• Pred 50 rokmi zaznamenalo AMG vďaka pretekárskemu cestovnému vozidlu 300 SEL 6.8 svoj prvý veľký úspech
  • 2. miesto na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps z 24. na 25. júla 1971
  • 31. júl – 1. august 2021: spomienka na historické víťazstvo na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps
  • „Červené sviňa” („Rote Sau“) v Múzeu Mercedes-Benz od 20. júla do 19. septembra 2021

Stuttgart. Tento závod za jedinú noc umiestnil AMG na mapu motoristického športu: dňa 24. júla 1971 o 15:00 hod. štartovalo na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps takmer 80 pretekajúcich cestovných vozidiel. Priamo uprostred poľa pretekárskej trate v Ardénach bol mocný luxusný sedan značky Mercedes-Benz konštrukčného radu W 109. Nešlo však o závodné vozidlo automobilky, ale o vozidlo používané inžinierskou spoločnosťou, ktorú založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher v roku 1967.

Spoločnosť AMG komplexne pripravila tohto predchodcu Triedy S od značky Mercedes-Benz na preteky na dlhé trate; dôraz pritom kládli na motor a podvozok. V porovnaní so závodnými cestovnými vozidlami tej doby boli technické údaje enormné: 315 kW (428 k) zo zdvihového objemu 6 835 kubických centimetrov, až 620 newton metrov krútiaceho momentu, maximálna rýchlosť viac ako 265 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. AMG 300 SEL 6.8 bol názov červeného závodného vozidla – aj keď hviezda na maske chladiča jasne označovala značku zo Stuttgartu.

Fascinujúci rozbeh
Názov spoločnosti AMG nebol v roku 1971 ešte natoľko rozšírený, poznali ho predovšetkým milovníci výkonných vozidiel Mercedes-Benz so športovými ambíciami. Za skratkou sa skrývajú prvé písmená z priezvisk Aufrecht a Melcher a mesta Großaspach (kde dvaja zakladatelia po prvýkrát spolupracovali na závodných motoroch v 60. rokoch minulého storočia). Sídlom bol bývalý mlyn v susednom meste Burgstall.

Po 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 1971 si značka AMG v priebehu jedinej noci vo svete pretekov získala reputáciu. Hansovi Heyerovi a Clemensovi Schickentanzovi zabezpečilo 300 SEL 6.8 vynikajúce druhé miesto celkovo a víťazstvo vo svojej triede. O závodnom prevrate v Belgicku informoval dokonca aj renomovaný spravodajský program ARD „Tagesschau“. Magazín „Auto Motor und Sport” oslávil tento úspech s „Ranou švábskeho génia”.

„Neuveriteľné druhé miesto“
Tento závodný úspech z pred 50 rokov však nebol žiadnou samozrejmosťou. Koniec koncov tento veľký sedan s hmotnosťou 1 635 kilogramov (čo je stále o 195 kilogramov menej v porovnaní so sériovou verziou) sa v tomto vytrvalostnom belgickom závode musel presadiť medzi agilnými závodnými cestovnými vozidlami. Vozidlo sa však našťastie hodilo na okruh Spa-Francorchamps – trať s dĺžkou 14 863 kilometrov s mnohými rovinkami, na ktorých sa mohlo jazdiť na plný plyn. 300 SEL 6.8 sa nenechal zahanbiť a spoľahlivo sa rútil nocou, pričom z pretekov vypadávalo čoraz viac vozidiel: na svitaní závodilo 23 vozidiel; z pretekov odstúpili celé továrenské tímy. Outsider z Affalterbachu sa udržal na trati a nakoniec finišoval ako druhé vozidlo zo zvyšných 18.

Magazín „Road & Track” zhodnotil úspešné vyváženie sily a hmotnosti: „Veľký motor V8 mal počas pretekov neuhasiteľný smäd po palive a vysoká hmotnosť sa odzrkadlila v rýchlom opotrebovaní pneumatík. Rýchlosť „Červenej svine“ pri priamej jazde na dlhých rovinkách okruhu Spa-Francorchamps však viac než len vyvážila jeho nehospodárnosť a po 24 hodinách sa nakoniec prebojovala na neuveriteľné druhé miesto za vozidlom Ford Capri.” Vodičmi Fordu boli bývalí pretekár vozidiel Mercedes-Benz a súčasný ambasádor značky Mercedes-Benz Dieter Glemser a španielsky pretekár Alejandro „Àlex” Soler-Roig.

Spomienka na historické víťazstvo na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 2021
Pre značku výkonných a športových vozidiel Mercedes-AMG a značku Mercedes-AMG Motorsport bol úspech na 24 hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps z pred 50 rokov míľnikom v histórii značky. Tento rok sa 24 hodinových pretekov na trati Spa-Francorchamps zúčastní 13 vozidiel Mercedes-AMG GT3 zo zákazníckeho tímu (od 31. júla do 1. augusta 2021). Jedno z vozidiel GT3 pripomína výročie hneď dvoma spôsobmi: jeho dizajn je založený na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971 a jeho štartovacie číslo je taktiež 50.

Ďalšia zaujímavosť v Stuttgarte: Múzeum Mercedes-Benz vystavuje v átriu od 20. júla do 19. septembra 2021 rekonštrukciu legendárneho Červeného prasaťa. Vstup do tejto oblasti je bezplatný.

Na fotografiách:
1/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109). Na 24-hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 1971, Hans Heyer a Clemens Schickentanz dosiahli celkovo druhé miesto, čím spôsobili senzáciu. Fotografia z tréningu. Schickentanz sa kvalifikoval s piatym najrýchlejším časom na štartovacie miesto 5. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: A2002F5499)
2/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109). Na 24-hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 1971, Hans Heyer a Clemens Schickentanz dosiahli celkovo druhé miesto, čím spôsobili senzáciu. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: A2002F5500)
3/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109). Na 24-hodinových pretekoch na trati Spa-Francorchamps v roku 1971, Hans Heyer a Clemens Schickentanz dosiahli celkovo druhé miesto, čím spôsobili senzáciu. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: A2002F5515)
4/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Na fotografií je zachytené závodné cestovné vozidlo spolu s inými vysokovýkonnými vozidlami z histórie AMG v klopenej zákrute na testovacej trati v Untertürkheime. Fotografia z roku 2007. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 07c694_62)
5/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia z Silvretta Classic Rallye Montafon v roku 2013. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: D103115)
6/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia Triedy S Mercedes-Benz Classic Insight v roku 2017. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: D443854)
7/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia pohybujúceho sa vozidla z roku 2006. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 06c1222_09)
8/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia vozidla Mercedes-Benz Triedy S z Classic Center Communication Hub (CCCH) v roku 2020. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: D688456)
9/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia vozidla Mercedes-Benz Triedy S z Classic Center Communication Hub (CCCH) v roku 2020. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: D688998)
10/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006. Fotografia motorového priestoru z roku 2017. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: D443414)
11/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006 (vpravo) a Mercedes-Benz S 63 AMG „tridsaťpäť” (W 221, vľavo) s nalepenou fóliou založenou na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971. Fotografia z roku 2010. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 10C560_27)
12/ Hans Heyer, jeden z vodičov úspešného závodného cestovného vozidla AMG 300 SEL 6.8 z roku 1971 na trati Spa-Francorchamps. V pozadí vľavo sa nachádza detailná rekonštrukcia vozidla z roku 2006 (vpravo) spolu s modelom Mercedes-Benz S 63 AMG „tridsaťpäť” (W 221) s nalepenou fóliou založenou na závodnom cestovnom vozidle. Fotografia z roku 2010. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 10C560_76)
13/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006 (vzadu) a závodné vozidlo Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197, vpredu vľavo) s nalepenou fóliou založenou na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971. Fotografia z roku 2011. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 11C790_10)
14/ Závodné cestovné vozidlo AMG 300 SEL 6.8 založené na luxusnom sedane Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109), detailná rekonštrukcia z roku 2006 (vpredu vľavo) a závodné vozidlo Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197, vzadu) s nalepenou fóliou založenou na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971. Fotografia z roku 2011. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 11C790_13)
15/ Hans Heyer, jeden z vodičov úspešného závodného cestovného vozidla AMG 300 SEL 6.8 z roku 1971 na trati Spa-Francorchamps, s detailnou rekonštrukciou vozidla z roku 2006 (vpravo) a jeho syn Kenneth Heyer so závodným vozidlom Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197) s nalepenou fóliou založenou na závodnom cestovnom vozidle z roku 1971. (Podpis fotografie v archíve Mercedes-Benz Classic: 11C790_15)


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (1683x2513px, 2.74 MB)

Fotografia 2 (3555x2441px, 3.85 MB)

Fotografia 3 (3555x2366px, 7.19 MB)

Fotografia 4 (3441x1890px, 2.19 MB)

Fotografia 5 (3555x2370px, 4.94 MB)

Fotografia 6 (3555x2370px, 4.9 MB)

Fotografia 7 (4961x3590px, 4.44 MB)

Fotografia 8 (3555x2370px, 5.17 MB)

Fotografia 9 (3555x2370px, 5.14 MB)

Fotografia 10 (3555x2370px, 7.84 MB)

Fotografia 11 (4896x3264px, 3.65 MB)

Fotografia 12 (4896x3264px, 2.72 MB)

Fotografia 13 (4660x3107px, 4.79 MB)

Fotografia 14 (4860x3240px, 3.9 MB)

Fotografia 15 (4896x3264px, 6.61 MB)