V roku 2021 zažije svoju premiéru už štvrtá generácia hybridného pohonu v Triede S. S výkonom elektromotora na úrovni 110 kW/150 k [3] a čisto elektrickým dojazdom približne 100 kilometrov (WLTP) bude jazdiť táto Trieda S v mnohých situáciách bez použitia spaľovacieho motora. Elektrický dojazd sa tým pádom v porovnaní s predchodcom viac ako zdvojnásobí. Základom hybridného pohonu je mimoriadne efektívny radový šesťvalcový motor M 256 s výkonom 270 kW/367 k aktuálnej generácie motorov spoločnosti Mercedes-Benz AG.
Prehľad najdôležitejších údajov novej hybridnej generácie v Triede S:
Nový vysokovoltový systém je kompaktnejší a výkonnejší. Počet vysokovoltových rozhraní sa výrazne znížil. Integráciou výkonovej elektroniky do skrine prevodovky sa zredukoval priestor potrebný na inštaláciu a zjednodušili sa montážne procesy pri výrobe vozidla. Zvýšením systémového napätia vzrástol aj hnací výkon, pričom nevznikla potreba väčších priemerov káblov.
Veľký výkon hybridnej jednotky sa dosahuje pomocou permanentne budeného synchrónneho motora s vnútorným rotorom. Maximálny krútiaci moment elektromotora na úrovni 440 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a stará sa o vysokú mieru agilnosti pri rozjazde a dynamickom spôsobe jazdenia. Plný elektrický výkon je k dispozícii až do rýchlosti 140 km/h a následne je plynulo elektronicky obmedzený.
Tento hybridný systém štvrtej generácie možno modulárne kombinovať s rôznymi vozidlami a spaľovacími motormi.
V Triede S sa po prvýkrát použil ako základ hybridného pohonu dobíjateľného zo siete benzínový motor M 256 z modulárnej rodiny FAME (Family of Modular Engines). Šesťvalcový motor – kombinovaný s integrovaným štartovacím generátorom ISG – sa v Triede S používa aj v modeloch S 450 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva NEDC [1] 8,4 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 NEDC 191 – 178 g/km, kombinovaná spotreba paliva WLTP [2] 9,5 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 WLTP 215 – 178 g/km) a S 500 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva NEDC [1] 8,4 – 7,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 NEDC 192 – 179 g/km, kombinovaná spotreba paliva WLTP [2] 9,5 – 8,0 l/100 km, kombinované emisie CO2 WLTP [2] 216 – 181 g/km).
Vysokovoltový (HV) akumulátor vyvinula spoločnosť Mercedes-Benz AG. Patrí do rodiny akumulátorov štvrtej generácie a predstavuje konzekventný ďalší vývoj predchádzajúcej generácie. Skladá sa zo 108 článkov. Celková kapacita akumulátora je 28,6 kWh. Tá vedie k výraznému zvýšeniu dojazdu na úrovni približne 100 kilometrov. Z dôvodu vysokej výkonovej hustoty disponuje vysokonapäťový akumulátor vnútorným chladením. Prevádzkovú teplotu tak možno regulovať prostredníctvom teplotného manažmentu nezávisle od klimatizovania interiéru. Okrem dlhodobej prevádzky v horúcich a studených krajinách sa tým umožňuje aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom. Dokonca aj prázdny akumulátor možno s voliteľnou jednosmernou nabíjačkou s výkonom 60 kW úplne nabiť približne za 30 minút. Na nabíjanie prostredníctvom domácej siete so striedavým prúdom je sériovo na palube nabíjačka s výkonom 3,7 kW, na želanie sa dodáva nabíjačka s výkonom 11 kW určená na trojfázové nabíjanie na nabíjacej skrinke.
Usporiadanie akumulátora vo vozidle prináša v porovnaní s predchodcom výhody do každodenného jazdenia: v batožinovom priestore sa už nenachádza žiaden schodík a po novom je v batožinovom priestore k dispozícii prepájací otvor na zväčšenie odkladacieho priestoru. K väčšiemu batožinovému priestoru prispieva aj zadná náprava, ktorá je v porovnaní s ostatnými modelmi Triedy S umiestnená o 27 milimetrov nižšie. Mimoriadne plochá nádrž (obsah: 67 litrov) pod zadnými sedadlami zabezpečuje vysoký komfort nastaviteľných zadných sedadiel.
Elektrickejší ako kedykoľvek predtým: s dojazdom väčším ako 100 kilometrov jazdíte počas bežného dňa väčšinou elektricky
Celkovo je pocit z jazdy výrazne elektrickejší. Vzhľadom na elektrický dojazd, ktorý narástol na približne 100 kilometrov, môžu vodiči prejsť každodenné trasy prevažne čisto elektricky. Vďaka rekuperácii sa pri spomaľovaní alebo jazde z kopca získava z kinetickej energie elektrická energia. V spojení s hydraulickými brzdami sa zlepšila aj rekuperácia. Jej výkon je až 120 kW. Inteligentná prevádzková stratégia na báze trasy sa snaží predvídať, kedy a na ktorých trasách je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie. Okrem iného berie do úvahy aj kartografické dáta, topografiu, predpisy upravujúce rýchlosť jazdy a dopravnú situáciu na celej naplánovanej trase. Ak chce vodič sám ovplyvňovať rekuperačný výkon, môže ho meniť vo všetkých jazdných programoch okrem programu ŠPORT prostredníctvom radiacich páčok za volantom v troch rôznych stupňoch. V programe D zažije vodič napríklad tzv. One Pedal Feeling: keď zloží nohu z plynového pedálu, vozidlo začne spomaľovať čisto elektricky natoľko intenzívne, že často si vystačí úplne bez hydraulickej nožnej brzdy.
Prevádzková stratégia komunikuje so snímačmi asistenčných systémov a vodiča tak efektívne podporuje v mnohých jazdných situáciách. Na dlhších trasách sa tak pri jazde v mestských oblastiach uprednostňuje jazda na elektrinu. Na základe predošlých skúseností sa počet jazdných programov znížil.
Keďže táto Trieda S disponuje elektrickým kúrením, ako aj elektrickým kompresorom na chladivo, ďalšou výhodou technológie dobíjania zo siete je možnosť predklimatizovania vnútorného priestoru vozidla, či už v lete alebo v zime. Elektromotor poskytuje spaľovaciemu motoru pri príslušnej požiadavke na výkon ďalšie zvýšenie výkonu, vďaka čomu sa Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete vyrovná modelu so špičkovou motorizáciou. Charakteristickou vlastnosťou tejto verzie je maximálny systémový krútiaci moment na úrovni 750 Nm.
Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete bude k dispozícii v rôznych výkonnostných stupňoch a rázvoroch, s náhonom na zadné kolesá alebo ako 4MATIC, ako vozidlo s ľavostranným a pravostranným riadením.
Prehľad údajov [3]
Trieda S (hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete) | ||
Valce | Počet/zoradenie | 6/R |
Zdvihový objem | cm³ | 2 999 |
Menovitý výkon zážihového motora | kW/k pri 1/min | 270/367 pri 5 500 – 6 100 |
Menovitý krútiaci moment zážihového motora | Nm pri 1/min | 500 pri 1 600 – 4 500 |
Menovitý výkon elektromotora | kW/k | 110/150 |
Menovitý krútiaci moment elektromotora | Nm | 440 |
Systémový výkon | kW/k | 375/510 |
Systémový krútiaci moment | Nm | 750 |
Maximálna rýchlosť [4] | km/h | 250 |
Maximálna rýchlosť s elektrickým pohonom | km/h | cez 140 |
Spotreba kombinovaná, vážená (NEDC) [5] | l/100 km | 1,6-1,3 |
Spotreba kombinovaná, vážená (WLTP) [6] | l/100 km | 1,3-0,8 |
Kombinované emisie CO₂, vážené (NEDC) [5] | g/km | 37 -29 |
Kombinované emisie CO₂, vážené (WLTP) [6] | g/km | 30-18 |
Kapacita vysokonapäťového akumulátora/z toho využiteľná kapacita | kWh | 28,6/21,5 |
Spotreba elektriny kombinovaná, vážená (NEDC) [5] | kWh/100 km | 26,7-24,7 |
Spotreba elektriny kombinovaná, vážená (WLTP) [6] | kWh/100 km | 29,5-24,5 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon NEDC [5] | km | 100-115 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon WLTP [6] | km | 81-103 |
Pôvod hybridného systému: Trieda S jazdí už viac ako desať rokov aj elektricky
S 20 000 zákazníkmi na celom svete bola prvá Trieda S 400 HYBRID konštrukčného radu 221 dostupná od roku 2009 v sériovej výrobe nielen technickým úspechom. V cykle NEDC (kombinovane) si vystačila s iba 6,3 litrami paliva na 100 kilometrov. Množstvo vyprodukovaných emisií CO2 na úrovni 147 gramov na kilometer bolo najlepšou hodnotou v tomto segmente vozidiel. Tieto príkladné hodnoty sú spojené so suverénnym výkonovým potenciálom: benzínový motor dosahuje výkon 225 kW/306 k – ku ktorým sa ešte pridáva elektrických 20 kW/27 k elektromotora. Spaľovací motor dosahuje krútiaci moment 370 Nm a elektromotor ďalších 250 Nm. Pri modeli S 300 BlueTEC HYBRID skombinovala značka Mercedes-Benz v roku 2013 2,2-litrový štvorvalcový dieselový motor s výkonom 150 kW/204 k s výkonným hybridným modulom s výkonom 20 kW/27 k. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora na úrovni 500 Nm sa spája s maximálnym krútiacim momentom elektromotora 250 Nm.
Ďalší míľnik predstavuje v roku 2014 model S 500 PLUG-IN HYBRID, ktorý bol neskôr premenovaný na S 500 e. Ponúka systémový výkon 325 kW a krútiaci moment 650 Nm, z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 5,2 sekundy a čisto elektricky dokáže prejsť 33 km. Certifikovaná spotreba má hodnotu 2,8 litra/100 km, čo zodpovedá emisiám s hodnotou 65 g CO2/km. Kľúčovými prvkami tohto pôsobivého výkonu sú motor V6 biturbo a inteligentný hybridný pohon. Jeho nový vysokovoltový lítium-iónový akumulátor s kapacitou energie na úrovni 8,7 kWh možno externe nabíjať prostredníctvom nabíjacej zásuvky nachádzajúcej sa vpravo na zadnom nárazníku.
V roku 2019 nasledovala s modernizáciou modelu konštrukčného radu 222 ďalšia generácia pohonu dobíjateľného zo siete s elektrickým dojazdom na úrovni 50 km a elektrickým jazdným výkonom 90 kW. Napriek zväčšenému dojazdu narástol objem batožinového priestoru o 15 litrov, pričom výkon nabíjania sa zvýšil z 3,7 kW na 7,2 kW.
[1] Údaje pre sedan s dlhým rázvorom (V 223). Uvedené hodnoty sú Hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota. Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO2 nových osobných motorových vozidiel sú uvedené v Príručke o spotrebe paliva, emisiách CO2a spotrebe elektrického prúdu nových osobných motorových vozidiel, ktorú získate bezplatne na všetkých predajných miestach a na stránke www.dat.de spoločnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH. Ďalšie informácie o ponuke vozidiel vrátane hodnôt WLTP nájdete v závislosti od konkrétnej krajiny na stránke www.mercedes-benz.com
[2] Údaje pre sedan s dlhým rázvorom (V 223). Údaje WLTP o uvedených vozidlách vychádzajú z údajov o spotrebe a CO2, ktoré platia pre nemecký trh, a je potrebné chápať ich ako nezáväzné informácie. V závislosti od zvolených prvkov výbavy môže konkrétne vozidlo ležať medzi Minimálnou WLTP hodnotou CO2/spotreby a Maximálnou WLTP hodnotou CO2/spotreby. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota. Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o Hodnoty CO2 podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
[3] predbežné hodnoty; vozidlo ešte nie je k dispozícii na predaj
[4] elektronicky obmedzená
[5] Udané hodnoty sú zistené “hodnoty NEDC-CO2 v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Dojazd a spotreba elektrického prúdu boli zistené na základe nariadenia 692/2008/ES. Ako vymeriavací základ podľa zákona o elektromobilite (EmoG) je smerodajná iná hodnota. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota.
[6] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o Hodnoty CO2 podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Spotreba elektrického prúdu bola zistená na základe nariadenia 683/2008/ES. Údaje sa nevzťahujú na konkrétne vozidlo a nie sú súčasťou ponuky. Slúžia len na porovnanie rôznych typov vozidiel. Hodnoty sa líšia v závislosti od zvolených prvkov mimoriadnej výbavy