• V okrese Bibb sa otvára závod na výrobu akumulátorov pre čisto elektrickú budúcnosť značky Mercedes-Benz
  • Závod vytvorí v Alabame až 600 nových pracovných miest
  • Partnerstvo so špecialistom na akumulátorové články Envision AESC pri zriadení továrne na články v USA
  • Odhalený interiér novej EQS SUV, príprava spustenia výroby v závode Tuscaloosa
  • Vysokoflexibilný, digitalizovaný výrobný systém umožňuje značke Mercedes-Benz výrobu elektricky a konvenčne poháňaných vozidiel na jednej linke

Okres Bibb/Tuscaloosa, Alabama. Niekoľko mesiacov pred začiatkom výroby nových, plnoelektrických vozidiel Mercedes-EQ v USA otvára Mercedes-Benz závod na výrobu akumulátorov v okrese Bibb v Alabame. Najhodnotnejšia automobilová značka sveta sa tak pripravuje na rozbehnutie výroby elektrických vozidiel na troch kontinentoch. Nová továreň na akumulátory podčiarkuje význam USA v rámci globálnej výrobnej siete Mercedes-Benz a postavenie Alabamy ako exportného centra pre luxusné SUV, a to aj v elektrickej dobe.

V Alabame bude výrobca vozidiel Mercedes-Benz vyrábať EQS SUV a EQE SUV – v rámci globálnej ofenzívy na výrobu ôsmich plnoelektrických vozidiel v siedmich prevádzkach a na troch kontinentoch. Vysokomoderný závod na výrobu akumulátorov v okrese Bibb bude dodávať akumulátory pre nové modely EQS SUV a EQE SUV.

Ola Källenius, predseda predstavenstva Mercedes-Benz Group AG: „Otvorenie nášho nového závodu na výrobu akumulátorov v Alabame je dôležitým míľnikom na našej ceste k plnoelektrickej budúcnosti. Holistickým prístupom, ktorý zahŕňa aj miestnu stratégiu obstarávania a recyklácie článkov, zdôrazňujeme dôležitosť našej prevádzky v USA, kde je Mercedes-Benz úspešný už desaťročia. Sme hrdí na to, že vytvárame nové pracovné miesta s istou budúcnosťou na výrobu plnoelektrických SUV „Made in USA“ v závode, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou našej výrobnej rodiny už 25 rokov.”

Závod Mercedes-Benz v Tuscaloose v Alabame je od roku 1997 výrobným závodom veľkých SUV s hviezdou. So spustením výroby vozidla EQS SUV závod teraz začína vyrábať aj elektrické vozidlá. Ešte pred oficiálnou svetovou premiérou EQS SUV 19. apríla poskytuje Mercedes-Benz prvý náhľad na veľkorysý, luxusný a mimoriadne digitalizovaný interiér nového modelu.

Mercedes-Benz „Made in America”

Od 90. rokov minulého storočia investoval Mercedes-Benz v Alabame celkovo viac ako sedem miliárd dolárov. Z toho jedna miliarda dolárov bola vyčlenená na výstavbu továrne na výrobu akumulátorov, logistického centra a zvýšenie flexibility výrobných liniek. V súčasnosti Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) zamestnáva približne 4 500 osôb a zároveň zabezpečuje približne 11 000 ďalších pracovných miest u subdodávateľov a poskytovateľov služieb v regióne. Od roku 1997 zišli z výrobnej linky závodu v meste Tuscaloosa približne štyri milióny vozidiel. Len v roku 2021 to bolo okolo 260 000 vozidiel SUV. Približne dve tretiny ročnej produkcie ide na export, vďaka čomu je MBUSI jedným z najväčších exportérov vozidiel v USA.

Vysokoflexibilný výrobný systém Mercedes-Benz umožňuje zostavovať rôzne modely a hnacie ústrojenstvá na jedinej výrobnej linke. To umožňuje závodu kedykoľvek sa prispôsobiť zmenám v dopyte zákazníkov. Okrem konvenčne poháňaných modelov GLE, GLE kupé, GLS a Mercedes-Maybach GLS sa budú v budúcnosti vyrábať aj dve plnoelektrické vozidlá SUV, ktoré budú vybavené akumulátormi z neďalekého závodu v okrese Bibb.

„Globálna výrobná sieť Mercedes-Benz je digitálna, trvalo udržateľná, efektívna a flexibilná. Nový závod na výrobu akumulátorov so svojimi vysokokvalifikovanými a motivovanými zamestnancami v USA bude teraz rozhodujúcim motorom pri zavádzaní našich nových elektrických vozidiel. Tím USA je dôležitým faktorom pokračujúceho úspechu značky Mercedes-Benz a sme hrdí, že naše nové elektrické vozidlá SUV sa vyrábajú pre globálne trhy aj tu v Alabame,“ hovorí Jörg Burzer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedný za manažment výroby a dodávateľského reťazca.

Na slávnostnom otvorení novej továrne na výrobu akumulátorov v okrese Bibb sa zúčastnila guvernérka Alabamy Kay Iveyová a ďalší vysokopostavení regionálni a medzinárodní hostia. „Spustením výroby pokrokovej Triedy M pred 25 rokmi pomohol Mercedes-Benz posunúť náš štát na popredné miesto vo výrobe automobilov,“ povedala guvernérka Kay Iveyová. „Novou továrňou na výrobu akumulátorov pomáha Alabama značke Mercedes urýchliť výrobu progresívnych elektrických vozidiel. Sme hrdí na to, že značka Mercedes je naším partnerom a tešíme sa na budúcnosť, ktorú spolu v Alabame vybudujeme.”

Okres Bibb dopĺňa globálnu výrobnú sieť pre akumulátory

Výroba vysokovýkonných lítium-iónových akumulátorov pre EQS SUV a EQE SUV je CO2 neutrálna. Akumulátory energie sa montujú do celkového systému na výrobnej linke s dĺžkou približne 300 metrov a viac ako 70 pracovnými stanicami. Jednotlivé komponenty sú zostavené v plne digitalizovanom výrobnom procese vrátane až dvanástich blokov článkov a takzvaného EE priečinka na inteligentnú integráciu výkonovej elektroniky. Mercedes-Benz vytvorí v okrese Bibb približne 600 nových pracovných miest.

Systém akumulátorov pre sedemmiestnu EQS SUV je založený na modulárnej architektúre, ktorá sa používa aj v sedanoch EQS a EQE. Vyznačuje sa vysokomodernou chémiou článkov s niklom, kobaltom a mangánom v pomere 8:1:1. Zníženie obsahu kobaltu na približne desať percent a CO2 neutrálna výroba akumulátorov zvyšujú trvalú udržateľnosť.

S novým závodom sa okres Bibb stane súčasťou globálnej výrobnej siete pre akumulátory Mercedes-Benz, ktorá zahŕňa továrne na troch kontinentoch. Medzi ne patria prevádzky v Kamenzi a Stuttgarte (Nemecko), Pekingu (Čína), Bangkoku (Thajsko) a Jawore (Poľsko). Jednotlivé továrne zásobujú príslušnú miestnu výrobu vozidiel a v prípade potreby sú pripravené aj na export. Mercedes-Benz investuje do rozšírenia celosvetovej výrobnej siete pre akumulátory viac ako jednu miliardu eur.

Pre zamestnancov závodu v okrese Bibb boli vyvinuté nové bezpečnostné a školiace koncepcie. Mercedes-Benz kladie mimoriadny dôraz na prevádzkovú a pracovnú bezpečnosť. Napríklad každý člen tímu, ktorý má prístup do továrne na výrobu akumulátorov, musí absolvovať komplexné bezpečnostné školenie o vysokom napätí. Na špeciálne a časovo náročné školenia vynakladá Mercedes-Benz veľké úsilie, a to najmä na pravidelné opakovanie týchto tréningov.

Nové silné partnerstvo v oblasti akumulátorov pre SUV Mercedes-EQ v Tuscaloose

Do konca desaťročia sa Mercedes-Benz plánuje stať so svojím portfóliom vozidiel plnoelektrickým všade tam, kde to pripúšťajú podmienky trhu. Na dosiahnutie tohto cieľa spoločnosť spolu s partnermi plánuje do konca dekády postaviť osem tovární na výrobu článkov po celom svete. Tie by mali mať výrobnú kapacitu 200 gigawatthodín. Mercedes-Benz rozšíri svoje partnerstvá o popredné svetové spoločnosti v oblasti technológie akumulátorov.

S cieľom nájsť dôležitých dodávateľov uzatvára Mercedes-Benz partnerstvo s jednou z popredných svetových spoločností v oblasti technológie akumulátorov: Envision AESC. Spoločnosť Envision AESC dodá závodu na výrobu akumulátorov Mercedes-Benz v okrese Bibb vysokovýkonné akumulátorové moduly z nového závodu v USA. Dodávky sa majú začať v polovici desaťročia.

„S cieľom zostať vedúcou luxusnou značkou aj v čisto elektrickej budúcnosti výrobca vozidiel Mercedes-Benz urýchľuje uvádzanie svojich modelov EQ na trh. Tento rok bude naše portfólio zahŕňať deväť plnoelektrických modelov Mercedes-EQ na celom svete a pripravujeme ďalšie vzrušujúce produkty. Vytvorenie silnej partnerskej siete pre články akumulátorov je súčasťou našej globálnej výrobnej stratégie a predstavuje dôležitý míľnik na našej ceste k CO2 neutralite,“ hovorí Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ zodpovedný za vývoj a obstarávanie.

„Spoločnosť Envision AESC bude významným dodávateľom. Týmto partnerstvom si v najbližších rokoch zabezpečíme potrebné kapacity, ktoré budeme potrebovať pre ďalšie generácie našich vozidiel Mercedes-EQ vyrábaných v USA. Vďaka CO2 neutrálnym riešeniam a technológii akumulátorov spoločnosti Envision AESC táto nová spolupráca podčiarkuje náš holistický prístup k trvalo udržateľnému hodnotovému reťazcu. Takto si zabezpečujeme potrebné zásobovanie, využívame výhody škálovania a ponúkame našim zákazníkom špičkovú technológiu akumulátorov.“

MO360: digitálna a flexibilná výroba

Vďaka vysokej flexibilite a komplexnej digitalizácii s výrobným systémom MO360 dokáže Mercedes-Benz rozbehnúť výrobu modelov Mercedes-EQ v existujúcich závodoch a integrovať ich do sériovej výroby. Ukazuje sa to napríklad na takzvanej „svadbe“, teda spojení karosérie a hnacieho ústrojenstva. Tzv. „Fullflex Marriage“ pozostáva z viacerých modulárnych staníc, ktoré umožňujú spojiť rozličné druhy náhonov s príslušnými karosériami na rovnakej montážnej linke.

S komplexným digitálnym výrobným ekosystémom Mercedes-Benz, MO360, sa výrazne zvýšila efektivita výroby. Vďaka prepojenému výrobnému systému možno monitorovať a implementovať zlepšenia procesov a kvality v závodoch osobných motorových vozidiel Mercedes-Benz.
Okrem toho MO360 poskytuje každému zamestnancovi prispôsobené informácie a pracovné inštrukcie v reálnom čase, čím poskytuje členom tímu najlepšiu možnú podporu pri ich práci. Pri práci s vysokovoltovou technikou je mimoriadne dôležitá vysoká úroveň kvalifikácie.

„Náš tím tu v Tuscaloose významne prispel k celosvetovému úspechu značky Mercedes-Benz. Sme hrdí, že tu v Alabame budeme vyrábať nové plnoelektrické modely EQS SUV a EQE SUV pre globálny dopyt, ako aj ich vysokovýkonné akumulátory,“ hovorí Michael Göbel, vedúci výroby pre Severnú Ameriku a prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz U.S. International.

Nová EQS SUV

Nová EQS SUV, ktoré oslávi svoju svetovú premiéru 19. apríla, je prvým plnoelektrickým luxusným SUV a tretím modelom založeným na inovatívnej architektúre elektrických vozidiel Mercedes-Benz. Svojím luxusným interiérom nanovo definuje svoj segment. Interiér spája progresívny dizajn, rafinovanosť a komfort sedanu EQS s priestorom a všestrannosťou obľúbenej koncepcie SUV štandardnej veľkosti. Charakteristickým prvkom interiéru je zlúčenie digitálneho luxusu s inovatívnymi novými prvkami výbavy. Takzvaný „účelový dizajn“ architektúry elektrického vozidla sa zároveň stará o mimoriadne veľkorysé rozmery interiéru SUV. V spojení s voliteľným tretím radom sedadiel a elektricky nastaviteľným druhým radom sedadiel ponúka stupeň flexibility, ktorý uspokojí potreby aj tých najnáročnejších zákazníkov.

Dizajn interiéru sa riadi dôslednou víziou digitalizácie. Pôsobí fascinujúco najmä na voliteľnej hyperobrazovke MBUX, ktorá mala svoju premiéru v sedane EQS. Zakrivená 56-palcová obrazovka sa tiahne takmer po celej šírke interiéru. Hyperobrazovka MBUX integruje združený prístroj, infotainment a displej spolujazdca do plynulého dizajnu. To dokonale ladí s extrémnymi proporciami vyššie položeného pásu s výraznými ventilačnými dýzami klimatizácie a zdanlivo voľne sa vznášajúcou stredovou konzolou dole.

Trvalá udržateľnosť v novom závode v okrese Bibb

Trvalá udržateľnosť bola vždy kľúčovým aspektom pri plánovaní nového závodu na výrobu akumulátorov, počnúc mimoriadne energeticky efektívnym návrhom budovy. Teplá voda sa napríklad vyrába pomocou solárnej tepelnej energie a dažďová voda sa zachytáva, vďaka čomu sa chránia cenné prírodné zdroje. Medzi ďalšie trvalo udržateľné opatrenia patrí inteligentné a mimoriadne efektívne ovládanie osvetlenia s LED a ventilácie v oblasti montáže akumulátorov. Ďalej sem patria klimatizačné zariadenia, ktoré pracujú s ekologickými chladivami a modernou, energeticky úspornou procesnou technológiou. Vysokozdvižné vozíky sú namiesto motorovej nafty poháňané vodíkom.

V súlade so stratégiou Mercedes-Benz rozšíriť výrobu energie z obnoviteľných zdrojov do všetkých závodov bude celá energetická potreba prevádzky v okrese Bibb od roku 2024 pokrytá z obnoviteľných zdrojov energie – po schválení navrhovaných projektov solárnej energie.

Okrem obehového hospodárstva a zachovania hodnoty sa Mercedes-Benz spolieha aj na recykláciu. S ohľadom na budúce vrátenie lítium-iónových systémov akumulátorov z vozidiel Mercedes-EQ spoločnosť rozširuje svoju globálnu stratégiu na recyklovanie akumulátorov. V Nemecku začína Mercedes-Benz s výstavbou vlastného závodu na recyklovanie akumulátorov na báze hydrometalurgie. Analogicky k tejto technológii plánuje spoločnosť so špičkovými partnermi zaoberajúcimi sa recyklovaním akumulátorov v Číne a USA uzatvoriť obeh materiálov.

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz okrem toho uzavrel päťročné partnerstvo s organizáciou The Nature Conservancy v hodnote viac ako 600 000 dolárov na podporu programu Working Woodlands v severovýchodnej Alabame. Program Working Woodlands sa zaviazal k ochrane, obnove a podpore trvalo udržateľného lesníctva a koncepcií orientovaných na prírodu. Patrí sem aj ochrana voľne žijúcich zvierat. Dlhodobý projekt zároveň prispieva k napĺňaniu trvalo udržateľnej biznis stratégie Mercedes-Benz „Ambícia 2039“ mať do roku 2039 CO2 neutrálny autopark.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (7575x5052px, 8.3 MB)

Fotografia 2 (8192x5464px, 5.44 MB)

Fotografia 3 (6156x4106px, 7.68 MB)

Fotografia 4 (8192x5464px, 7.92 MB)

Fotografia 5 (6101x4068px, 8.66 MB)

Fotografia 6 (5708x3805px, 8.76 MB)

Fotografia 7 (6000x4000px, 6.5 MB)

Fotografia 8 (5745x3232px, 4.91 MB)

Fotografia 9 (5745x3232px, 4.99 MB)

Fotografia 10 (6000x4000px, 9.04 MB)

Fotografia 11 (5995x3372px, 4.95 MB)

Fotografia 12 (6000x4000px, 8.84 MB)

Fotografia 13 (6000x4000px, 14.4 MB)

Fotografia 14 (6000x4000px, 15.14 MB)

Fotografia 15 (6000x4000px, 13.34 MB)

Fotografia 16 (8192x4608px, 10.9 MB)

Fotografia 17 (5464x3074px, 6.6 MB)

Fotografia 18 (5411x3043px, 4.2 MB)

Fotografia 19 (5464x3074px, 3.99 MB)

Fotografia 20 (6000x3375px, 5.46 MB)

Fotografia 21 (5922x3948px, 8.37 MB)

Fotografia 22 (5731x3551px, 6.89 MB)

Fotografia 23 (5962x3678px, 9.23 MB)

Fotografia 24 (5930x3953px, 6.67 MB)

Fotografia 25 (5134x3420px, 6.18 MB)

Fotografia 26 (6000x3375px, 7.84 MB)

Fotografia 27 (4000x2250px, 1.64 MB)

Fotografia 28 (4000x2250px, 1.57 MB)

Fotografia 29 (5568x3712px, 6.63 MB)

Fotografia 30 (4414x2943px, 3.95 MB)

Fotografia 31 (3717x2480px, 3.33 MB)

Fotografia 32 (4961x2791px, 5.8 MB)

Fotografia 33 (4961x2791px, 4.87 MB)

Fotografia 34 (4961x2693px, 6.64 MB)

Fotografia 35 (4961x2791px, 5.36 MB)

Fotografia 36 (4275x4961px, 7.25 MB)

Fotografia 37 (4961x2791px, 4.87 MB)

Fotografia 38 (4961x2791px, 2.59 MB)

Fotografia 39 (4961x2791px, 1.78 MB)

Fotografia 40 (4876x4961px, 3.2 MB)

Fotografia 41 (2790x4961px, 2.68 MB)

Fotografia 42 (2790x4961px, 2.26 MB)

Fotografia 43 (8192x5464px, 11.42 MB)

Fotografia 44 (8192x5464px, 10.64 MB)

Fotografia 45 (8192x5464px, 14.07 MB)

Fotografia 46 (8192x5464px, 20.33 MB)

Fotografia 47 (8192x5464px, 11.45 MB)

Fotografia 48 (8192x5464px, 11.01 MB)

Fotografia 49 (8192x5464px, 15.82 MB)