S technológiou E PERFORMANCE k najvýkonnejšiemu sériovému vozidlu z Affalterbachu
Affalterbach. Prvé vysokovýkonné hybridné vozidlo od značky Mercedes-AMG sa dostáva do sériovej výroby a bude využívať technológie z Formuly 1. Koncepcia zahŕňa osobité usporiadanie hnacieho ústrojenstva s elektrickým strojom a akumulátorom na zadnej náprave, ako aj aj vo vlastnej réžii vyvinutý vysokovýkonný akumulátor. Mercedes AMG GT 63 S E PERFORMANCE (kombinovaná vážená spotreba paliva: 8,6 l/100 km; kombinované vážené emisie CO₂: 196 g/km; vážená spotreba elektriny: 10,3 kWh/100 km)[1] svojím špeciálnym hnacím ústrojenstvom spája premyslený výkon a pôsobivú dynamiku jazdy s maximálnou efektívnosťou. Model E PERFORMANCE tak prenáša DNA jazdného výkonu AMG do elektrifikovanej budúcnosti. Kombinácia 4,0-litrového motora V8 biturbo a elektrického stroja vytvára systémový výkon 620 kW (843 k) a maximálny systémový krútiaci moment viac ako 1 400 Nm. Okamžitá odozva elektrického pohonu na zadnej náprave, rýchly nárast krútiaceho momentu a zlepšené rozloženie hmotnosti umožňujú nový, vysokodynamický jazdný zážitok. Ako vo Formule 1, akumulátor je cielene navrhnutý na rýchly výdaj a príjem výkonu. Elektrický dojazd 12 kilometrov umožňuje praktický akčný rádius, napríklad v meste alebo v obytných zónach. V rámci komunikácie elektrifikácie sa značka Mercedes-AMG spolu s ambasádorom značky will.i.am vydáva na nové cesty: celosvetovo známy hudobník a viacnásobný držiteľ ceny Grammy je protagonista v marketingovej kampani „Všetko, len nie tichý“ („Everything but quiet“). Podieľal sa nielen na koncepcii, ale pre uverejnené video zložil aj exkluzívnu pieseň.
„Prostredníctvom nového modelu Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE prenášame našu typickú DNA do elektrifikovanej budúcnosti. Vydávame sa pritom na vlastné technické cesty, vďaka ktorým bola značka AMG vždy výnimočná a obdivuhodná. Vysokovýkonné hybridné vozidlo, ktoré bolo kompletne vyvinuté v Affalterbachu, ponúka fascinujúcu úroveň jazdnej dynamiky a právom nesie našu novú technologické označenie E PERFORMANCE. Prostredníctvom novej koncepcie sa otvárame aj novým cieľovým skupinám, ktoré budú môcť zažiť Mercedes-AMG ako značku vysokovýkonných luxusných produktov 21. storočia. Náš prelomový vstup do elektrifikácie typickej pre AMG podporuje veľkolepá kampaň. A mám radosť z toho, že sme na to vo hviezdnom hudobníkovi will.i.am získali aj výnimočného partnera, ktorého sa nám podarilo očariť našou technológiou,“ hovorí Philipp Schiemer, predseda vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.
„Mercedes-AMG je od nepamäti symbolom najvyššieho výkonu a maximálnej jazdnej dynamiky. Pri vývoji našej hybridnej stratégie E PERFORMANCE preto bolo od začiatku zrejmé, že budeme presadzovať samostatnú koncepciu pre AMG, ktorá prepojí kľúčové hodnoty našej značky s vysokou efektívnosťou. Táto koncepcia sa teraz s novým modelom Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE dostáva do sériovej výroby. Konštrukčné usporiadanie so spaľovacím motorom vpredu a elektrickou pohonnou jednotkou na zadnej náprave ponúka množstvo výhod. Optimalizované rozloženie hmotnosti, ideálne využitie krútiaceho momentu alebo veľmi spontánne dávkovaný výkon sú prísľubom najvyššej jazdnej dynamiky. To všetko ešte dopĺňa nami vyvinutý vysokovýkonný akumulátor, ktorý má v porovnaní s bežnými pohonnými akumulátormi dvakrát vyššiu hustotu výkonu. Podnetom pre jeho vývoj bola technológia z Formuly 1, podobne ako v prípade mnohých iných komponentov,” hovorí Jochen Hermann, technický riaditeľ spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.
Expresívny dizajn s výrazným spojlerom predného nárazníka
Expresívny dizajn s nízko položenou kapotou motora, svalnatým telom, klesajúcou kabínou a dynamickým typom karosérie fastback zdôrazňuje športové gény štvordverového kupé. Výrazný je charakteristický spojler predného nárazníka, ktorý sa orientuje na tvary dvojdverového AMG GT. Pôsobí ako jednoliaty celok a celistvo sa zapája do dynamického dizajnu kompletného vozidla. Vonkajšie otvory na prívod vzduchu sú širšie a tvarované ostrejšie, pričom sú nasmerované smerom do stredu vozidla. Prúd vzduchu sa cez tri vertikálne plutvy kanálovým spôsobom privádza k chladičom v podbehoch kolies.
Exkluzívnymi identifikačnými znakmi v zadnej časti vozidla sú spojler zadného nárazníka s integrovanou klapkou nabíjacej zásuvky pre dobíjanie zo siete a označenie modelu s červeným pozadím. V hybridnej verzii značka AMG navyše zavádza zvonku drážkované lichobežníkové dvojité koncovky výfuku. Pri pohľade zboku je plaketa E PERFORMANCE na blatníku odkazom na hybridný pohon. Rovnako ako pre celý konštrukčný rad, aj pre hybridnú verziu sa dodávajú mnohé laky a množstvo prvkov výbavy. Zákazníci si napríklad môžu vybrať zo štyroch matných lakov, piatich odtieňov metalízy a dvoch jednovrstvových lakov. Toto spektrum dopĺňa sedem nových lakov z rozšírenej ponuky možností individuálneho prispôsobenia. Dizajn exteriéru je možné ešte viac zvýrazniť novým balíkom AMG Night II alebo kombináciou balíka Night a balíka uhlíkových vlákien. K tomu sa pridávajú nové 20-palcové a 21-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, každý rozmer je k dispozícii v dvoch farebných variantoch. Exkluzívna edícia je k dispozícii aj pre vysokovýkonné hybridné vozidlo.
Ako nová vlajková loď tohto konštrukčného radu má model AMG GT 63 S E PERFORMANCE mimoriadne rozsiahlu výbavu. Dostal všetky vylepšenia z najnovšej modernizácie modelu, napríklad podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL+ s novým systémom tlmenia. Sériovou súčasťou výbavy sú aj prispôsobená keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG a multimediálny systém MBUX so špeciálnymi ukazovateľmi hybridného pohonu.
Multimediálny systém MBUX s ukazovateľmi špecifickými pre hybrid
Sériový širokouhlý kokpit je vybavený multimediálnym systémom MBUX s ukazovateľmi a funkciami, ktoré sú špecifické pre hybridné vozidlo AMG.. Na združenom prístroji môže vodič vidieť elektrický dojazd, spotrebu elektriny, výkon a krútiaci moment elektromotora, ako aj teploty akumulátora a elektrického stroja. Vysokokvalitné grafické zobrazenia na multimediálnom displeji vizualizujú tok výkonu celého pohonného systému, otáčky, výkon, krútiaci moment a teplotu elektromotora, ako aj teplotu akumulátora. Cestujúci na zadných sedadlách získajú na multimediálnom displeji (na želanie) údaje o toku energie, ako aj výkone a krútiacom momente elektromotora.
Volant AMG Performance s dizajnom zdvojených ramien
Sériový volant AMG Performance s výrazným dizajnom zdvojených ramien a plynulo integrovanými dotykovými plochami ponúka hmatateľnú a viditeľnú pridanú hodnotu. Tri zaoblené zdvojené ramená sú kombináciou stability a ľahkosti. Okrúhle tlačidlá AMG na volante presviedčajú brilantnými displejmi a dokonalou logikou ovládania otáčaním a stláčaním. Týmto spôsobom je možné ovládať dôležité jazdné funkcie a všetky jazdné programy bez toho, aby vodič musel zložiť ruky z volantu. Novinkou je možnosť výberu stupňov rekuperácie hybridného pohonu pomocou tlačidiel na volante.
V interiéri sú k dispozícii mnohé možnosti individuálneho výberu. Exkluzívne farby zvýrazňujú športovú alebo luxusnú stránku novej vlajkovej lode – napríklad kombinácia kože napa Exklusiv v titánovej sivej/čiernej farbe pearl s kontrastnými ozdobnými švami v žltej farbe alebo ušľachtilá koža napa Exklusiv vo farbe hľuzovková/čierna vo vyhotovení STYLE (kosoštvorcové prešívanie). Okrem toho si zákazník môže vybrať z piatich ďalších farieb vo vyhotovení z kože napa Exklusiv STYLE: sienová hnedá, klasická červená, jachtová modrá, sýtobiela a nevská sivá. Predné a zadné sedadlá sú jednofarebné v príslušnej farbe výbavy, rovnako aj lakťové opierky na dverách, kožené lemovanie podlahových rohoží a veniec volantu.
Detaily vysokovýkonného hybridného pohonu špecifického pre AMG: spaľovací motor vpredu, elektromotor vzadu
V modeli AMG GT 63 S E PERFORMANCE sa nachádza kombinácia 4,0-litrového motora V8 biturbo s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom, vysokovýkonným akumulátorom, ktorý bol vyvinutý v Affalterbachu, a plne variabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+. Kombinácia 4,0-litrového motora V8 biturbo a elektromotora vytvára systémový výkon 620 kW (843 k) a maximálny systémový krútiaci moment viac ako 1 400 Nm. Pôsobivé sú aj jazdné výkony doteraz najvýkonnejšieho sériového vozidla z Affalterbachu: zrýchlenie z 0 na 100 km/h vozidlo zvládne len za 2,9 sekundy, rýchlosť 200 km/h dosiahne za menej ako desať sekúnd. Maximálna rýchlosť končí až pri hodnote 316 km/h.
Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s dvojstupňovou prevodovkou s elektrickým radením a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit EDU). Odborníci toto usporiadanie nazývajú P3 hybrid. Aj ľahký vysokovýkonný akumulátor je umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou. Z tohto kompaktného rozloženia vyplýva množstvo výhod:
- Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, čím dokáže bezprostredne premeniť svoju silu na náhon – pre dodatočné zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní.
- Sila elektromotora sa dokáže rozvinúť okamžite s plným krútiacim momentom, čo umožní mimoriadne agilné vlastnosti pri rozbiehaní.
- Okrem toho vodič vďaka integrovanému, elektronicky riadenému zvernému diferenciálu zadnej nápravy priamo zažije citeľný nárast výkonu: hybridný model zrýchľuje pri výjazde zo zákrut ešte agilnejšie, poskytuje lepšiu trakciu, a teda aj vyššiu bezpečnosť jazdy.
- Pri narastajúcom preklzávaní na zadnej náprave sa hnacia sila elektromotora v závislosti od potreby na krátku dobu prenesie aj na predné kolesá na dosiahnutie väčšej trakcie. Mechanické spojenie plne variabilného náhonu na všetky kolesá to umožňuje prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies.
- Umiestnenie na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj zaťaženia náprav vo vozidle, čím vytvára základ pre presvedčivé ovládanie vozidla.
- Koncepcia AMG navyše ponúka veľmi vysokú účinnosť rekuperácie, pretože systém umožňuje len minimálne mechanické a hydraulické straty motora a prevodovky.
- Dvojstupňová prevodovka s automatizovaným radením so špeciálne vyladeným prevodovým pomerom na zadnej náprave zaručuje rozpätie od vysokého krútiaceho momentu kolies pre agilný rozjazd až po spoľahlivý trvalý výkon vo vyšších rýchlostiach. Elektrický aktuátor zaradí druhý prevodový stupeň najneskôr pri rýchlosti približne 140 km/h, čo zodpovedá maximálnym otáčkam elektromotora takmer 13 500/min.
- Prostredníctvom zvýšenia výkonu dodatočným elektromotorom sa vývojárskemu tímu podarilo súbežne zlepšiť aj účinnosť kompletného vozidla – zároveň dosiahli aj nižšie emisie a nižšiu spotrebu.
Inšpirovaný Formulou 1, vyvinutý v Affalterbachu: vysokovýkonný akumulátor AMG
Pri určovaní stratégie elektrifikácie bolo od začiatku jasné, že všetky podstatné konštrukčné diely budú vyvinuté v Affalterbachu. K týmto dielom patrí aj ťažiskový prvok, ktorým je vysokovýkonný akumulátor AMG. Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v hybridných pretekárskych vozidlách Formuly 1 tímu Mercedes-AMG Petronas F1 v najnáročnejších podmienkach. V priebehu vývoja dochádzalo k aktívnej výmene odborných vedomostí medzi výrobcom motorov pre Formulu 1 High Performance Powertrains (HPP) v Brixworthe a Mercedes-AMG v Affalterbachu. Vysokovýkonný akumulátor AMG spája vysoký, často opakovane vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou na zvýšenie celkového výkonu vozidla. K tomu sa pridáva rýchly príjem energie a vysoká hustota výkonu. Výsledok: pri svižnej jazde, napríklad v kopcovitom teréne, môžu vodiči pri jazde do kopca spontánne vyvolať celý výkonový potenciál a pri zjazdoch z kopca zase nastáva intenzívna rekuperácia.
Trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW
Vysokovýkonný akumulátor v modeli AMG GT 63 S E PERFORMANCE ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a na desať sekúnd špičkový výkon 150 kW. Nízka hmotnosť len 89 kilogramov umožňuje veľmi vysokú hustotu výkonu 1,7 kW/kg. Na porovnanie, bežné akumulátory bez priameho chladenia článkov dosahujú približne polovicu tejto hodnoty. Na nabíjanie slúži palubná nabíjačka s kapacitou 3,7 kW, s ktorou možno vozidlo nabíjať striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchly výdaj a príjem výkonu, nie na čo najvyšší dojazd. Elektrický dojazd 12 kilometrov napriek tomu umožňuje praktický akčný rádius, napríklad pre nehlučnú jazdu vozidla bez emisií od obytnej zóny po okraj mesta alebo diaľnicu.
Inovatívny pokrok: priame chladenie článkov akumulátora
Základom vysokej výkonnosti 400-voltového akumulátora AMG je inovatívne priame chladenie: špičkové chladiace médium, ktoré je založené na elektricky nevodivej kvapaline, prvýkrát obteká všetkých 560 článkov a chladí ich jednotlivo. Každý akumulátor potrebuje pre optimálny výdaj výkonu určenú teplotu. Keď je zásobník energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne citeľne stratí silu alebo sa musí poddimenzovať, aby pri vysokých teplotných stupňoch nedošlo k poškodeniu. Rovnomerná regulácia teploty akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť. Bežné chladiace systémy, ktoré na chladenie používajú len vzduch alebo celú akumulátorovú sústavu chladia nepriamo vodou, rýchlo dosiahnu svoje hranice – predovšetkým keď požiadavky neustále rastú pre čoraz energeticky hustejšie články. Ak tepelný manažment neplní svoju funkciu optimálne, hrozí predčasné starnutie akumulátora.
Na zavedenie priameho chladenia museli odborníci AMG vyvinúť nové chladiace moduly s hrúbkou len niekoľko milimetrov. Približne 14 litrov chladiaceho média cirkuluje pomocou špeciálne vyvinutého elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora nadol cez celý akumulátor popri každom článku, pričom chladiace médium preteká aj cez výmenník tepla olej/voda, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Tento výmenník odvádza teplo do niektorého z dvoch nízkoteplotných okruhov (NT) vozidla a odtiaľ ďalej do chladiča NT v prednej časti vozidla, ktorý vypustí teplo do okolitého vzduchu. Systém je pritom navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla.
Dôsledok: akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja. Pri svižnej jazde môže veľmi ľahko nastať prekročenie priemernej teploty. Preto sú ochranné mechanizmy nastavené tak, aby bolo možné z akumulátora odobrať maximálny výkon a následne znova znížiť úroveň teploty priamym chladením. Bežné chladiace systémy to nedokážu, akumulátor už nedokáže získať svoj výkonový potenciál v celom rozsahu. To však nie je prípad vysokovýkonného akumulátora AMG: aj pri rýchlych kolách na pretekárskej trati v hybridnom móde, keď vozidlo často zrýchľuje (akumulátor sa vybíja) a spomaľuje (akumulátor sa nabíja), si akumulátor energie udržiava svoj vysoký výkonový potenciál.
Až účinné priame chladenie umožňuje použitie článkov s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je systém akumulátorov mimoriadne ľahký a kompaktný. K nízkej hmotnosti prispieva aj koncepcia prípojníc, ktorá šetrí materiál, a ľahšia, súčasne však stabilná štruktúra hliníkového obalu pre prípad nárazu. Tá zaručuje najvyššiu bezpečnosť.
Prevádzková stratégia: elektrická sila je vždy k dispozícii
Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku (Hybrid-Powerpack) pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v kráľovskej triede motoristického športu je vždy k dispozícii maximálny náhon, keď ho vodič potrebuje – napríklad na dynamické zrýchlenie pri výjazde zo zákrut alebo pri predchádzaní. Prostredníctvom vysokých rekuperačných výkonov a dobíjania v závislosti od potreby možno elektrickú silu kedykoľvek vyvolať a často reprodukovať. Osobitá koncepcia akumulátora pritom umožňuje optimálny kompromis medzi maximálnou jazdnou dynamikou a efektívnosťou, ktorá zodpovedá súčasnej dobe. Všetky komponenty sú navzájom dokonale zladené: nárast výkonu je možné bezprostredne precítiť.
Sedem jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT Elektrický, Komfort, Šport, Šport+, PRETEK, Klzká vozovka a Individuálny je presne prispôsobených novej technológii pohonu, čím ponúkajú rozmanitý jazdný zážitok – od vysokoefektívneho až po vysokodynamický. Jazdné programy upravujú dôležité parametre ako reakcia pohonu a prevodovky, krivka charakteristiky riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Programy je možné navoliť pomocou prepínacej páčky na stredovej konzole alebo tlačidlami AMG na volante.
Vysokovýkonné hybridné vozidlo sa zvyčajne spúšťa potichu (tichý režim) v jazdnom programe Komfort po zapnutí elektromotora. Ikona „Pripravený“ na združenom prístroji signalizuje stav pripravenosti na jazdu. Okrem toho ako zvukové potvrdenie stavu pripravenosti na jazdu zaznie intenzívny, sonórny zvuk štartovania, ktorý je typický pre AMG a pomocou reproduktorov vozidla sa rozlieha vo vnútornom priestore. Stačí jemné zošliapnutie akceleračného pedála na to, aby sa vysokovýkonné hybridné vozidlo AMG uviedlo do pohybu.
Pri čisto elektrickej prevádzke zákonom predpísaný zvukový výstražný systém vozidla upozorňuje okolie na to, že sa približuje vysokovýkonné hybridné vozidlo. Ozýva sa pritom špeciálne skomponovaný, nízkofrekvenčný zvuk AMG, ktorý sa moduluje podľa rýchlosti a je reprodukovaný do exteriéru prostredníctvom reproduktora v prednej a zadnej časti vozidla. Časť zvuku počujú aj cestujúci v interiéri ako decentnú zvukovú spätnú väzbu. V Európskej únii je systém aktívny do rýchlosti 20 km/h, v USA v prepočte až do rýchlosti približne 30 km/h. Potom jazdný signál do rýchlosti približne 50 km/h harmonicky zaniká.
Pri vyššej rýchlosti si môže zákazník zvukovými tlačidlami na stredovej konzole alebo na volante (rozpoznateľné podľa symbolu frekvenčnej vlny) zvoliť medzi vyváženým a výkonnostným zvukovým zážitkom: pri čisto elektrickej prevádzke sa inscenuje buď decentný, alebo dynamický zvukový zážitok. Keď sa spaľovací motor aktivuje, ovplyvní zvolené nastavenie zvuk výfukovej sústavy. V každej situácii však ostáva jedna vec nemenná: podľa zvuku možno vo všetkých podmienkach rozpoznať, že toto vysokovýkonné hybridné vozidlo je vozidlo AMG.
- Jazdný program Elektrický: dôraz sa kladie na elektrický jazdný zážitok. Čisto elektrické jazdenie prebieha od 0 do 130 km/h, spaľovací motor je pritom vždy vypnutý. Mechanickým spojením s konštrukčnými dielmi AMG Performance 4MATIC+ je však vždy k dispozícii aj náhon na všetky kolesá: keď sa zadné kolesá začnú náhle preklzávať, sila elektromotora sa cez kardanové a hnacie hriadele prenesie aj na predné kolesá. Po vybití akumulátora alebo keď vodič požaduje vyšší výkon sa inteligentná prevádzková regulácia automaticky prepne na jazdný program Komfort, spaľovací motor sa naštartuje a stará sa o pohon.
- Jazdný program Komfort: rozjazd je vo väčšine prípadov elektrický. Spaľovací motor a elektromotor pracujú podľa situácie – s elektrickým pohonom pri nízkych rýchlostiach, napríklad v obytnej zóne alebo v centre mesta, hybridná jazda prebieha so spaľovacím motorom a elektromotorom naprieč krajinou a na diaľnici. V konečnom dôsledku vzniká harmonický dojem z jazdy, ktorá je okrem iného vďaka skorému preradeniu na vyšší stupeň prevodovky AMG SPEEDSHIFT MCT-9G optimalizovaná na spotrebu. Podvozok a riadenie sú nastavené s dôrazom na komfort. Riadenie je orientované na energetickú efektívnosť, teda na zníženie spotreby paliva a emisií. Športové vlastnosti a agilnosť, ktoré sú typické pre AMG, sú zachované.
- Jazdný program Šport: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a súhra oboch pohonov podľa situácie. Uvoľní sa vyšší výkon elektromotora. Športový dojem z jazdy vďaka agilnejšej odozve na povely akceleračným pedálom, skrátené časy preradenia a skoršie podradenie na nižší stupeň. Dynamickejšie nastavenia podvozka a riadenia.
- Jazdný program Šport+: rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a súhra oboch pohonov podľa situácie. Ešte výraznejšie zvýšenie výkonu. Extrémne športový charakter vďaka agilnejšej odozve na pridávanie plynu, ako aj cieleným zásahom momentu pri preradení na vyšší prevodový stupeň s odpájaním valcov pre optimálne časy preradenia. Zvýšené voľnobežné otáčky na rýchlejší rozjazd. Podvozok, riadenie aj hnacie ústrojenstvo sú nastavené ešte dynamickejšie.
- Jazdný program PRETEK: na vysokodynamické jazdenie po uzavretých pretekárskych tratiach. Všetky parametre sú nastavené na maximálnu výkonnosť. Rozjazd so spaľovacím motorom a elektromotorom a súhra oboch pohonov podľa situácie. Plný elektrický prídavný výkon elektromotora na podporu spaľovacieho motora pri intenzívnom zrýchľovaní. Výrazné dobíjanie akumulátora pri nižších požiadavkách na výkon pre maximálnu elektrickú dostupnosť.
- Jazdný program Klzká vozovka: optimálne nastavený na šmykľavý povrch vozovky, so znížením výkonu a s vyrovnanejšou krivkou momentu. Čisto elektrické jazdenie a nastavovanie rekuperácie sú deaktivované.
- Jazdný program Individuálny: individuálne prispôsobenie náhonu, prevodovky, DYNAMIKY AMG, podvozka, riadenia a výfukovej sústavy.
Ďalšie výhody prináša hybridný pohon pre reguláciu dynamiky jazdy. Namiesto zásahu bŕzd prostredníctvom ESP® dokáže elektromotor regulovať trakciu, len čo niektoré koleso začne signalizovať príliš veľké preklzávanie. Inteligentné riadenie na to zníži hnací moment elektrického stroja, ktorý sa cez zverný diferenciál zadnej nápravy prenáša na koleso. Výsledok: ESP® nemusí zasahovať alebo zasiahne neskôr. Výhoda: spaľovací motor môže pracovať s vyšším momentom, čo nakoniec zlepšuje agilnosť a zvyšuje efektívnosť. Okrem toho je možné využiť výkon, ktorý by bol inak „zničený“ počas brzdenia, na nabíjanie akumulátora.
Rekuperácia voliteľná v štyroch stupňoch
Vďaka priamemu chladeniu sa vysokovýkonný akumulátor vždy nachádza v optimálnom teplotnom rozsahu približne 45 stupňov a preto je možné optimalizovať aj rekuperáciu – akumulátor sa zvyčajne výrazne zohrieva pri vysokom rekuperačnom výkone, preto je potrebné obmedziť rekuperáciu energie.
Rekuperácia sa začína vtedy, keď vodič odtiahne nohu z akceleračného pedála, teda v deceleračnom režime bez dotyku brzdového pedála. Pritom dochádza k nabíjaniu akumulátora a vzniká vysoký brzdný moment – kolesové brzdy sa šetria, prípadne sa v závislosti od stupňa rekuperácie a dopravnej situácie vôbec nemusia použiť. Vodič si môže pravým tlačidlom AMG na volante vybrať zo štyroch rekuperačných výkonov s rôznou intenzitou. Môže tak urobiť vo všetkých jazdných programoch s výnimkou programu Klzká vozovka, pričom je rekuperácia energie v závislosti od jazdného programu dimenzovaná rôzne.
- Stupeň 0: vozidlo sa správa podobne ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom s ručným radením. Spojka sa rozpojí a vozidlo po odtiahnutí nohy z akceleračného pedála roluje ďalej s minimálnym odporom. Rekuperačný výkon je veľmi malý a slúži len na udržanie napájania vozidla prúdom. Po odpojení spaľovacieho motora sa straty spôsobené trením v hnacom ústrojenstve znížia na minimum.
- Stupeň 1: je to štandardné nastavenie, pri ktorom vodič už pociťuje rekuperáciu, ktorá približne zodpovedá spomaleniu bežného spaľovacieho motora so zopnutou spojkou.
- Stupeň 2: výraznejšia rekuperácia, počas plynulej jazdy v cestnej premávke sa brzdový pedál ani nemusí používať.
- Stupeň 3: maximálna rekuperácia energie, pri ktorej je možné takzvané jazdenie „s jedným pedálom“ ako pri čisto elektrickom vozidle. V závislosti od jazdného stavu je pritom možné spätne uložiť v akumulátore energiu výkonom viac ako 100 kW.
- Špeciálny jazdný program PRETEK: v prevádzke na pretekárskej trati chce vodič na brzde získať aj poslednú stotinu sekundy. V jazdnom programe PRETEK sa rekuperácia automaticky zafixuje na stupeň 1, čo umožňuje čo najviac reprodukovateľné jazdné vlastnosti vozidla v hraniciach jeho možností.
Ďalšou výhodou rekuperácie je, že vozidlo pri zdolávaní prudkého klesania nezačne naberať rýchlosť. Systém teda funguje ako motorová brzda, pritom sa do akumulátora ešte ukladá energia.
Štvorlitrový motor AMG V8 biturbo s dvojprúdovými turbodúchadlami
Model AMG GT 63 S E PERFORMANCE ako nový špičkový model tohto konštrukčného radu dosahuje výkonnostný stupeň 4,0-litrového motora AMG V8 biturbo s výkonom 470 kW (639 k) a maximálny krútiaci moment 900 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom spektre otáčok od 2 500 do 4 500 za minútu. Spaľovací motor je v dokonalej harmónii s elektromotorom, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 320 Nm už od štartu.
Na vysokom výkone sa podieľajú aj dve dvojprúdové (Twin-Scroll) turbodúchadlá, ktoré sú kombináciou optimálnej odozvy pri nízkych otáčkach a vysokého nárastu výkonu pri vyšších otáčkach. Teleso turbíny je okrem toho rozdelené na dva paralelne prebiehajúce kanály prúdenia. Toto riešenie spolu s dvoma rovnako rozdelenými kanálmi v zbernom výfukovom potrubí umožňuje samostatné riadenie impulzov spalín na lopatku turbíny. Jeden kanál je poháňaný spalinami prvého a druhého valca jedného radu valcov, druhý spalinami tretieho a štvrtého valca. Cieľom je zabrániť vzájomnému negatívnemu ovplyvňovaniu jednotlivých valcov pri nasávaní zmesi a výfuku spalín. Tým sa znižuje protitlak spalín a zlepší sa ich prúdenie.
Remeňom poháňaný štartovací generátor zásobuje vedľajšie agregáty
Remeňom poháňaný štartovací generátor (RSG) zlučuje alternátor a štartér do jedného konštrukčného dielu a dosahuje výkon 10 kW (14 k). Štartovací generátor spúšťa spaľovací motor a zaručuje základné napájanie vedľajších agregátov, ako je klimatizácia alebo osvetlenie vozidla, keď vozidlo stojí napríklad na svetelnej križovatke a stav nabitia vysokovoltového akumulátora už nie je dostatočný na podporu nízkovoltového elektrického systému. RSG reaguje mimoriadne rýchlo, pretože je integrovaný v 400-voltovej vysokonapäťovej sieti.
Sériový podvozok AMG RIDE CONTROL+ s veľkým rozpätím medzi dynamikou a komfortom
Podvozok AMG RIDE CONTROL+ je založený na viackomorovom vzduchovom pružení s automatickou reguláciou výšky a je spojený s adaptívnym, elektronicky riadeným nastavovaním tlmenia. Tento systém tlmenia je v modeloch 4-dverového kupé AMG GT celkom nový: prvýkrát sa používajú dva takzvané obmedzovacie ventily tlaku. Pomocou týchto plynulo regulovateľných ventilov umiestnených mimo tlmičov možno silu tlmenia ešte presnejšie prispôsobiť rôznym jazdným podmienkam a jazdným programom: jeden ventil riadi ťažný stupeň, teda silu, ktorá vzniká pri vypružení kolesa, a druhý ovláda tlačný stupeň, ktorý vzniká pri zapružení kolesa. Regulácia ťažných a tlačných stupňov prebieha nezávisle od seba.
Vývojárom AMG sa podarilo výrazne rozšíriť rozpätie medzi športovými vlastnosťami a komfortom, okrem iného rozšírením charakteristiky medzi minimálnou a maximálnou silou tlmenia, ako aj ešte flexibilitou dimenzovania regulačnej charakteristiky. Vďaka špeciálnemu vyhotoveniu ventilov reaguje tlmič rýchlo a citlivo na meniace sa povrchy vozovky a jazdné situácie.
Vodič si môže predvoliť základné nastavenie prostredníctvom jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT: stlačením tlačidla sa zmenia jazdné vlastnosti napríklad od úplne dynamických v režime Šport+ až po pokojné plachtenie v nastavení Komfort. Okrem toho si možno naladenie prispôsobiť nezávisle od jazdných programov vlastným tlačidlom v troch stupňoch.
Vysokovýkonné hybridné vozidlá AMG sú vybavené aj integrovanou reguláciou dynamiky jazdy DYNAMIKA AMG. Tá ovplyvňuje stratégie regulácie systému ESP® (elektronický systém stabilizácie), náhonu na všetky kolesá a elektronicky ovládaného zverného diferenciálu zadnej nápravy. Zvyšuje sa tým agilnosť bez obmedzenia stability.
Mimoriadne pozoruhodné: DYNAMIKA AMG určí, ako má vozidlo reagovať. Systém pritom využíva dostupné snímače, ktoré okrem iného zisťujú rýchlosť, priečne zrýchlenie, uhol natočenia kolies alebo mieru zatáčania. Prostredníctvom inteligentnej predradenej aktivácie možno z úkonov vodiča a údajov snímačov predvídať jazdné vlastnosti vozidla, ktoré si vodič želá. Regulácia sa presne prispôsobí schopnostiam vodiča v oblasti dynamiky jazdy – a to bez citeľných alebo rušivých zásahov systému. Vodič získava veľmi autentický pocit z jazdy vďaka vysokej dynamike prejazdu zákrutami a optimálnej trakcii, zatiaľ čo zostávajú zachované vysoká stabilita a čitateľné jazdné vlastnosti. Aj skúsení jazdci tak majú optimálnu podporu bez toho, aby bol systém dominantný.
- DYNAMIKA AMG s nastavením Základné je priradená jazdným programom Komfort a Elektrický. Nastavenie poskytuje veľmi stabilné jazdné vlastnosti s vysokou mierou tlmenia zatáčavosti.
- Nastavenie Rozšírené sa aktivuje v programe Šport. Vozidlo je neutrálne vyvážené. Nižšia miera tlmenia zatáčavosti a zvýšená agilnosť podporujú dynamické manévre, napríklad jazdenie na kľukatých okresných cestách.
- Nastavenie Pro (skratka pre Profesionálne) patrí k programu Šport+. V rámci nastavenia Profesionálne je vodič ešte výraznejšie podporovaný pri dynamických jazdných manévroch, pri prejazdoch zákrut sa ešte viac zvýši agilnosť a spätná väzba od vozovky.
- Nastavenie Majstrovské je prepojené s jazdným programom PRETEK. Režim s nastavením Majstrovské sa orientuje na vodičov, ktorí chcú zažiť dynamiku a pôžitok z jazdy na uzavretých pretekárskych okruhoch. Nastavenie Majstrovské ponúka tendenciu mierne pretáčavého vyváženia vlastností vozidla, priamejšie riadenie a agilnejšie reakcie pri zatáčaní. Týmto spôsobom zabezpečuje nastavenie Majstrovské maximálnu agilnosť a optimálne využíva potenciál jazdnej dynamiky verzie S. Podmienkou na aktivovanie nastavenia Majstrovské je prepnutie systému ESP® do režimu ESP® SPORT Handling alebo ESP® OFF pomocou samostatného tlačidla na stredovej konzole.
V jazdnom programe Individuálny môže vodič sám určiť stupne nastavenia DYNAMIKA AMG – Základné, Rozšírené, Profesionálne a Majstrovské.
Dobre dávkovateľná a odolná: keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG
Žiadne kompromisy sa nerobia ani pokiaľ ide o brzdy: pre extrémne hodnoty výkonu a s tým súvisiacu výkonnosť sa sériovo používa keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava AMG s bronzovo sfarbenými 6-piestikovými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. Je prispôsobená vysokej dynamike jazdy a má väčšie rozmery ako pri modeloch s čisto spaľovacím motorom: brzdové kotúče vo vyhotovení z keramiky a uhlíkových vlákien na prednej náprave majú rozmery 420 x 40 milimetrov, na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov. Brzdová sústava presviedča veľmi krátkymi brzdnými dráhami, ako aj najvyššou odolnosťou a odolnosťou voči takzvanému vädnutiu počas silného namáhania. Okrem toho boduje dlhou životnosťou a mimoriadne spontánnou odozvou. Ľahký materiál navyše dodatočne šetrí hmotnosť a znižuje neodpruženú hmotnosť. Medzi komfortné funkcie patria pomoc pri rozjazde na stúpaní, ako aj predpĺňanie brzdovej sústavy a vysúšanie bŕzd za mokra. Keď vozidlo stojí a zapaľovanie je vypnuté, prevodovka automaticky aktivuje parkovaciu polohu „P“ a pri rozjazde sa elektrická parkovacia brzda automaticky uvoľní.
Nový ambasádor značky will.i.am a marketingová kampaň „Všetko, len nie tichý“ („Everything but quiet“)
Mercedes-AMG sa vydáva na nové cesty aj v komunikácii nového hybridného modelu. Celosvetová hviezda a podnikateľ z USA will.i.am je dlhodobým partnerom a ambasádorom značky pre vozidlá s elektrifikovaným hnacím ústrojenstvom v rámci programu „Budúcnosť jazdného výkonu“ („Future of Driving Performance“). Spoluzakladateľ a vedúci hudobník skupiny Black Eyed Peas, hudobník, producent a podnikateľ v oblasti technológií získal sedem ocenení Grammy, jedno ocenenie Emmy, jedno ocenenie CLIO a čestný akademický titul Inštitútu strojárstva a technológií (IET).
A aby toho nebolo málo, will.i.am je skutočným automobilovým nadšencom, ktorý svoje súkromné vozidlá rozsiahlym spôsobom prestavuje s vysokým technickým a estetickým cítením. Pozorne sleduje inovácie, ktoré premosťujú medzeru medzi kultúrou a technológiou. Usiluje sa vylepšovať veci do posledného detailu, posúvať hranice a spochybňovať to, čo už existuje, až kým nenájde optimálne riešenie – rovnako ako tím Mercedes-AMG pri vývoji modelov vysokovýkonných a športových vozidiel. Hlavným bodom dlhodobého partnerstva medzi will.i.am a Mercedes-AMG sú projekty, ktoré sa týkajú elektrifikovanej budúcnosti podniku, a hudobné témy.
Nový model AMG GT 63 S E PERFORMANCE prenáša DNA jazdného výkonu AMG do elektrifikovanej budúcnosti. Všetko, len nie tichý je teda kľúčovou myšlienkou a heslom filmu ku kampani na prezentáciu nového modelu. Hlavným bodom je film s trvaním 60 sekúnd, ktorý navrhol a režíroval britský hviezdny fotograf a režisér Rankin ako rafinovanú hru charakterových paralel medzi dvomi vplyvnými hráčmi spevákom will.i.am a AMG GT 63 S E PERFORMANCE.
Prehľad údajov
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE | |
Systémový výkon | 620 kW (843 k) |
Systémový krútiaci moment[2] | 1 010 – 1 470 Nm |
Spaľovací motor | 4,0-litrový V8 s priamym vstrekovaním a preplňovaním biturbo |
Zdvihový objem | 3 982 cm³ |
Max. výkon spaľovacieho motora | 470 kW (639 k) pri otáčkach 5 500 – 6 500 1/min |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 900 Nm pri otáčkach 2 500 – 4 500 za min. |
Maximálny výkon elektromotora | 150 kW (204 k) |
Max. krútiaci moment elektromotora | 320 Nm |
Náhon | Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s plne variabilným rozdeľovaním momentu a šmykovým modom |
Prevodovka | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Vážená kombinovaná spotreba paliva | 8,6 l/100 km [1] |
Vážené, kombinované emisie CO₂ | 196 g/km [1] |
Vážená spotreba elektriny | 10,3 kWh/100 km |
Trieda efektívnosti | B |
Zásoba energie | 6,1 kWh |
Elektrický dojazd | 12 km |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 2,9 s |
Maximálna rýchlosť | 316 km/h |
[1] Podľa skúšobného postupu WLTP. Technické údaje o spotrebe, výkone, krútiacom momente a jazdných výkonoch v tejto publikácii sú predbežné a boli zistené interne podľa aplikovateľnej certifikačnej metódy. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[2] Celý systém, v závislosti od kombinácie prevodových stupňov