Stuttgart. Moderný, športový luxus: to stelesňuje nová GLC v každom detaile. Je to najdynamickejšie vozidlo z úspešnej rodiny vozidiel SUV od značky Mercedes-Benz. Už pri prvom pohľade to zdôrazňuje jeho dizajn s jedinečnými proporciami, zaujímavými plochami, precízne tvarovanými hranami a členeným, vysokohodnotným interiérom. Presviedča svojím jazdným výkonom a svojou efektívnosťou. GLC sa dodáva výlučne ako hybridné vozidlo: buď ako hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete, alebo ako mierny hybrid so 48-voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom. Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete poskytujú dojazd viac ako 100 kilometrov (WLTP) – sú ideálne najmä pre elektrickú prevádzku pri každodennom jazdení. GLC je pritom doma v každom teréne: na ceste alebo mimo spevnených ciest – všade presviedča komfortom a agilnosťou. Vďaka novému riadeniu zadnej nápravy je navyše ešte obratnejšia a bezpečnejšia. V teréne boduje množstvom charakteristických znakov, napríklad sériovým pohonom 4MATIC, čisto elektrickým jazdením v teréne v prípade modelov dobíjateľných zo siete, terénnou obrazovkou a „transparentnou kapotou motora“.
„Prostredníctvom novej GLC prenášame úspešnú históriu do budúcnosti: 2,6 milióna zákazníkov na celom svete sa od uvedenia na trh rozhodlo pre model obľúbeného konštrukčného radu vozidiel SUV. Ako najpredávanejší model značky Mercedes Benz v posledných dvoch rokoch patrí k najdôležitejším vozidlám v našom portfóliu produktov. Som presvedčená o tom, že nová GLC s kombináciou pôžitku z dynamickej jazdy, moderného dizajnu a funkcií, ako je terénny kokpit a naša rozšírená realita MBUX pre navigáciu, očarí dobrodruhov aj rodiny,“ uviedla Britta Seeger, členka predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedná za odbyt.
Vysoké ambície novej GLC sa ukazujú v každom detaile. Vďaka najnovšej generácii infotainmentu MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) je ešte digitálnejšia a inteligentnejšia, hardvér a softvér urobili veľký pokrok: brilantné zobrazenia na displeji vodiča a centrálnom displeji uľahčujú ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií. Obe obrazovky LCD ponúkajú ucelený estetický zážitok so štruktúrovanými a jasne rozdelenými informáciami. Navigácia so zobrazením na celú obrazovku poskytuje vodičovi dokonalú orientáciu. Ako prvok mimoriadnej výbavy je v ponuke rozšírená realita MBUX pre navigáciu: kamera zaznamenáva okolie pred vozidlom. Centrálny displej ukazuje pohyblivé obrazy a okrem toho zobrazuje virtuálne objekty, informácie a označenia. Medzi ne patria napríklad dopravné značky, pokyny na odbočovanie, odporúčania zmien jazdného pruhu a orientačné čísla. To môže výrazne uľahčiť navigáciu, najmä v meste.
Schopnosť hlasového asistenta „Hey Mercedes“ viesť dialóg a učiť sa je založená na najmodernejších algoritmoch. Hlasový asistent sa čoraz lepšie prispôsobuje želaniam a preferenciám používateľa. Streamingové hudobné služby je možné plynule zapojiť do MBUX, aby mal zákazník svoj osobný hudobný zážitok aj vo vozidle.
„Nová GLC prináša všetky vlastnosti, ktoré sú charakteristické pre vozidlo SUV od značky Mercedes-Benz: je to nekompromisná bezpečnosť jazdy na cestnej komunikácii, ohromujúca dynamika jazdy a suverénny spôsob jazdenia v teréne,“ opisuje novú GLC Jörg Bartels, vedúci integrácie kompletného vozidla. „Vďaka vysokému komfortu jazdy a presvedčivej celkovej akustike je GLC ohromný spoločník na dlhé trasy a jednoducho prináša radosť. O prípady použitia špecifické pre vozidlo SUV sa okrem iného staráme napríklad „transparentnou kapotou motora“, ktorá zabezpečuje prehľad v teréne – je to úžasná inovácia. Pre prevádzku s prívesom prvýkrát prinášame optimalizované plánovanie trasy pre jazdné súpravya asistenta manévrovania s prívesom“.
Dizajn: zmyselná čistota, inteligencia a emócia
Už pri prvom pohľade je zrejmé, že nová GLC patrí do rodiny vozidiel SUV od značky Mercedes-Benz. Súčasťou sériovej výbavy je exteriér AVANTGARDE s chrómovým balíkom vrátane pochrómovaného lemovania okien v chrómovej a novej, pohľadovej ochrany proti podbehnutiu so vzhľadom chrómu. Je to zvýrazňujúci prvok, ktorý zušľachťuje jedinečné proporcie vozidla. K rozlišujúcim atraktívnym dizajnovým prvkom GLC patrí novonavrhnutý predok so svetlometmi, ktoré sa priamo napájajú na masku chladiča a zvýrazňujú šírku, ako aj nová maska chladiča ako súčasť sériového exteriéru AVANTGARDE, ktorá prvýkrát obsahuje chrómový rám a športovú lamelu v matnej sivej farbe vrátane chrómových ozdobných prvkov. Línia výbavy AMG Line obsahuje masku chladiča so vzorom Mercedes-Benz a integrovanú hviezdu Mercedes.
„Nová GLC je pokračovaním našej filozofie dizajnu zmyselnej čistoty a vyžaruje z nej inteligencia a emócia, ako z celého portfólia vozidiel SUV,“ uviedol Gorden Wagener, šéf dizajnu spoločnosti Mercedes-Benz AG. „Prostredníctvom jej krásy a výnimočnosti vytvárame moderný luxus z dielne Mercedes-Benz.“
Charakteristickým znakom dizajnu exteriéru sú plné, natiahnuté plochy, ktoré obohacujú precízne a nové tvarované hrany na bočných stranách. Dopĺňajú proporcie, zvýrazňujú dynamicky pôsobiace podbehy kolies a navyše zabezpečujú vyváženosť medzi eleganciou a výkonnosťou v teréne. Od línie výbavy AMG Line je obloženie výrezov kolies prvýkrát k dispozícii vofarbe karosérie. Zvýrazňujú športové vlastnosti línie výbavy AMG Line ako mimoriadnej výbavy v kombinácii so zmiešaným osadením pneumatikami. Ako mimoriadna výbava sa pdodávajú nášľapné dosky optimalizované pre nastupovanie a od línie výbavy AMG Line aj balík Night.
Ďalšie znaky športovo-sebavedomého vzhľadu sú široký rozchod kolies a kolesá presahujúce smerom von vo formáte 18 až 20 palcov. Mnohé kolesá, ktoré sa ponúkajú priamo z výrobného závodu, majú nielen moderný dizajn so vzhľadom povrchu vysústruženého do leskla a s dvojfarebnými povrchmi, ale sú navyše aerodynamicky optimalizované.
Nové dvojdielne zadné svietidlá majú vnútornú časť s trojrozmerným vzhľadom a zvýrazňujú šírku zadnej časti. Nachádza sa tu aj vizuálna chrómová ochrana proti podbehnutiu, ktorá navyše lemuje nefunkčné koncovky výfuku so vzhľadom chrómu.
Interiér: moderný, športový luxus
Vitajte vo svete moderného, športového luxusu z dielne Mercedes-Benz: tento signál vysiela interiér novej GLC s líniou výbavy AVANTGARDE už v rámci sériovej výbavy. Prístrojová doska je jasne rozdelená: v hornej časti sa nachádza profil krídla s novými, sploštenými okrúhlymi ventilačnými dýzami, ktoré pripomínajú motorové gondoly lietadla. Dolnú časť tvorí veľký dekoratívny panel, ktorý harmonicky splýva s klenutou stredovou konzolou. Voľne pred vodičom stojaca obrazovka LCD s vysokým rozlíšením s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 centimetra) pôsobí , akoby sa vznášala pred profilom krídla a dekoratívnym panelom. Centrálny displej s uhlopriečkou 11,9 palca (30,2 centimetra) plynulo a bez škár vychádza zo stredovej konzoly a zdanlivo sa vznáša nad dekoratívnym panelom. Rovnako ako prístrojová doska, je aj displej mierne natočený na vodiča.
Prístrojovú dosku obklopuje moderné, mimoriadne minimalistické obloženie dverí. Stredový diel obloženia dverí s integrovanou lakťovou opierkou vychádza z vertikálnej plochy a vyvíja sa do plochy vodorovnej. Analogicky ako v prípade vzhľadu stredovej konzoly, je predná časť vyhotovená ako kovový high-tech prvok. Môže sa využívať ako držadlo na uchopenie a priťahovacia rukoväť a obsahuje prepínače na ovládanie okien. Medzi ďalšie atraktívne prvky patrí vznášajúca sa ovládacia časť, v ktorej je integrovaná kľučka dverí a ovládanie funkcií sedadla.
Avantgardný dizajn sedadiel v novej GLC sa pohráva s vrstvami a obklopujúcimi povrchmi a vizuálne im dodáva ľahkosť. Novonavrhnuté sú aj opierky hlavy a ich napojenie na operadlá s uzavretým obložením. Nová GLC ponúka kožou potiahnutú prístrojovú dosku s líniami boku so vzhľadom kože napa (mimoriadna výbava, sériovo v rámci línie výbavy AMG Line). Niektoré ozdobné prvky majú inovatívne povrchy. Medzi ne patria nové interpretácie dýh s otvorenými pórmi v hnedých odtieňoch, ako aj čierna dyha s otvorenými pórmi, ktorá je potiahnutá jemnými ozdobnými vložkami z pravého hliníka, ktoré kopírujú tvar drevenej dyhy.
Koncepcia rozmerov a praktické detaily: vyšší komfort ovládania počas všedného dňa
Kľúčové rozmery novej GLC zdôrazňujú ešte dynamickejší a zároveň mohutne pôsobiaci vzhľad vozidla SUV. S dĺžkou 4 716 mm je o 60 mm dlhšia a o 4 mm nižšia ako predchodca. Rozchody kolies boli zväčšené vpredu o 6 mm (teraz 1 627 mm) a vzadu o 23 mm (teraz 1 640 mm). Väčšia dĺžka vozidla je na prospech rázvoru, ako aj previsov vpredu a vzadu. Šírka vozidla 1 890 mm ostala nezmenená.
Objem batožinového priestoru profituje z väčšieho zadného previsu a s hodnotou 600 litrov (+ 50 litrov v porovnaní s predchodcom) výrazne narástol. To je možné si všimnúť počas každodenného jazdenia, ale aj počas cesty na dovolenku s rodinou alebo pri bežných prepravných úlohách. GLC je sériovo vybavená zadnými výklopnými dverami EASY-PACK. Tie možno pohodlne otvoriť stlačením tlačidla: tlačidlom na kľúči, spínačom vo dverách vodiča alebo odisťovacou rukoväťou na zadných výklopných dverách.
Zlepšená aerodynamika: teraz s hodnotou cW = 0,29
Minimálny súčiniteľ odporu vzduchu novej GLC v najlepšej aerodynamickej konfigurácii dosahuje hodnotu cw = 0,29. Táto hodnota je o dve desatiny lepšia ako u predchodcu (cw = 0,31), je to pozoruhodný pokrok pre vozidlo SUV s konvenčným pohonom. Optimalizácia vozidla so zreteľom na odpor vzduchu a hluk vetra bola dosiahnutá pomocou rozsiahlych digitálnych simulácií prúdenia (CFD – Computational Fluid Dynamics), ako aj pokusov s vozidlami v akustickom aerodynamickom tuneli.
Nová GLC je akusticky príjemne tiché vozidlo s pokojným zvukovým prejavom a veľmi miernymi hlukmi pri rolovaní a hlukmi vetra. To sa podarilo dosiahnuť pomocou akustickej optimalizácie a prepracovanej protihlukovej izolácie. Napríklad akustická fólia v čelnom skle tak patrí do sériového rozsahu výbavy. Ešte vyššie nároky na komfort okrem iného spĺňa aj dodatočné tepelnoizolačné zasklenie s akustickým účinkom.
Komfortná výbava: zlepšená v mnohých detailoch
S cieľom ponúknuť ešte intenzívnejší jazdný zážitok prepája ucelená koncepcia ENERGIZING rozličné komfortné systémy. Balík ENERGIZING plus, ktorý sa dodáva na želanie, umožňuje zážitok z tejto koncepcie stlačením tlačidla alebo hlasovým príkazom a spája ju až so siedmimi komfortnými programami do sveta plného zážitkov. Zároveň sa v interiéri vytvorí vhodná atmosféra – napríklad taká, ktorá pri únave vitalizuje, alebo taká, ktorá pri vysokých úrovniach stresu uvoľňuje. KOUČ ENERGIZING navrhuje vhodný program na zvýšenie telesnej kondície alebo pohodlia na základe informácií o vozidle a ceste. Pokiaľ vodič používa príslušnú nositeľnú elektroniku, vstupujú do inteligentného algoritmu funkcie KOUČ ENERGIZING aj informácie o kvalite spánku a úrovni stresu.
Aj balík AIR-BALANCE je súčasťou balíka ENERGIZING plus. Ponúka individuálny, decentný zážitok z vône v interiéri – presne podľa osobných preferencií a nálady. Vďaka osviežujúcej ionizácii a čistiacej filtrácii vonkajšieho a vnútorného vzduchu zároveň prispieva k zlepšenej kvalite vzduchu vo vozidle, ako aj k zvýšenému pocitu pohody. Mimoriadna výbava ENERGIZING AIR CONTROL inteligentným spôsobom monitoruje kvalitu vzduchu vo vnútornom priestore vozidla. Používa na to snímače kvality vzduchu a snímače jemného prachu. Po prekročení hraničných hodnôt sa nastavenie klimatizácie prepne na vnútornú cirkuláciu vzduchu. Dvojstupňová koncepcia filtrovania navyše dokáže zo vzduchu odfiltrovať jemný prach a väčšinu škodlivín.
Nová GLC je v ponuke s novou panoramatickou posuvnou strechou v rámci mimoriadnej výbavy. Na rozdiel od doterajšieho vyhotovenia je prekrytá priečka užšia, čím vzniká takmer neprerušovaný výhľad cez väčšiu plochu strešného okna. V prípade potreby možno panoramatickú posuvnú strechu prekryť roletou.
Sériová výbava: výrazne hodnotnejšia
Na základe stratégie luxusu značky Mercedes-Benz sa výrazne zvýšila hodnota sériovej výbavy novej GLC, vďaka čomu je zákazníkovi od samého začiatku ponúknuté ešte atraktívnejšie vozidlo. Sériová je napríklad línia výbavy AVANTGARDE, ako aj obľúbené prvky výbavy, ako sú veľké displeje, integrácia chytrého telefónu, bezdrôtové nabíjanie alebo vyhrievané sedadlá vodiča a spolujazdca.
Okrem toho bola logika ponuky pre zákazníka výrazne zjednodušená, aby sa uľahčil komplikovaný výber množstva jednotlivých prvkov. Funkčné prvky výbavy, ktoré sa často kupujú spoločne, boli začlenené do balíkov výbavy na základe reálneho správania pri kúpe. Okrem toho je k dispozícii ešte niekoľko ďalších prvkov výbavy zameraných na funkcie. V prípade dizajnových prvkov, ako sú farby, čalúnenia, ozdobné prvky a kolesá, môžu naši zákazníci nakonfigurovať svoje vozidlá ešte individuálnejšie ako doteraz.
Motory: dôsledne elektrifikované štvorvalce
Nová GLC sa dodáva výlučne ako hybridné vozidlo: buď ako hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete alebo mierny hybrid so 48-voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom. V portfóliu motorov sú výhradne štvorvalcové agregáty aktuálnej modulárnej rodiny motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto podstatným spôsobom prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného koordinovaného výrobného systému pri súčasnom elektrifikovaní podľa dopytu. Štyri mierne hybridné agregáty sú vybavené integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie, ktorý poskytuje mohutnú podporu v rozsahu nízkych otáčok. Tri ďalšie varianty motorizácií sú hybridné agregáty dobíjateľné zo siete s dodatočným elektrickým výkonom 100 kW a elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov.
Už ISG sa postará o suverénny priebeh výkonu. Súčasťou je čiastočná 48-voltová napäťová sústava, ktorá zaisťuje funkcie ako kĺzanie, zvýšenie výkonu či rekuperácia a umožňuje výrazné úspory v oblasti spotreby paliva. Navyše za pomoci ISG štartujú motory mimoriadne rýchlo a komfortne, takže funkcia štart – stop je pre vodiča rovnako nepostrehnuteľná ako prechod z kĺzania s vypnutým motorom na dynamické vyrazenie s výkonom motora. Na voľnobehu sa inteligentná súhra ISG a spaľovacieho motora stará o vynikajúci pokojný chod.
Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete: elektrický dojazd viac ako 100 kilometrov (WLTP)
GLC dostalo hybridný pohon dobíjateľný zo siete štvrtej generácie. Pri použití identických základných motorov tu robí elektrifikácia ďalší veľký krok. S elektrickým hnacím výkonom 100 kW, krútiacim momentom 440 Nm a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov (WLTP) je možné prejsť každodenné trasy z veľkej časti na čisto elektrický pohon. Zlepšený hybridný jazdný program sa snaží predvídať, kedy a na ktorých úsekoch trás je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie. Vďaka nemu jazdí vozidlo napríklad na trasách v metských oblastiach prioritne elektricky. Buď jeden z dvoch benzínových motorov, alebo dieselový motor: ako hybridný pohon dobíjateľný zo siete sú na cestách nielen veľmi efektívne, ale aj vyslovene dynamické.
Simulátor dojazdu: ukazovateľ individuálneho elektrického dojazdu
Pre mnohých zákazníkov je elektrický dojazd dôležitý faktor pri rozhodovaní sa pre elektrifikované vozidlo. Mercedes-Benz pomáha svojim zákazníkom, aby úplne sami zistili, aké vplyvy majú individuálne podmienky používania na skutočný elektrický dojazd.
Na produktovej stránke GLC je možné kombinovať externé faktory ako vonkajšia teplota, jazdný profil a požiadavka na klimatizovanie, čím sa získa prehľad o tom, s akým elektrickým dojazdom môžu zákazníci počítať pri každodennom jazdení. Na základe toho je zrejmé, za akých okolností sa môže skutočný elektrický dojazd líšiť od certifikovanej hodnoty.
Výrazne viac elektrický pocit z jazdy
Vysokú hustotu výkonu hybridnej hnacej hlavy vytvára synchrónny motor s permanentnými magnetmi vo forme vnútorného rotora. Maximálny krútiaci moment elektrického stroja na úrovni 440 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a stará sa o vysokú agilnosť pri rozjazde a dynamické jazdné vlastnosti. Elektrický výkon je k dispozícii do rýchlosti 140 km/h. V prípade novej GLC používa výrobca automobilov Mercedes-Benz vákuom nepodmienený elektromechanický posilňovač bŕzd, ktorý v závislosti od jazdnej situácie automaticky riadi flexibilný prechod medzi hydraulickými brzdami a rekuperáciou, vďaka čomu sa dosahuje vždy ideálna rekuperácia energie. Okrem toho je možné častejšie dosiahnuť maximálny rekuperačný výkon až 100 kW ako v prípade konvenčného, čisto hydraulického brzdového systému.
Vysokovoltový akumulátor vyvinul výrobca automobilov Mercedes-Benz vo vlastnej réžii. Jeho celková kapacita dosahuje 31,2 kWh. Dokonca aj prázdny akumulátor možno úplne nabiť pomocou voliteľnej nabíjačky s jednosmerným prúdom s výkonom 60 kW približne za 30 minút. Na účely nabíjania domácim striedavým prúdom je súčasťou sériovej výbavy nabíjačka s výkonom 11 kW (v závislosti od trhu), ktorá slúži na trojfázové nabíjanie na nabíjacej skrinke.
Podvozok: agilnosť a bezpečnosť
Medzi hlavné komponenty dynamicky navrhnutého podvozku modelu GLC patrí nová náprava so štyrmi ramenami vpredu a zadná náprava s priestorovým zavesením kolies, ktorá je zavesená na pomocnom ráme nápravy. Už základný podvozok ponúka vysoký komfort pruženia, odvaľovania, zvukového komfortu, agilných jazdných vlastností a pôžitku z jazdy. Je vybavený systémom tlmenia závislým od amplitúdy. Na želanie sa nová GLC dodáva s technickým balíkom, ktorý zahŕňa vzduchové pruženie AIRMATIC a riadenie zadnej nápravy. Systém AIRMATIC je vybavený plynulo nastaviteľným ťažným a tlačným stupňom tlmenia. Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete sú na zadnej náprave sériovo vybavené vzduchovým pružením a reguláciou výšky. Ďalším prvkom mimoriadnej výbavy je terénny technický balík so svetlou výškou vyššou o 20 milimetrov, technickou ochranou proti podbehnutiu vpredu a ochranou spodku vozidla. V kombinácii s výbavou exteriéru AMG Line má GLC športový podvozok.
Nová GLC jazdí vďaka kombinácii voliteľného riadenia zadnej nápravy a priameho prevodu riadenia na prednej náprave mimoriadne agilne a zároveň stabilne. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až 4,5 stupňa. Priemer otáčania sa tým zmenšuje o 90 centimetrov na 10,9 metra. Vodičovi okrem toho stačí urobiť menej otočení volantom, aby docielil plné zatočenie.
Pri rýchlostiach nižších ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru ako predné kolesá – pri parkovaní až o 4,5-stupňa proti uhlu natočeniu kolies prednej nápravy. V závislosti od situácie sa tým virtuálne skracuje rázvor a vozidlo sa správa obratnejšie a agilnejšie. Od rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá, a to až do uhla 4,5 stupňa. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka citeľné výhody: vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo pri náhlych vyhýbacích manévroch. Okrem toho je pri dynamických manévroch, napríklad počas jazdy na okresnej ceste, potrebný podstatne menší uhol natočenia kolies – a vozidlo reaguje na povely volantu bezprostrednejšie.
Najnovšie asistenčné systémy na podporu vodiča
Najnovšia generácia balíka asistenčných jazdných systémov obsahuje prídavné a zdokonalené funkcie. To vodičovi vďaka odbremeneniu umožňuje v každodenných jazdných situáciách komfortné a bezpečné jazdenie. V prípade nebezpečenstva mu systémy pomáhajú reagovať na kolíziu primerane situácii. Viacero zdokonalených funkcií dokáže ešte viac zvýšiť bezpečnosť jazdenia. Napríklad aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC dokáže do rýchlosti 100 km/h (doteraz do 60 km/h) reagovať na stojace vozidlá na vozovke. Novinkou pri aktívnom asistentovi riadenia je okrem iného aj rozpoznávanie jazdných pruhov pomocou 360-stupňovej kamery, ktoré ponúka výhody najmä v rozsahu nízkych rýchlostí, napríklad pri vytváraní záchrannej uličky. Asistent sledovania dopravných značiek teraz okrem obvyklých značiek označujúcich maximálnu povolenú rýchlosť rozpozná aj portálové konštrukcie s dopravným značením, ako aj označenia stavenísk. Systém vyhodnotením všetkých snímačov vozidla zaznamenáva dokonca aj podmienené príkazy, napríklad „na mokrej vozovke“. Novinkou je funkcia výstrahy pred značkou Stop a funkcia výstrahy pred červenou na semafore.
Prepracované parkovacie systémy: podpora pri manévrovaní
Vďaka výkonnejšej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi pri manévrovaní, a tak ponúkajú bezpečnosť a komfort. Začlenením do MBUX je obsluha intuitívnejšia a vodičovi pomáha optické znázornenie. Voliteľné riadenie zadnej nápravy je integrované do asistentov parkovania, čo znamená, že na základe toho sa upravuje výpočet jazdných stôp (trajektórií). Funkcie núdzového brzdenia slúžia aj na ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky a dokážu zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.
V rámci mimoriadnej výbavy je k dispozícii nový parkovací balík s 360-stupňovou kamerou vrátane funkcie „transparentná kapota motora“ a funkcií aktívneho asistenta parkovania so systémom PARKTRONIC. Tento balík ponúka ideálny výhľad na okolie vozidla a uľahčuje parkovanie, okrem iného aj prostredníctvom asistovaného zaparkovania a vyparkovania. Centrálny displej počas parkovania alebo manévrovania prehľadne ukazuje bezprostredné okolie vozidla. Znázornenie sa skladá zo štyroch jednotlivých obrazov kamery pri pohľade spredu, zozadu a z oboch strán vozidla a obsahuje virtuálny pohľad z vtáčej perspektívy. Displej okrem toho zobrazuje rozličné uhly pohľadu, napríklad spredu, zozadu alebo režim jazdy s prívesom. Vodič za volantom sa rozhodne, či si želá zaparkovať sám s asistenciou alebo či parkovanie prenechá aktívnemu asistentovi parkovania.
Svetlomety DIGITAL LIGHT: extrémne výkonné a na želanie s funkciou premietania
Sériovo je nová GLC vybavená vysokovýkonnými svetlometmi s LED. Ako mimoriadna výbava sú na výber svetlomety DIGITAL LIGHT. Táto revolučná technológia svetlometov svojou dynamikou a precíznosťou vytvára takmer neobmedzené možnosti cieleného rozptylu svetla vo vysokom rozlíšení podľa podmienok okolia. Výsledkom je vynikajúci výhľad pre vodiča bez obmedzenia výhľadu iných účastníkov cestnej premávky. Na želanie sú k dispozícii svetlomety DIGITAL LIGHT s funkciou premietania. Táto inovácia zvyšuje bezpečnosť vodiča najmä počas nočných jázd a umožňuje komunikáciu s inými účastníkmi cestnej premávky. Vďaka premietaným vodiacim čiaram, symbolom a animáciám je jazdenie bezpečnejšie. Inteligentná technika zvýrazní chodcov v nebezpečnej oblasti funkciou nasvietenia a ich polohu zvýrazní premietnutými smerovými bodmi. Ak vodič vojde na vjazd na diaľnicu alebo na jednosmernú cestu v protismere, bude upozornený symbolom. Rovnaký výstražný symbol sa zobrazí aj pri prejazde na červenú alebo pri nezastavení na značke Stop.
Cestou-necestou: jazdenie v teréne s GLC
Nová GLC je ako doteraz explicitne skonštruovaná aj na jazdenie v drsnom teréne a navyše je vďaka viacerým novým prvkom výbavy a systémom pripravená na takéto použitie. Terénny jazdný program a regulácia rýchlosti zjazdu DSR (Down Hill Speed Regulation) patria do sériovej výbavy. Modely novej GLC, ktoré sú dobíjateľné zo siete, už dnes ponúkajú jazdný zážitok budúcnosti: čisto elektrické jazdenie v teréne. S tým sa spája množstvo výhod: keďže plný krútiaci moment elektrického stroja 440 Nm je k dispozícii už od prvej otáčky motora, možno jeho silu vždy dobre dávkovať. To umožňuje mimoriadne precízne, kontrolované jazdenie aj v náročnom teréne. Elektrický stroj okrem toho spotrebúva energiu len vtedy, keď sa vozidlo skutočne pohybuje a požiadavka na výkon pri pomalej jazde, ktorá je v teréne bežná, je porovnateľne nízka. Preto je možné dosiahnuť dlhý čas využitia čisto elektrického pohonu aj v náročnom teréne.
Počas prevádzky v teréne ponúka GLC v kombinácii s 360-stupňovou kamerou funkciu „transparentná kapota motora“: na centrálnom displeji je zobrazený virtuálny pohľad spredu pod vozidlo – vrátane predných kolies a ich natočenia. Táto funkcia je mimoriadne užitočná: vodič vďaka nej dokáže včas rozpoznať prekážky, napríklad veľké kamene alebo hlboké výtlky v jazdnej dráhe.
Nová terénna obrazovka využíva oba displeje na zobrazenie prehľadne usporiadaných informácií, ako aj možnosti ovládania a funkcie. Displej vodiča okrem iného zobrazuje priečny náklon, stúpanie, klesanie, topografickú výšku, zemepisné súradnice a kompas, ako aj rýchlosť a otáčky motora v režime so spaľovacím motorom. Centrálny displej dodatočne zobrazuje napríklad aktuálnu polohu vozidla v teréne, ako aj uhol natočenia predných kolies a pri riadení zadnej nápravy aj smer natočenia zadných kolies. Všetky jazdné funkcie, ktoré sú relevantné pre použitie mimo cestnej komunikácie, je možné veľmi prehľadne ovládať na jednej obrazovke.
Technický balík (mimoriadna výbava) so vzduchovým podvozkom AIRMATIC vrátane regulácie výšky a riadenia zadnej nápravy preukazuje svoje výhody v oblasti komfortu aj v teréne, kde ponúka ďalšie výhody. Systém AIRMATIC tak v teréne poskytuje vysokú svetlú výšku nezávisle od zaťaženia a dlhé zdvihy pružín pre čo najlepšiu trakciu. Riadenie zadnej nápravy ešte viac výrazne zvyšuje obratnosť v teréne.
Ponuka pre príves a plánovač trasy pre jazdné súpravy
GLC je obľúbené ťažné vozidlo a na tento účel bolo cielene navrhnuté aj v novej verzii. Novinkou je plánovač trasy pre jazdné súpravyv navigácii: na centrálnom displeji je možné plánovať trasy, ktoré sú vhodné pre jazdu s vopred definovaným prívesom. Zohľadňujú sa pritom aj prejazdové šírky a výšky. Príves sa definuje v MBUX v ponuke Príves. Po zaťažení guľovej hlavice a vytvorení elektrického pripojenia sa systém opýta na spôsob použitia spájacieho zariadenia: ide o malý príves? Alebo sa používa väčší príves, napríklad obytný príves alebo príves na prepravu koní? Prípadne je namontovaný nosič bicyklov? Plánovač trasy pre jazdnú súpravu zohľadní uvedené údaje. Cieľom tejto a mnohých ďalších funkcií pre prevádzku v režime ťažného vozidla je čo najviac zvýšiť bezpečnosť a komfort jazdenia s prívesom. Náhon na všetky kolesá 4MATIC okrem toho ponúka vynikajúcu trakciu na každom povrchu.
S rozšíreným asistentom manévrovania s prívesom (mimoriadna výbava) v novom GLC SUV je manévrovanie s prívesom ešte ľahšie, komfortnejšie a bezpečnejšie. Systém automatizovane reguluje uhol natočenia kolies ťažného vozidla do rýchlosti 5 km/h a do stúpania na úrovni 15 percent. Aj tento systém je začlenený do MBUX a jeho ovládanie je intuitívne. Okrem stabilizácie pri cúvaní dokáže systém po prvýkrát vykonať aj voľne nastaviteľné prejazdy zákrut s uhlom až 90 stupňov. Riadenie ťažného vozidla sa vykonáva automatizovane, aby sa udržiaval zvolený uhol. To umožňuje precízne a bezpečné polohovanie prívesu. Vodič môže okrem toho zvoliť funkciu Ťahať rovno, keď príves dosiahne želaný smer a ďalej by už mal cúvať v priamom smere. Celý manévrovací úkon je možné sledovať aj z odlišných perspektív kamery na centrálnom displeji. Dynamické pomocné čiary ukazujú jazdnú dráhu, šírku vozidla a odstupy od rozpoznaných objektov.
História úspechu: stredne veľké SUV od značky Mercedes-Benz
Značka Mercedes-Benz vstúpila do segmentu stredne veľkých vozidiel SUV v roku 2008 s modelom GLK. „Toto vozidlo určuje nové trendy v rýchlo rastúcej kategórii vozidiel“ – tak ho označila vtedajšia tlačová správa. Svojím dizajnom exteriéru sa nezameniteľne podobalo na Triedu G, ktorá je praotcom všetkých vozidiel SUV od značky Mercedes-Benz. V roku 2015 predstavila jeho nástupcu s označením GLC. Aj on presviedčal vynikajúcou bezpečnosťou, typickou pre značku, najmodernejšími asistenčnými systémami, hospodárnosťou a vysokou dynamikou. Od zavedenia modelu GLC, resp. jeho priameho predchodcu GLK na trh predala značka Mercedes-Benz na celom svete viac ako 2,6 milióna exemplárov. Teraz predstavený model GLC je už treťou generáciou a plynule nadväzuje na úspešnú históriu.
Prehľad modelov pri uvedení na trh:
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 |
Menovitý výkon | kW/k | 150/204 | 190/258 | 145/197 |
pri otáčkach | 1 / min. | 5800-6100 | 5800 | 3600 |
Prídavný výkon (boost efekt) | kW/k | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maximálny krútiaci moment | Nm | 320 | 400 | 440 |
pri otáčkach | 1 / min. | 1800-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Prídavný krútiaci moment (boost efekt) | Nm | 200 | 200 | 200 |
Komb. spotreba paliva (WLTP)[1] | l/100 km | 8,2-7,3 | 8,2-7,3 | 5,9-5,2 |
Komb. emisie CO₂ (WLTP)[1] | g/km | 186-167 | 186-167 | 155-136 |
Zrýchlenie 0-100 km/h | s | 7,8 | 6,2 | 8,0 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 221 | 240 | 219 |
Prehľad hybridných modelov dobíjateľných zo siete:
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
Benzín | Benzín | Diesel | ||
Zdvihový objem | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 |
Menovitý výkon zážihového/vznetového motora | kW/k | 150/204 | 185/252 | 145/200 |
pri otáčkach | 1 / min. | 6100 | 5800 | 3600 |
Menovitý krútiaci moment zážihového/vznetového motora | Nm | 320 | 400 | 440 |
pri otáčkach | 1 / min. | 2000-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Menovitý výkon elektromotora | kW | 100 | 100 | 100 |
Menovitý krútiaci moment elektromotora | Nm | 440 | 440 | 440 |
Systémový výkon | kW/k | 230/313 | 280/381 | 245/333 |
Systemový krútiaci moment | Nm | 550 | 650 | 750 |
Celková kapacita akumulátora | kWh | 31.2 | 31.2 | 31.2 |
Maximálny rýchlosť | km/h | 218 | 237 | 217 |
Maximálny rýchlosť, elektrický režim | km/h | 140 | 140 | 140 |
Zrýchlenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Komb. spotreba paliva, vážená (WLTP)[1] | l/100 km | 0.8-0.6 | 0.8-0.6 | 0.7-0.5 |
Komb. emisie CO₂, vážené (WLTP)[1] | g/km | 19-14 | 19-14 | 17-13 |
Spotreba elektrického prúdu, vážená (WLTP)[1] | kWh/100 km | 26.8-24.0 | 26.8-24.0 | 27.2-24.4 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon (EAER comb.) (WLTP)[1] | km | 104-120 | 104-120 | 117-102 |
[1] Uvedené hodnoty sú Hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
[2] Údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2 a spotrebe energie sú predbežné a boli získané v súlade s testovacím postupom WLTP. Typové schválenie ES a potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami ešte nie sú k dispozícii. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[3] Spotreba elektrickej energie [a dojazd] bola [boli] stanovená na základe nariadenia 692/2008/ES.