Nový limitovaný špeciálny model od značky Mercedes-AMG
CLS s vylepšeným dizajnom prichádza na štart. Predovšetkým predná časť s novými mriežkami chladiča a nárazníkmi vyjadruje dynamiku štvordverového kupé ešte výraznejšie. Súčasne bol vylepšený aj interiér o ďalšie kombinácie kože a ozdobných prvkov či novú generáciu volantu. Modelovú paletu dopĺňa dieselový motor najnovšej generácie s integrovaným štartovacím generátorom. Prísne limitovaný mimoriadny model Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ (kombinovaná spotreba paliva 9,0 – 8,7 l/100 km; kombinované emisie CO₂ 206 – 199 g/km)[1] tvorí športovo-exkluzívny vrchol ponuky. V apríli oslavuje modernizovaný model CLS svoju svetovú premiéru, v júli sa dostanú prvé modely k európskym obchodníkom. Vďaka rozsiahlej modernizácii z minulého leta s aktualizáciami asistenčných jazdných systémov, multimediálneho systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) a programu Komfort ENERGIZING bol model CLS z technologického hľadiska na najaktuálnejšej úrovni.
Stuttgart. CLS s vylepšeným dizajnom prichádza na štart začiatkom apríla 2021. Predovšetkým predná časť s novými mriežkami chladiča a nárazníkmi vyjadruje dynamiku štvordverového kupé ešte výraznejšie. Súčasne bol vylepšený aj interiér o ďalšie kombinácie kože a ozdobných prvkov či novú generáciu volantu. Modelovú paletu dopĺňa dieselový motor najnovšej generácie s integrovaným štartovacím generátorom. Prísne limitovaný mimoriadny model Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ (kombinovaná spotreba paliva 9,0 – 8,7 l/100 km; kombinované emisie CO2 206 – 199 g/km)[1] tvorí športovo-exkluzívny vrchol ponuky. V apríli oslavuje modernizovaný model CLS svoju svetovú premiéru, v júli sa dostanú prvé modely k európskym obchodníkom. Vďaka rozsiahlej modernizácii z minulého leta s aktualizáciami asistenčných jazdných systémov, multimediálneho systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) a programu Komfort ENERGIZING bol model CLS z technologického hľadiska na najaktuálnejšej úrovni.
Ako kupé patrí model CLS spolu so všetkými roadstermi a kabrioletmi v rámci značky Mercedes-Benz do kategórie vysnívaných vozidiel (Dream Cars). Do dnes sa ich zákazníkom na celom svete predalo viac ako štyri milióny kusov, z toho viac ako 450 000 modelov CLS od uvedenia prvej generácie v roku 2004. V roku 2020 bola Čína najväčším odbytovým trhom modelu CLS kupé, nasledovala Južná Kórea, USA a Nemecko. Dôvod kúpy modelu CLS, ktorý zákazníci udávajú najčastejšie, je dizajn: športovosť je skutočným luxusom v tomto zákazníckom segmente.
CLS teraz prichádza s ešte športovejším vzhľadom. Základný model s exteriérom AVANTGARDE, ktorý je súčasťou základnej výbavy, disponuje novým spojlerom predného nárazníka s výraznými otvormi na prívod vzduchu, dvoma bočnými lamelami na každej strane a predným rozdeľovačom prúdenia v striebornej chrómovej farbe. Spojler zadného nárazníka disponuje čiernou vložkou so vzhľadom difúzora a ozdobnou lištou v striebornej chrómovej farbe. Pre 19-palcové disky z ľahkej zliatiny sú k dispozícii dva nové dizajny: s piatimi zdvojenými lúčmi alebo viaclúčový.
Pokiaľ je model CLS vybavený exteriérom AMG Line, dáva najavo svoju športovosť ešte výraznejšie: súčasťou tejto verzie sú komponenty stylingu AMG. Ten pozostáva zo spojlera predného nárazníka špecifického pre AMG s výstuhou v tvare A v čiernej farbe, predným rozdeľovačom prúdenia v striebornej chrómovej farbe, športovými a výraznými otvormi na prívod vzduchu so zvislými predelmi či aerodynamicky tvarovanými krídelkami vo vysokolesklej čiernej farbe. Medzi ďalšie jeho znaky patria bočné obloženia prahov AMG a odtrhová hrana AMG na veku batožinového priestoru. V kombinácii s exteriérom AMG Line si možno pre 20-palcové disky AMG z ľahkej zliatiny osústružené do leskla s mnoholúčovým dizajnom a dvojfarebným vyhotovením zvoliť dve nové farby: termolitovú sivú alebo vysokolesklú čiernu.
Všetky modely s exteriérom AVANTGARDE alebo AMG Line získajú nové obloženie chladiča. Medzi mimoriadne znaky tejto masky chladiča patrí vzor Mercedes-Benz (trojrozmerný vzor hviezdy s lesklými chrómovými povrchmi), lamela vo vysokolesklej čiernej farbe s pochrómovanou vložkou a integrovaná hviezda Mercedes. Nová farba laku pre CLS je spektrálna modrá metalíza.
Okrem výraznejšieho vzhľadu exteriéru bol pozdvihnutý aj interiér. S hnedým orechovým drevom s otvorenými pórmi a vysokolesklým sivým drevom sú na výber dve nové vyhotovenia ozdobných prvkov, a to aj pre stredovú konzolu. Rovnako bola rozšírená aj ponuka kožených poťahov sedadiel: nové farebné kombinácie nesú názvy nevská sivá/magmová sivá a sienová hnedá/čierna.
V rámci aktualizácie dostane model CLS novonavrhnutý multifunkčný volant v koži napa. Ramená sú vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe s lemovaním v striebornej chrómovej farbe, radiace páčky sú vyhotovené v striebornej chrómovej farbe. S balíkom asistenčných jazdných systémov (mimoriadna výbava) podporuje vodiča aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC a aktívny asistent riadenia. Volant pri nich na rozpoznanie rúk vodiča využíva kapacitný princíp. Vo venci volantu sa nachádza dvojzónová snímacia rohož. Snímače na prednej a zadnej strane venca dokážu zaregistrovať, či volant niekto drží. Už nie je potrebný pohyb volantom na to, aby sa asistenčným systémom signalizovalo, že vodič ovláda vozidlo. To zvyšuje komfort ovládania pri čiastočne automatizovanom jazdení.
Vo vyhotovení designo je k dispozícii lepšie individuálne prispôsobenie
250 odborníkov z Mercedes-Benz designo v Sindelfingene premení na želanie model CLS na kompletne osobný jedinečný kus. Výber sa rozšíril aj v prípade týchto mimoriadnych prvkov: novinkou sú napríklad mimoriadne laky jupiterová červená, kašmírová biela magno a smaragdová zelená. Tieto farby sú k dispozícii pre všetky verzie výbavy.
Dvojfarebný interiér designo s kožou napa Exklusiv je dostupný v piatich nových kombináciách: klasická červená/čierna, sedlová hnedá/čierna, hľuzovková hnedá/čierna, sýtobiela/čierna a jachtová modrá/čierna.
Vylepšený v mnohých detailoch: model Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Značka Mercedes-AMG aktualizovala športový špičkový model konštrukčného radu mnohými optickými zaujímavosťami a atraktívnymi balíkmi výbavy. Medzi sériové novinky modelu CLS 53 4MATIC+ patrí novonavrhnutá predná časť so športovým nárazníkom AMG s výstuhou v tvare A, čiernymi krídelkami a viditeľnými prieduchmi či maskou chladiča špecifickou pre AMG so zvislými predelmi. Lemovanie rámov okien je vyhotovené vo vyleštenom hliníku, resp. v kombinácii s balíkom Night vo vysokolesklej čiernej farbe. Vonkajšie zrkadlá sú lakované vo farbe vozidla. Aj v tomto prípade tvoria modely s balíkom AMG Night alebo exteriérovým balíkom uhlíkových vlákien AMG II výnimku: pri nich sú zrkadlá vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe, resp. ich kryty sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Aj vodiči vozidiel značky Mercedes-AMG budú riadiť model CLS volantom najnovšej generácie, v tomto prípade vo vyhotovení koža napa a so známymi tlačidlami AMG na volante s displejom.
Pokiaľ ide o prvky mimoriadnej výbavy, dva nové balíky umožňujú ešte športovejšie prispôsobenie kupé: balík AMG Night II, dostupný v kombinácii s balíkom AMG Night, zahŕňa masku chladiča, hviezdu Mercedes vzadu a typografiu v stmavenom chrómovom vyhotovení.
Balík AMG DYNAMIC PLUS zvyšuje dynamiku v niekoľkých ohľadoch. Červeno lakované brzdové strmene s čiernym nápisom AMG dodávajú exteriéru optický akcent. V interiéri dotvára športovo-elegantný balík volant AMG Performance v koži napa/mikrovlákne DINAMICA alebo alternatívne v koži napa. Výkonnosť, ktorá obstojí aj na pretekárskych tratiach, so športovou charakteristikou možno zažiť v dodatočnom jazdnom programe PRETEKY so šmykovým modusom.
Model CLS 53 4MATIC+ kombinuje mohutný výkon 320 kW (435 k) so športovým štýlom a vysokou efektívnosťou. Integrovaný štartovací generátor na krátky čas poskytne prídavný výkon 16 kW a krútiaci moment 250 Nm. Okrem toho napája 48 voltový elektrický systém. Spája štartér a alternátor do elektromotora a je integrovaný medzi motorom a prevodovkou. Štartovací generátor a inteligentné preplňovanie pomocou prídavného elektrického kompresora a turbodúchadla majú rovnakú úlohu: ponúknuť výkon a dynamiku jazdy typické pre značku AMG, ale zároveň znižovať spotrebu a emisie. Mimoriadne rýchlo radiaca prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ a podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL+ taktiež prispievajú k dynamickému jazdnému zážitku.
Výkonnosť pre individualistov: limitovaný špeciálny model od značky Mercedes-AMG
Z novej limitovanej edície je naplánovaných iba 300 kusov. Pokiaľ ide o lak, zákazník si môže vybrať z kašmírovej bielej magno a selenitovej sivej magno. Na bočnom obložení prahov sú umiestnené pretekárske pruhy. V prípade špeciálneho modelu v kašmírovej bielej magno sú pruhy vyhotovené v lesklej tmavosivej metalíze. Ak je model CLS nalakovaný v selenitovej sivej, pruhy budú vyhotovené v lesklom čiernom unilaku. Oba varianty pruhov sú zvýraznené prvkami v lesklom červenom unilaku.
20-palcové disky AMG z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich zdvojených lúčov, nalakované v čiernej farbe a s ráfikom kolesa osústruženým do leskla sú taktiež súčasťou sériovej výbavy, rovnako ako balík AMG Night a balík AMG Night II (podrobnosti sú uvedené vyššie). S balíkom AMG Night sú vybrané exteriérové prvky vyhotovené vo vysokolesklej čiernej farbe. Medzi tieto prvky patrí predný rozdeľovač prúdenia spojlera predného nárazníka AMG, telesá vonkajších zrkadiel a lemovania bočných okien. Od stĺpika B má tento model CLS tepelnoizolačné, tmavo tónované sklá.
Do sériovej výbavy tohto špeciálneho modelu patrí aj balík AMG DYNAMIC PLUS (rozsah výbavy je uvedený vyššie). Pri otvorení predných dvier sa prostredníctvom LED technológie premietne na zem vedľa vozidla erb AMG v 3D optike.
Znaky športového mimoriadneho modelu v interiéri: dvojfarebná koža napa AMG čierna/striebrosivá pearl, ozdobné prvky AMG z uhlíkových vlákien, volant v koži napa a mikrovlákne DINAMICA s červenými kontrastnými švami, tlačidlá AMG na volante a nápis AMG na stredovej konzole.
Motory modelu CLS: výkonné a úsporné
Okrem známych benzínových modelov disponuje pomocným hybridným pohonom aj model CLS 300 d 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva 5,8 – 5,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 153 – 144 g/km)[1], ktorý bol predstavený v marci 2021. Jeho štvorvalcový dieselový motor (OM 654 M) je vybavený integrovaným štartovacím generátorom druhej generácie a 48-voltovou napäťovú sústavu. Výkon predstavuje 195 kW plus 15 kW z elektrického zvýšenia výkonu. Vďaka rekuperácii a možnosti “kĺzania” s vypnutým motorom je tento pohon mimoriadne efektívny. Elektrifikácia umožňuje aj použitie elektrického kompresora na chladivo pre klimatizáciu. Prehľad najdôležitejších vlastností:
- Nový kľukový hriadeľ zvyšuje zdvih na 94 mm a zdvihový objem na 1 993 cm³ (doterajšie hodnoty: 92,3 a 1 950).
- Nárast vstrekovacieho tlaku na 2 700 bar (namiesto 2 500).
- Mimoriadne rýchle odozvy a rovnomerný nárast hnacej sily vďaka dvom vodou chladeným turbodúchadlám, ktoré teraz majú variabilnú geometriu turbíny.
- Sodíkom naplnený kanál chladenia v oceľových piestoch – to zabezpečuje ešte lepšie odvádzanie tepla so špičkovými hodnotami v priehlbine piestu.
- Elektrický kompresor chladiva
Najvýkonnejší štvorvalcový dieselový motor ide o krok ďalej aj pokiaľ ide o dodatočnú úpravu spalín. Medzi jeho komponenty patrí
- akumulačný katalyzátor NOx umiestnený v blízkosti motora na redukciu oxidov dusíka
- DPF (filter pevných častíc dieselových motorov so špeciálnou vrstvou na zníženie množstva oxidov dusíka)
- katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction; s dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue), ako aj
- prídavný katalyzátor SCR v spodnej časti vozidla so separátne dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue.
Ďalšou možnosťou v ponuke je štvorvalcový dieselový motor bez ISG v modeli CLS 220 d (kombinovaná spotreba paliva 5,1 – 4,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 135 – 128 g/km)[1].
Prehľad dieselových modelov:
CLS 220 d | CLS 300 d 4MATIC | CLS 400 d 4MATIC | ||
Motor | Konštrukčný rad | OM 654 | OM 654 M | OM 656 |
Valce | Usporiadanie/počet | R4 | R4 | R6 |
Zdvihový objem | cm³ | 1950 | 1993 | 2925 |
Výkon | kW/k | 143/194 | 195/265 | 243/330 |
pri | 1/min | 3800 | 4200 | 3600-4200 |
Príd. výkon ISG[2] | kW/k | – | 15/20 | – |
Max. krútiaci moment | Nm | 400 | 550 | 700 |
pri | 1/min | 1600-2800 | 1800-2200 | 1200-3200 |
Príd. krútiaci moment ISG | – | 200 | – | |
Komb. spotreba paliva[1] NEDC | l/100 km | 5,1-4,8 | 5,8-5,5 | 6,5-6,2 |
Kombinované emisie CO ₂[1] NEDC | g/km | 135-128 | 153-144 | 172-163 |
Komb. spotreba paliva[3]WLTP | l/100 km | 6,4-5,5 | 6,6-5,8 | 7,4-6,7 |
Kombinované emisie CO ₂[3] WLTP | g/km | 167-143 | 172-153 | 194-175 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | s | 7.5 | 6.4 | 5.2 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 237 | 250 | 250 |
Prehľad benzínových modelov:
CLS 350 | CLS 450 4MATIC | CLS 53 4MATIC+ | ||
Motor | Konštrukčný rad | M 264 | M 256 | M 256 |
Valce | Usporiadanie/počet | R4 | R6 | R6 |
Zdvihový objem | cm³ | 1991 | 2999 | 2999 |
Výkon | kW/k | 220/299 | 270/367 | 320/435 |
pri | 1/min | 5800-6100 | 5500-6100 | 5500-6100 |
Príd. výkon ISG[2] | kW/k | – | 16/22 | 16/22 |
Max. krútiaci moment | Nm | 400 | 500 | 520 |
pri | 1/min | 3000-4000 | 1600-4000 | 1800-5800 |
Príd. krútiaci moment ISG | 250 | 250 | ||
Komb. spotreba paliva[1] NEDC | l/100 km | 7,3-7,0 | 8,5-8,1 | 9,0-8,7 |
Kombinované emisie CO ₂[1] NEDC | g/km | 168-161 | 195-185 | 206-199 |
Komb. spotreba paliva[3]WLTP | l/100 km | 8,6-7,5 | 9,2-8,3 | 9,6-9,2 |
Kombinované emisie CO ₂[3] WLTP | g/km | 196-171 | 209-189 | 219-209 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | s | 6.1 | 4.8 | 4.5 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 250 | 250 | 250 [4] |
Čo bolo doposiaľ: komplexná aktualizácia techniky v lete 2020
Modernizácia modelu CLS z leta 2020 sa zameriavala na aktualizáciu asistenčných jazdných systémov, ktoré v spolupráci so systémami slúžia na podporu vodiča. Výsledkom je mimoriadne vysoká úroveň aktívnej bezpečnosti.
Aktívny asistent brzdenia
Model CLS sa sériovo dodáva s aktívnym asistentom brzdenia, ktorý dokáže v mnohých situáciách zabrániť kolízii alebo zmierniť jej závažnosť prostredníctvom samočinného brzdenia. Systém dokáže v typických mestských rýchlostiach reagovať brzdením aj na stojace vozidlá a chodcov prechádzajúcich cez cestu a v závislosti od situácie dokonca aj zabrániť kolíziám. V rámci balíka asistenčných jazdných systémov je táto funkcia dostupná aj pri odbočovaní cez protismerný jazdný pruh.
Aktívny asistent sledovania povolenej rýchlosti
Rad ďalších funkcií inteligentného jazdenia si možno na želanie doobjednať v balíku asistenčných jazdných systémov. Medzi ne patrí aktívny asistent sledovania povolenej rýchlosti, ktorý reaguje na zmeny obmedzenia rýchlosti vďaka kartografickým údajom a vďaka asistentovi sledovania dopravných značiek. Ďalšou takouto funkciou je prispôsobovanie rýchlosti na báze trasy pred rozpoznanými zákrutami, kruhovými objazdmi, mýtnymi stanicami, križovatkami v tvare T, ako aj pred odbočovaním/výjazdom z diaľnic/rýchlostných ciest. Keď vodič zapne aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC s prispôsobovaním rýchlosti na báze trasy, CLS dokáže reagovať aj na aktuálne informácie o premávke.
Aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach
S balíkom asistenčných jazdných systémov plus dokáže aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach v prípade, že na ceste je viditeľné vodorovné značenie jazdných pruhov, do značnej miery a s vysokou spoľahlivosťou prevziať úlohu udržiavania vozidla v jazdnom pruhu počas zápchy na diaľnici a udržiavať odstup až do rýchlosti približne 60 km/h. Vozidlo sa dokáže opätovne rozbehnúť až do jednej minúty od zastavenia. Aktívny asistent riadenia dokáže vodičovi na viacpruhových cestných komunikáciách pomôcť funkciou vytvorenia záchrannej uličky, ktorá vyvedie vozidlo mimo stredný jazdný pruh. Vozidlo sa pritom na diaľniciach pri rýchlosti nižšej ako 60 km/h ako súčasť kŕdľa orientuje podľa vozidiel v jeho okolí, ako aj rozpoznaného vodorovného značenia jazdných pruhov.
Automatické zaparkovanie a vyparkovanie
Aktívny asistent parkovania s PARKTRONIC a 360-stupňovou kamerou umožňuje automatické zaparkovanie a vyparkovanie. Systém uľahčuje vyhľadávanie a výber parkovacieho miesta, ako aj zaparkovanie a vyparkovanie (pri automatickom zaparkovaní) z a do pozdĺžnych a priečnych medzier na zaparkovanie alebo garáží. CLS teraz dokáže aj rozpoznať a využiť parkovacie plochy, ktoré sú označené iba ako parkovacie plochy na väčších miestach. 360-stupňová kamera prenáša na multimediálny displej obraz ešte bližší realite spolu s rozšíreným bočným pohľadom. Pri vyparkovaní dokáže systém varovať pred premávkou križujúcou cestu za vozidlom a v prípade pochybnosti aj zabrzdiť.
MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz)
Výrazným vylepšením prešiel v roku 2020 v prípade modelu CLS aj infotainment MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Sériovo disponuje CLS dvoma veľkými obrazovkami s rozmermi 10,25 palca/26 cm, ktoré sú zoradené vedľa seba, aby poskytovali širokouhlý vzhľad. Na želanie sa dodávajú dve obrazovky s rozmermi 12,3 palca/31,2 cm. Ukazovatele na displeji vodiča a centrálnom displeji možno vďaka veľkým obrazovkách s vysokým rozlíšením ľahko čítať. Interiérový asistent MBUX na želanie dovoľuje intuitívnu obsluhu rozličných komfortných funkcií a funkcií MBUX aj rozpoznávaním pohybov.
MBUX je jedinečný svojou schopnosťou učiť sa vďaka umelej inteligencii. V prípade predvídavých funkcií napríklad MBUX predpokladá nasledujúce želanie používateľa. Ak používateľ napríklad každý utorok počas cesty domov telefonuje s určitou osobou, na displeji sa v danom dni v týždni ako návrh zobrazí jej telefónne číslo. Medzi ďalšie zaujímavosti patria sériovo dodávané ovládanie multimediálneho displeja pomocou dotykového ovládania a zobrazenie navigácie s technológiou rozšírenej reality pri aktívnej navigácii.
Komfort ENERGIZING
Komfort ENERGIZING prepája rôzne komfortné systémy vo vozidle a využíva náladové osvetlenie a hudbu, ako aj rôzne masážne programy na najrôznejšie programy zvyšujúce pohodlie. V lete 2020 dostal model CLS aj funkciu KOUČ ENERGIZING. Táto funkcia je založená na inteligentnom algoritme, ktorý individuálne a podľa situácie odporúča niektorý z vhodných programov. Ak sú pripojené hodinky kompatibilné s Garmin® Wearable, osobné hodnoty ako úroveň stresu alebo kvalita spánku optimalizujú precíznosť odporúčania. Cieľom je cítiť sa dobre a prísť do cieľa zrelaxovaný aj v prípade náročnej alebo skôr monotónnej jazdy.
[1] Uvedené hodnoty sú Hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Pre výpočet dane z motorového vozidla je rozhodujúca hodnota WLTP.
[2] Integrovaný štartovací generátor
[3] Uvedené hodnoty sú Hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hod-noty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
[4] Elektronicky obmedzená, s balíkom AMG Driver’s Package 270 km/h