Asistent pre vodiča a spolujazdca, ktorý sa neustále učí vďaka umelej inteligencii

Pôsobivý vzhľad, radikálne jednoduché ovládanie a vyslovene dychtivá snaha učiť sa: hyperobrazovka MBUX (MBUX Hyperscreen) je jedným z najzaujímavejších prvkov vozidla EQS. Je predstaviteľom emocionálnej inteligencie plnoelektrického modelu vyššej triedy: veľká, klenutá obrazovka sa takmer v celej šírke vozidla tiahne od ľavého stĺpika A po pravý stĺpik A. Nadšenie okrem veľkosti vyvoláva aj vysokokvalitné vyhotovenie s dôrazom na detail. Estetický nádych špičkovej techniky je emocionálnym rozmerom hyperobrazovky MBUX. K tomu všetkému sa pridáva umelá inteligencia (UI): vďaka učenlivému softvéru sa koncepcia zobrazovania a ovládania úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Vďaka takzvanej nulovej vrstve používateľ nemusí prechádzať vedľajšími ponukami ani zadávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú ponúknuté celkom hore v zornom poli, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu. Vodič EQS už teda nemusí vykonávať množstvo krokov obsluhy. Toto zjednodušenie sa netýka len vodiča: hyperobrazovka MBUX je pozorný asistent aj pre spolujazdca. Ten má k dispozícii svoju vlastnú oblasť určenú na zobrazovanie a ovládanie.

Koncepcia MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) radikálne zjednodušila ovládanie vozidla Mercedes-Benz. Bola predstavená v roku 2018 v aktuálnej Triede A a medzičasom sa na cestách na celom svete pohybuje už viac ako 1,8 milióna osobných motorových vozidiel od značky Mercedes-Benz s týmto systémom. Aj segment vanov prechádza na MBUX. Len pred niekoľkými mesiacmi bola v novej Triede S predstavená druhá generácia tohto učenlivého systému. S novým EQS a hyperobrazovkou MBUX, ktorá je pre toto vozidlo k dispozícii na želanie, nasleduje ďalší veľký krok.

“Prostredníctvom našej hyperobrazovky MBUX sa z našej dizajnovej vízie stáva skutočnosť,” hovorí Gorden Wagener, šéfdizajnér Daimler Group. “Fascinujúcim spôsobom spájame technológiu s dizajnom. To zákazníkovi poskytuje bezkonkurenčný používateľský komfort. Máme radi jednoduchosť. V prípade systému MBUX sme dosiahli novú úroveň.”

“Hyperobrazovka MBUX je zároveň mozgom a nervovou sústavou vozidla,” uviedol Sajjad Khan, člen predstavenstva Mercedes-Benz AG a CTO. “Hyperobrazovka MBUX spoznáva zákazníka čoraz lepšie a poskytne na mieru šitú a personalizovanú ponuku infotainmentu a obsluhy ešte skôr, než by cestujúci musel niekam kliknúť alebo sa niekam posunúť.”

Elektrizujúci vzhľad s emocionálnou vizualizáciou

Hyperobrazovka MBUX je príkladom zlúčenia digitálneho a analógového dizajnu: viacero displejov sa zdanlivo plynulo prepája, čím vzniká pôsobivý, klenutý pás obrazovky. Do tejto veľkej digitálnej plochy sú integrované analógové ventilačné dýzy, ktoré prepájajú digitálny a fyzický svet.

Hyperobrazovku MBUX lemuje súvislý plastový predný rám. Jeho viditeľná časť bola upravená vyspelým postupom trojvrstvového lakovania v tieňovej striebornej farbe. Tento systém lakovania prostredníctvom extrémne tenkých medzivrstiev dosahuje mimoriadne hodnotný povrchový vzhľad. Integrované náladové osvetlenie umiestnené v spodnej časti hyperobrazovky MBUX vytvára dojem, akoby sa zobrazovacia jednotka vznášala na prístrojovej doske.

Aj spolujazdec má svoju vlastnú oblasť určenú na zobrazovanie a ovládanie, vďaka ktorej je cestovanie príjemnejšie a zábavnejšie. K dispozícii je až sedem profilov, ktoré umožňujú individuálne prispôsobenie obsahov. Zábavné funkcie displeja spolujazdca sú však počas jazdy dostupné len v rámci zákonných predpisov platných v konkrétnej krajine. Ak sedadlo spolujazdca nie je obsadené, z obrazovky sa stáva len digitálny ozdobný prvok. V tomto prípade sa zobrazujú animované hviezdy, teda vzor Mercedes-Benz.

Na dosiahnutie mimoriadne ostrého obrazu sa v prípade centrálneho displeja a displeja spolujazdca používa technika OLED. Jednotlivé obrazové body sa tu rozsvecujú individuálne; neaktivované obrazové pixely sú vypnuté, čím vytvárajú dojem sýtočiernej farby. Aktívne pixely OLED zase žiaria s vysokou ostrosťou farieb, čím vzniká vysoký kontrast – nezávisle od uhla pohľadu a svetelných pomerov.

Tento elektrizujúci vzhľad displeja ide ruka v ruke s emocionálnou vizualizáciou: všetky grafické prvky sú znázornené v celkom novom modro-oranžovom farebnom svete. Digitálny laserový meč v sklenenej šošovke prináša novú interpretáciu klasického prístrojového ukazovateľa s dvomi okrúhlymi prístrojmi.

Vďaka svojmu jasnému dizajnu obrazovky so záchytnými bodmi sa hyperobrazovka MBUX ovláda intuitívne a jednoducho. Príkladom toho je štýl zobrazovania Režim EV. Dôležité funkcie elektrického pohonu ako zvýšenie výkonu (boost) alebo rekuperácia sa vizualizujú novým spôsobom so sponou, ktorá sa pohybuje v priestore. Medzi týmito sponami sa vznáša objekt v tvare šošovky. Tento objekt sa riadi gravitáciou, čím pôsobivo a emocionálne znázorňuje sily G.

Personalizované návrhy s pomocou umelej inteligencie

Systémy infotainmentu ponúkajú množstvo rozsiahlych funkcií. Na ich ovládanie je často potrebných viacero krokov obsluhy. Na ešte výraznejšie zníženie počtu týchto interakčných krokov vyvinula značka Mercedes-Benz používateľské rozhranie s kontextovo senzitívnym vedomím vďaka umelej inteligencii.

Systém MBUX proaktívne a s podporou umelej inteligencie zobrazuje používateľovi správne funkcie v správnom čase (príklady sú uvedené nižšie). Kontextovo senzitívne vedomie sa neustále optimalizuje podľa zmien okolia, ako aj na základe správania používateľa. Takzvaná nulová vrstva ponúka používateľovi dynamické, agregované obsahy z celého systému MBUX a s nimi spojené služby na najvyššej úrovni informačnej architektúry MBUX.

Značka Mercedes-Benz preskúmala spôsob používania prvej generácie systému MBUX. K najčastejším prípadom použitia patrí navigácia, rádio/médiá a telefónia. Navigačná aplikácia je preto s celým rozsahom funkcií umiestnená vždy v centre obrazovky.

Pomocou umelej inteligencie je k dispozícii ponuka viac ako 20 ďalších funkcií, od aktívneho masážneho programu cez pripomienku narodenín až po návrh do zoznamu úloh, ak sú tieto funkcie pre zákazníka relevantné. Vývojári tieto návrhové moduly, ktoré sa navrhujú v takzvanom rozhraní nulovej vrstvy, interne nazvali “magické moduly”.

Za všetky teraz uvedieme štyri prípady použitia. Používateľ môže jediným kliknutím prijať alebo odmietnuť návrh:

  • Ak používateľ každý utorkový večer počas cesty domov telefonuje s určitým priateľom, systém mu v budúcnosti v tomto dni v týždni a k danému času navrhne príslušný hovor. Zároveň sa zobrazí vizitka s kontaktnými informáciami tejto osoby a obrázkom, ak je uložený. Všetky návrhy systému MBUX sú prepojené na profil používateľa. Ak v utorok večer vozidlo EQS riadi niekto iný, toto odporúčanie nebude použité, prípadne systém odporučí iný návrh v závislosti od preferencií tohto používateľa.
  • Ak vodič vozidla EQS v zime pravidelne používa masážnu funkciu založenú na princípe horúcich kameňov, systém sa tento zvyk naučí a pri zimných teplotách automaticky navrhne túto komfortnú funkciu.
  • Ak používateľ okrem vyhrievania sedadla pravidelne zapína napríklad aj vyhrievanie volantu a ďalších plôch, systém mu tento úkon navrhne, len čo sa aktivuje vyhrievanie sedadla.
  • Na zväčšenie svetlej výšky je možné nadvihnúť podvozok vozidla EQS. Je to užitočná funkcia na strmých vjazdoch do garáží alebo spomaľovacích prahoch na vozovke (“spiaci policajti”). MBUX si všíma aj polohu GPS, v ktorej používateľ použil funkciu zdvihnutia podvozka. Keď sa vozidlo znova priblíži k tejto polohe GPS, MBUX samočinne navrhne nadvihnutie vozidla EQS.

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

Viacero detailov hyperobrazovky MBUX sa zdanlivo plynulo spája do seba, čím vzniká pôsobivý klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, predstavuje 2 432,11 cm².

Veľké krycie sklo sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.

Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto Mercedes-Benz toto riešenie nazýva nulová vrstva.

Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.

Dve vrstvy krycieho skla znižujú odrazy a zjednodušujú čistenie. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.

K bezpečnostným opatreniam patria predurčené body zlomu vedľa bočných ventilačných dýz, ako aj päť držiakov, ktoré vďaka svojej voštinovej štruktúre pri náraze cielene povolia.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Prostredníctvom nameraných údajov 1 multifunkčnej kamery a dodatočne aj 1 svetelného snímačasa jas obrazovky prispôsobuje podmienkam okolia.

Zobrazovaciu oblasť spolujazdca je možné individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.

Na fotografiách:
10/ Gorden Wagener, šéfdizajnér Daimler Group
11/ Sajjad Khan, člen predstavenstva Mercedes-Benz AG a CTO


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (3840x2160px, 2.71 MB)

Fotografia 2 (3840x2160px, 2.73 MB)

Fotografia 3 (3840x2160px, 3.03 MB)

Fotografia 4 (3840x2160px, 2.55 MB)

Fotografia 5 (3840x2160px, 2.47 MB)

Fotografia 6 (3840x2160px, 2.75 MB)

Fotografia 7 (3840x2160px, 2.86 MB)

Fotografia 8 (3840x2160px, 3.03 MB)

Fotografia 9 (6000x3000px, 3.8 MB)

Fotografia 10 (800x1200px, 833.26 kB)

Fotografia 11 (3575x2702px, 1.21 MB)