vyšších refinančných sadzieb a zvýšenej konkurencie v sektore finančných služieb, čo viedlo k upravenému zisku pred úrokmi a zdanením vo výške 1,7 mld. € (2022: 2,4 mld. €). Na výsledok mali vplyv aj výdavky na rozširovanie nabíjacej infraštruktúry. Globálne rozširovanie podnikania v oblasti nabíjania pokračovalo otváraním rýchlonabíjacích staníc v Nemecku, USA a Číne. Upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) tak dosiahla 12,3 % (2022: 16,8 %).
Mercedes-Benz Mobility | 4. štvrťrok 2023 | 4. štvrťrok 2022 | Zmena 23/22 | Rok 2023 | Rok 2022 | Zmena 23/22 |
Obrat* | 7 012 | 6 858 | +2,2 % | 26 718 | 26 954 | -0,9 % |
Objem nových zmlúv* | 16 715 | 15 121 | +10,5 % | 62 014 | 58 031 | +6,9 % |
Objem zmlúv (31. december)* | 135 027 | 132 379 | +2,0 % | 135 027 | 132 379** | +2,0 % |
Zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 228 | 494 | -53,8 % | 1 302 | 2 428 | -46,4 % |
Upravený zisk pred zdanením a odpismi (EBIT)* | 345 | 494 | -30,2 % | 1 695 | 2 428 | -30,2 % |
Návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v % | 6,8 | 14,0 | -7,2 % | 9,5 | 16,8 | -7,3 % |
Upravená návratnosť vlastného kapitálu (RoE) v % | 10,3 | 14,0 | -3,7 % | 12,3 | 16,8 | -4,5 % |
* v mil. €
** konečný stav roku 2022
Výška dividendy
Na výročnom valnom zhromaždení, ktoré sa bude konať 8. mája 2024, predstavenstvo a dozorná rada navrhnú dividendu vo výške 5,30 € na akciu (2022: 5,20 €). Tento návrh zohľadňuje aj efekt zvýšenia hodnoty na akciu (EPS) v rámci aktuálneho programu spätného odkupu akcií.
Spätný odkup akcií
Spoločnosť Mercedes-Benz prijala politiku spätného odkupu akcií. To znamená, že budúci voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti (po prípadných menších fúziách a akvizíciách), ktorý prevyšuje výplatný pomer dividend vo výške približne 40 % čistého zisku skupiny, sa má použiť na financovanie spätného odkupu akcií s cieľom zrušenia týchto akcií.
Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG sa v tejto súvislosti rozhodla realizovať aj ďalší program spätného odkupu akcií, v rámci ktorého má prostredníctvom burzy dôjsť k nákupu a následnému zrušeniu vlastných akcií v hodnote až 3 mld. € (bez vedľajších nákladov). Ďalší program spätného odkupu akcií vychádza z oprávnenia udeleného valným zhromaždením spoločnosti Mercedes-Benz Group AG dňa 8. júla 2020, podľa ktorého predstavenstvo so súhlasom dozornej rady môže v čase do 7. júla 2025 nakupovať vlastné akcie až do výšky 10 % základného imania. Tento program sa má začať bezprostredne po ukončení programu spätného odkupu akcií, ktorý bol oznámený 16. februára 2023 a stále prebieha, a má byť ukončený pred uplynutím platnosti spomenutého oprávnenia valným zhromaždením.
Na výročnom valnom zhromaždení v roku 2025 spoločnosť zamýšľa požiadať o obnovenie oprávnenia na spätný odkup akcií, aby mohol pokračovať spätný odkup akcií v súlade s politikou spoločnosti ohľadom spätného odkupu akcií. Cieľom tejto politiky spätného odkupu akcií je dosiahnuť v nasledujúcich rokoch kontinuálny rast zisku na akciu (EPS) a dividendy na akciu (DPS). Spoločnosť si v rámci každého programu spätného odkupu akcií zachováva flexibilitu ohľadom realizácie daného programu v prípade neočakávaného vývoja na trhu.
Výhľad
Hospodárska situácia aj automobilové trhy sú naďalej poznačené mimoriadnou neistotou. Neočakávaný vývoj môže vyplynúť najmä z geopolitických udalostí a z obchodnej politiky. Patrí k nim súčasný konflikt na Blízkom východe, rusko-ukrajinská vojna aj ďalšie regionálne krízy. Ďalšia potenciálna neistota vyplýva zo zvýšeného napätia medzi Čínou a USA, ako aj z ďalšieho napätia v politických vzťahoch medzi Európskou úniou a Čínou. Okrem toho treba spomenúť aj ďalší významný rizikový faktor, ktorým sú potenciálne narušenia dodávateľského reťazca a najmä nedostatočná dostupnosť kritických komponentov. Tieto faktory by zase mohli vplývať na dodávateľské reťazce, ako aj na vývoj cien surovín a energií. Negatívny vplyv na svetové hospodárstvo a na automobilový priemysel by mohli mať aj faktory ako neočakávane vysoká inflácia a úrokové sadzby, možné narušenia finančného trhu a ešte väčšie spomalenie hospodárskeho rastu.
Mercedes-Benz zavádza od roku 2024 nový prognostický ukazovateľ: podiel vozidiel xEV na odbyte nových osobných automobilov a vanov. Tento ukazovateľ nahrádza predchádzajúci ukazovateľ emisií CO2 pre nový vozový park v Európe a bude odrážať globálne aktivity skupiny Mercedes-Benz.
Prognóza odbytu: spoločnosť predpokladá odbyt divízie Mercedes-Benz Cars na úrovni predchádzajúceho roka. Súčasné výpadky v dodávkach sa zmierňujú, pričom niektoré z týchto faktorov budú negatívne ovplyvňovať aj predaj v roku 2024. Očakáva sa, že budú pretrvávať počas celého prvého polroka 2024 a budú mať vplyv najmä na odbyt v prvom štvrťroku, ktorý bude predbežne nižší ako v predchádzajúcom roku.
Očakáva sa, že podiel vozidiel xEV zostane na úrovni približne 19 – 21 % odbytu nových vozidiel.
V náročnom prostredí s nezmeneným odbytom a naďalej vysokým podielom vozidiel špičkového segmentu sa očakáva upravená ziskovosť (RoS) v intervale 10 – 12 %. Mercedes-Benz sa usiluje o presadzovanie cien na úrovni roku 2023. Obchod s jazdenými vozidlami by mal v absolútnom vyjadrení zostať na zdravej, pozitívnej úrovni, aj keď mierne pod úrovňou roku 2023. Spoločnosť očakáva menší negatívny vplyv výmenných kurzov, nezmenené výdavky na výskum a vývoj a priaznivý vplyv nákladov na suroviny. Na druhej strane sa počíta s ďalšími nákladmi v súvislosti s dodávateľským reťazcom. Celkovo sa očakáva mierne zníženie materiálových nákladov. Očakáva sa výrazné zvýšenie investícií do nehnuteľností, strojov a zariadení, čo súvisí najmä s platformou MMA. Splnenie strednodobého cieľa, ktorým je 20-percentné zníženie investícií do výskumu a vývoja, ako aj do hmotného investičného majetku v porovnaní s rokom 2019, sa aktuálne očakáva v druhej polovici desaťročia – vďaka zrýchlenému plánovaniu produktov BEV s využitím platformy MB.EA. Pre divíziu Mercedes-Benz Cars sa počíta s nezmenenou hodnotou upraveného konverzného kurzu hotovosti na úrovni 0,8 až 1,0.
Predpokladá sa, že celkový ročný odbyt divízie Mercedes-Benz Vans bude v porovnaní s predchádzajúcim rokom mierne nižší. Zatiaľ čo prvý štvrťrok by mal dopadnúť ešte priaznivo, v druhom polroku sa počíta so znížením odbytu. Začiatkom roka 2024 bol do predaja uvedený nový model eSprinter, vďaka ktorému by sa celkový podiel vozidiel xEV mal zvýšiť na 6 až 8 %. Investície do hmotných aktív, ako aj investície do výskumu a vývoja sú v porovnaní s predchádzajúcim rokom výrazne vyššie v dôsledku výdavkov na architektúru Van Electric Architecture (VAN.EA). Upravená ziskovosť sa očakáva v rozmedzí 12 – 14 %. Vzhľadom na presadzovanie cien a mix produktov sa očakáva stabilný vývoj.
Upravený konverzný kurz hotovosti (CCR) pre divíziu Mercedes-Benz Vans sa očakáva v rozmedzí 0,6 – 0,8.
Pre objem portfólia a obrat divízie Mercedes-Benz Mobility sa očakáva, že zostanú na rovnakej úrovni ako v roku 2023 s mierne priaznivou tendenciou uzatvárania nových zmlúv. Očakáva sa, že upravená návratnosť vlastného kapitálu sa bude pohybovať v rozmedzí 10 – 12 %. Úroková marža bude v prvom polroku 2024 naďalej pod tlakom. Zhoršujúca sa akvizičná marža sa začala zlepšovať, aj keď bude potrebný určitý čas, kým sa to prejaví v portfóliu. Divízia Mercedes-Benz Mobility očakáva v prvom štvrťroku maržu pod úrovňou prognózovaného koridoru pre celý rok.
Skupina Mercedes-Benz Group predpokladá, že odbyt koncernu v roku 2024 bude na úrovni predchádzajúceho roka. V pretrvávajúcom náročnom trhovom prostredí koncern očakáva, že zisk pred zdanením a odpismi (EBIT) sa v dôsledku vývoja segmentov dostane mierne pod úroveň predchádzajúceho roka. Skupina Mercedes-Benz predpokladá, že voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti sa v dôsledku vyšších investícií do osobných vozidiel a vanov dostane mierne pod veľmi priaznivé hodnoty z roku 2023, ktoré sa dosiahli vďaka nižšiemu zisku pred zdanením a odpismi (EBIT) u osobných vozidiel a vanov a nižšej miere konverzie hotovosti (CCR) u vanov.
Strategické priority
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz sa aj v budúcnosti bude zameriavať na prísľub svojej značky: vyrábať najžiadanejšie vozidlá na svete. Značka Mercedes-Benz zostáva strategicky zameraná a takticky flexibilná, pričom vytvára potrebné podmienky na to, aby sa stala plnoelektrickou. Tempo transformácie budú určovať podmienky na trhu a želania zákazníkov. Spoločnosť sa pripravuje na to, aby dokázala napĺňať rôzne želania zákazníkov, či už si budú želať plnoelektrický pohon, alebo elektrifikovaný spaľovací motor – v prípade potreby až do obdobia po roku 2030.
Spoločnosť očakáva, že odbyt vozidiel v segmente xEV dosiahne v druhej polovici dekády až do 50 % podielu na celkovom odbyte. Výrobne sa modernizujú, aby udržali krok s dopytom a boli pripravené na prechod do plnoelektrickej éry. Značka Mercedes-Benz udáva smer vývojom viacerých nových platforiem vozidiel. Štartovacím bodom bude budúci rok s úplne novým elektrickým CLA. Pripravované modely budú určovať nové štandardy v oblasti zvyšovania hospodárnosti a skracovania času nabíjania. Spoločnosť očakáva, že náklady na akumulátor na kilowatthodinu sa v nadchádzajúcich rokoch podarí zníži o viac ako 30 %, k čomu majú okrem iného prispieť aj faktory ako nový dizajn článkov a modulov, lepšia integrácia do vozidiel, ďalšie zlepšovanie chemického zloženia článkov (NMC a LFP), modernizácia článkov počas ich životného cyklu a kontinuálne opatrenia na zlepšovanie spolupráce s dodávateľmi.
Po digitálnej stránke bude vlastný operačný systém MB.OS predstavovať dôležitý míľnik v oblasti softvéru vozidiel. Značka Mercedes-Benz by naďalej chcela zostať priekopníkom v oblasti automatizovaného jazdenia. Okrem toho má dochádzať k ďalšej optimalizácii stopy priemyselnej činnosti a nákladovej základne, napríklad formou úzkej spolupráce s dodávateľmi s cieľom dosiahnuť štrukturálne nižšie materiálové náklady. Realizáciou svojej stratégie sa výrobca vozidiel Mercedes-Benz usiluje o zachovanie jadra značky, ktorým je jedinečná kombinácia ikonického luxusu a špičkovej technológie.
Odkazy na tlačové správy „Údaje o odbyte 2023“: group-media.mercedes-benz.com/Jahresabsatz
Odkaz na prezentáciu kapitálového trhu za celý rok 2023: group.mercedes-benz.com/ergebnisse-2023
Fotografie z výročnej konferencie o výsledkoch za rok 2023 sú dostupné tu: group-media.mercedes-benz.com