BRATISLAVA – Elektromobily boli kedysi slabé, malé, čudne tvarované a tak celkovo smiešne. Tie časy sú však už dávno preč a elektromobilita zažíva veľký rozmach.
Toto je 6 najväčších hoaxov o elektromobilite. Veríte im aj vy?
BRATISLAVA – Elektromobily boli kedysi slabé, malé, čudne tvarované a tak celkovo smiešne. Tie časy sú však už dávno preč a elektromobilita zažíva veľký rozmach.
Elektromobil už nie je ani slabý, ani nemá malý dojazd a už vôbec nie je na smiech. Najnovšie elektromobily majú fantastický výkon, krútiaci moment, zrýchlenie a poriadny dojazd. Za všetky stačí spomenúť elektromobil ako napríklad EQS SUV od značky Mercedes-EQ: ponúkne nevídaný luxus, konektivitu, fantastické zrýchlenie a dojazd na jedno nabitie presahujúci 600 kilometrov.
Napriek všetkým parametrom, schopnostiam a jednoznačným výhodám jazdy na elektrickú energiu, jazdenie bez výfukových plynov nevonia všetkým. Okolo elektromobilov sa stále motajú rôzne mýty, hoaxy a dokonca vyslovené nepravdy. Niekedy vychádzajú z reálnych udalostí a informácií, no v mysliach ľudí pretrvávajú aj roky potom, čo sa stali minulosťou. Inokedy sú to očividné hlúposti vychádzajúce z nedostatku informácií, vzdelania, či zlých zdrojov. V nasledujúcom texte si povieme o šiestich najvýraznejších mýtoch, ktoré v mysliach ľudí naďalej pretrvávajú, aj keď ich súčasnosť i skúsenosti užívateľov elektromobilov jasne vyvrátili. Na texte sme spolupracovali s Mercedes MB Panónska, ktorý sa na elektromobilitu špecializuje.
1. Elektromobily sú príliš DRAHÉ
Do elektromobilov idú veľké investície a tie sa nezaplatia samé. Takže áno, elektromobil ako všetko nové a technologicky vyspelé, bol najprv drahší ako porovnateľné spaľovacie autá. Spomeňte si na svoj prvý televízor s plochou obrazovkou a porovnajte ho s dnešnými televízormi. Omnoho kvalitnejší produkt s lepším rozlíšením a nižšou spotrebou energie kúpite za zlomok ceny. Sú aj drahšie televízory, no ich technológie sú na vrchole a ich vývoj taktiež nebol lacný.
Spaľovacie autá sú vďaka novým emisným normám omnoho komplikovanejšie a ich cena taktiež musela stúpnuť a priblížiť sa cenám elektromobilov. Ich ceny zas pozvoľna klesajú. Elektromobily sú oproti spaľovacím autám omnoho jednoduchšie a aj spoľahlivejšie, takže aj keď je ich cena na začiatku relatívne vysoká, používateľ má omnoho nižšie náklady na používanie a má aj omnoho menej starostí. Dnešné elektromobily Mercedesu zapadajú do cenníkov podľa svojho výkonu a výbavy a nie sú drahšie ako spaľovacie autá. Aj pri Mercedese platí, že si môžete vybrať to najluxusnejšie a aj drahšie, zároveň však máte možnosť kúpiť vyspelý prémiový Mercedes v cene, ktorá je na rovnakej úrovni ako podobný elektromobil od bežných výrobcov.
2. Elektromobil je zlý nápad, lebo za chvíľu mu zdegraduje NEEKOLOGICKÁ baterka
Keď elektromobilita začínala a technológie neboli tak ďaleko ako dnes, problémy boli častejšie. Odvtedy však elektromobilita urobila míľové kroky a stále ich robí. Nielenže sa zlepšila a zmenila chémia batérií, ich manažment, batérie sú tiež lepšie chránené, lepšie konštruované a najmä dôkladne sledované, chladené i vyhrievané v prípade potreby. Výsledkom je, že záruky na 8 až 10 rokov a stratu kapacity pod úroveň 70 percent ani zďaleka nevystihujú potenciál súčasných najmodernejších batérií. Postupom času majú výrobcovia čoraz viac informácií a dát a dnes už vedia, že dobre postavená baterka (čo je dnes už vlastne každá) po odjazdení viac ako 150-tisíc kilometrov za prvé dva-tri roky užívania (áno, aj také sú) nestratí viac ako 5 percent kapacity batérie. Stručne a skrátka, moderná batéria má takú výdrž, že auto, v ktorom je osadená, prežije.
K tomuto bodu patria tiež tvrdenia o nezmyselnom drancovaní prírodných zdrojov, ktoré celú myšlienku elektromobility vraj podkopávajú a celý ekologický prínos jazdy bez emisií sa tak vlastne maže. Opäť je to typický príklad tvrdenia, ktoré patrí do minulosti a ani v nej nebolo celkom reálne. Batérie elektromobilov využívajú drahé kovy, ktoré sa často ťažili a žiaľ, na niektorých miestach stále ťažia bezohľadne k prírode a pracovníkom. Automobilky o tom vedia, preto sa snažia získavať drahé kovy od zodpovedných spoločností, ktoré dbajú na životné prostredie i zdravie a ohodnotenie baníkov. Veci sa menia a menia sa celkom rýchlo aj v tomto ohľade. Druhý spôsob ako bojujú značky ako Mercedes so zvýšenou záťažou veľkých batérií založených na lítiu je znižovanie množstva použitých drahých kovov v baterkách. Batérie sa postupne zbavujú problematických komponentov, miera recyklovateľnosti sa zvyšuje a celá myšlienka ne-ekológie sa aj v tomto ohľade rúca. Rovnako je na tom tvrdenie o ne-ekológii vzhľadom na energetický mix krajín. Aj v krajinách, ktoré väčšinu energie získavajú z uhlia, ropy a zemného plynu, sú elektromobily zelenšie ako spaľovacie autá, i keď je rozdiel menší. Porovnávanie emisií od ťažby až po jazdu (from whell to wheel) to dokumentujú. Navyše sa dramaticky zvyšuje recyklovateľnosť a čo je dôležité, staré batérie elektromobilov môžu žiť ešte dlhý život ako súčasť statických úložísk energie.
3. Elektromobil nechcem, lebo nie je kde NABÍJAŤ
Najlepším riešením pre vlastníka a užívateľa elektromobilu je zriadiť si vlastné elektrifikované parkovacie miesto u seba doma, prípadne v práci, skrátka tam, kde trávi najviac času. K tomu ste doteraz potrebovali vlastný dom, či garáž, no nová legislatíva má pomôcť aj tým, ktorí bývajú vo viacposchodových budovách, ktoré spravujú spoločenstvá vlastníkov. Keď si bude chcieť elektromobilista zriadiť nabíjacie miesto – napríklad na parkovisku v spoločnej garáži, či na parkovisku pred domom prostredníctvom nabíjačky vedenej z pouličného osvetlenia, vlastníci v dome mu v tom nebudú môcť zabrániť.
Elektromobily v nasledujúcich rokoch skokovo nenahradia autá so spaľovacími motormi, no ich podiel sa bude plynulo zvyšovať a zväčšovanie počtu verejných nabíjacích staníc tomuto tempu bude stačiť a to aj vďaka silnej dotačnej schéme EÚ. Mapa verejných nabíjacích staníc u nás je hustejšia doslova každým dňom a toto tempo sa ešte zvýši.
Aj keď to na najrýchlejších nabíjačkách popri hlavných ťahoch dnes občas vyzerá veľmi husto a obsadene, vždy sa miesto nájde. Vo svojom Mercedese si navyše obsadenosť nabíjacích staníc môžete sledovať v reálnom čase priamo v navigácii a priamo navigácia vám vie zefektívniť trasu tak, aby ste nabíjali v správny čas a nestrácali zbytočne svoj drahocenný čas.
4. Elektromobil sa neoplatí, lebo ELEKTRINA JE DRAHÁ
Najlacnejšiu energiu má zákazník doma, ešte lepšie je, keď si časť zo spotrebovanej energie vie aj sám vyrobiť. Ku kúpe elektromobilu netreba hneď príkupiť solárne panely, no znížiť svoju závislosť od dodávateľa je do budúcna určite dobrý nápad.
I keď vďaka kolísaniu cien na trhoch v ostatných mesiacoch ceny energií stúpali rýchlo, ani najväčšia vojna v Európe od II. svetovej vojny nespôsobila, že by sa priemerné ceny energií zvýšili natoľko, aby sa elektromobilita pre Európana stala nevýhodnou.
Nabíjanie doma na Slovensku je stále lacné a oplatí sa najmä vtedy, keď plánujete elektromobil využívať každý deň. Zvyk každý deň po návrate domov pripojiť auto na wallbox sa stane železnou košeľou rýchlejšie, než čakáte. Wallbox, teda domácu nabíjačku i jej inštaláciu, vyriešite priamo u predajcu značky Mercedes na Panónskej ulici. Jeho experti vám nielen pomôžu vybrať, ktorý wallbox je pre vás ten pravý, pomôžu vám aj s prípravou domácej siete i s inštaláciu zariadenia tak, aby všetko klapalo od prvého dňa používania elektrického Mercedesu.
Nabíjanie na externých nabíjačkách taktiež stále nie je drahé a ani v budúcnosti také nebude. Pravda, sú služby, ktoré najmä pri vysokorýchlostnom nabíjaní pýtajú vyššie sumy za kWh, avšak rýchlonabíjačku človek nevyužíva každý deň, najmä ak má kde nabíjať – či v práci, alebo doma.
Preto sa rýchlonabíjačky stavajú najmä okolo diaľnic, kde slúžia na rýchle predĺženie dojazdu. Priemerne však ani ultra rýchle nabíjanie nestojí viac ako 0,59 centu, takže i v takom prípade cestuje vlastník elektromobilu lacnejšie ako vodič porovnateľného auta so spaľovacím motorom.
Veľkým pomocníkom pri cestovaní s elektromobilom po Slovensku i po Európe môže byť aplikácia Mercedes me, vďaka ktorej získate prístup k pol miliónu nabíjacích bodov naprieč celou Európou, no nemusíte mať v peňaženke desiatky kariet rôznych poskytovateľov nabíjacích služieb. Stačí vám jedna služba. Všetky nabíjania na verejných nabíjačkách následne zaplatíte v pravidelnej faktúre. Výhodou je, že Mercedes s poskytovateľmi nabíjania vyjednáva ceny v pozícii veľkého hráča a tak ich dokáže držať pre zákazníkov mimoriadne nízko a to aj v prípade najrýchlejších a najdrahších služieb.
5. S elektromobilom sa nedá jazdiť na DLHÉ TRASY
Sám som s modelom Mercedes EQS od značky Mercedes-EQ prešiel bez problémov a bez obmedzenia vyše 400 kilometrov na nabitie, takže rovno píšem, že toto sú už veľmi staré tvrdenia. Aj keby som sa veľmi-veľmi ponáhľal, s modelom ako EQS prejdem poľahky vyše 300 diaľničných kilometrov. Z Bratislavy do Košíc tak viete prejsť s jedným, prípadne dvomi kratšími zastávkami a úprimne povedané, také zastávky by ste na tejto trase urobili tak či onak. Zastaviť sa na kávičku, koláčik, ponaťahovať sa a popritom nechať auto desať, pätnásť, prípadne dvadsať minút na rýchlonabíjačke, to naozaj nie je veľa. Ak ale predsa len trávite na diaľnici viac času a najazdíte denne po diaľnici stovky kilometrov, Mercedes vám ponúka plnú paletu vynikajúcich plug-in hybridov s benzínovým i naftovým motorom. Taká Trieda E s naftovým plug-in hybridom odjazdí pokojne cez 1000 kilometrov na nádrž s nízkou spotrebou i emisiami a v meste máte vyše 60 kilometrov pohodlnej elektrickej jazdy bez lokálnych emisií.
Najmodernejšie batérie, aké sú v najnovších Mercedesoch, majú vysokú energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu prijať a rýchlo vydať obrovské množstvo energie. To znamená, že sa dajú nabíjať extrémne rýchlo a zároveň znesú vysokú spotrebu – teda sú vhodné do športových áut. Zároveň sa neprehrievajú, sú tiež výborne chladené i zohrievané, takže nedegradujú a dokážu na rovnakom priestore a objeme odniesť omnoho viac energie ako v minulosti. Dojazdy, ktoré boli len pred pár rokmi snom sú už dnes realitou. Pokrok je v prípade elektromobilov ohromujúco rýchly, lebo takmer všetci do nich investujú a takmer všetci chápu, že elektromobil je budúcnosť a pre čoraz väčšie množstvo ľudí aj súčasnosť.
6. Elektromobily sú zlé, lebo HORIA
I keď požiar elektromobilu púta omnoho väčšiu pozornosť, ako požiar bežného vozidla, štatistiky hovoria celkom jasne. V závislosti od zdrojov dát a konkrétnych parametrov (napríklad porovnanie elektromobilov so spaľovákmi celkovo, alebo porovnávanie len vymedzeného veku) vyplýva, že elektromobily horia menej často ako spaľovacie autá. A to výrazne menej.
Švédska agentúra MSB sa napríklad pozrela na aktuálne dáta za rok 2022. Počas minulého roka v Švédsku zaznamenali 23 požiarov elektromobilov, čo zo švédskej flotily 611-tisíc elektrických áut predstavuje len 0,004 percenta. Naopak, zo 4,4 milióna spaľovacích áut počas roka 2022 zachvátili plamene 3400 z nich, čo predstavuje 0,008 percenta zo 100 percent.
To v preklade znamená, že elektromobily majú až 20-krát nižšiu pravdepodobnosť, že budú horieť, než spaľovacie autá. Dáta z iných krajín to potvrdzujú a ešte pridávajú. Iné dáta hovoria dokonca o 100-krát nižšej šanci, že začne horieť elektromobil, než auto so spaľovacím motorom.
Podstatné tiež je, že pri týchto požiaroch dochádza tiež k výrazne menšiemu počtu zranení. I keď sa požiare elektromobilov musia hasiť inak, než požiare spaľovacích áut, inak sa musia hasiť stovky rôznych situácií a horiacich predmetov, to nám však nebráni využívať ich. Iba nás to núti hľadať nové efektívnejšie cesty a pracovať na zlepšení bezpečnosti a v tom sme ako ľudstvo celkom dobrý.
Štatistiky pritom hovoria ešte jedno: kým požiare spaľovacích áut sú za ostatné roky zhruba rovnako časté, požiarov elektromobilov rapídne ubúda a to napriek tomu, že zároveň je každých pár rokov na trhu násobne viac elektromobilov. To znamená jediné: elektromobily boli vždy bezpečnejšie a postupom času a vývoja sú ešte viac.
No a čo je najdôležitejšie, Mercedesy sú v tomto celkom iná liga. Bezpečnosť posádky i okolia bola v Mercedese odjakživa extrémne dôležitá. Bol to práve Mercedes, kto zaviedol väčšinu dnešných bezpečnostných prvkov vrátane deformačných zón, airbagov, či ESP. Dnes v tom pokračuje a to platí aj pri batériových elektromobiloch vrátane ochrany samotných batérií i posádky. Spýtajte sa v MB Panónska, dozviete sa viac.
Elektromobil nechcem lebo… lebo NIE JE PRE MŇA?
Kto by nemal rád vôňu benzínu, komu by sa nepáčila najnovšia Trieda SL 63 AMG? Lenže pravdou je, že Trieda SL nie je na každodenné jazdenie. Auto na každý deň je tiché, výkonné, priestranné a nesmierne bezpečné. Presne také ako elektromobil značky Mercedes EQ. Ak si napriek všetkému hore uvedenému stále nie ste istí, či je elektrický Mercedes tým pravým, vyskúšajte si ho. Môžete to urobiť virtuálne prostredníctvom aplikácie v mobile menom EQ Ready. Apka sledovaním údajov jazdy vo vašom aute ako množstvo kilometrov, dynamika jazdy, zrýchľovanie, spomaľovanie, zastávky i profil trasy zistí, či by bol elektromobil pre vás.
Avšak najlepšie, čo môžete urobiť je, spýtať sa odborníkov v MB Panónska. Mercedes na Panónskej v Bratislave sa na elektromobilitu a všetko s ňou spojené špecializuje. Takáto úroveň špecializácie je na Slovensku raritná. K dispozícii majú plnú paletu elektromobilov značky Mercedes-EQ od tých menších ako je EQA, po veľké rodinné ako EQB, či EQE, EQV i superluxusné reprezentatívne ako je EQS, či EQS SUV. Akokoľvek je voňavý benzín, okamžitá dostupnosť výkonu bez radenia, bez čakania, bez hluku je nesmierne návyková. Stačí skúsiť. Zájdite do showroomu Mercedesu na Panónskej a vyskúšajte to na vlastnej koži.
publikovaný článok: podkapotou.sk