Nová interpretácia cestného výletu: inovatívna technologická koncepcia pre sériovú výrobu

Stuttgart. V dobe elektrickej mobility sú dojazd a efektívnosť smerodajnými faktormi. Elektrické vozidlá s veľkým dojazdom sú vhodné aj na dlhé trasy, a teda aj na dlhé cestné výlety. Tým sa ešte viac zvyšuje pozitívny prístup k takýmto vozidlám. Vysoká efektívnosť navyše umožňuje používanie menšieho, a teda aj ľahšieho akumulátora, vďaka čomu sa s použitím menšieho množstva komponentov dosahuje lepší výsledok. Mercedes-Benz je v tomto ohľade priekopníkom, čo dokazuje napríklad EQS ako vozidlo s aktuálne najlepším dojazdom. V teste renomovaného poskytovateľa informácií o automobiloch Edmunds prešlo vozidlo EQS 450+ s výkonom 245 kW (kombinovaná spotreba elektriny podľa WLTP: 19,8 – 15,7 kWh/100 km; emisie CO₂: 0 g/km)[1] na jedno nabitie akumulátora 422 míľ. Je to o 77 míľ viac ako prešlo každé iné predtým testované elektrické vozidlo.

So štúdiou VISION EQXX teraz značka Mercedes-Benz ide o krok ďalej. Na základe interných digitálnych simulácií možno vychádzať z predpokladu, že toto technologicky vybavené vozidlo v reálnej cestnej premávke na jedno nabitie akumulátora prejde viac ako 1 000 kilometrov[2]. Pokiaľ ide o dojazd, znamenalo by to novú úroveň. Okrem zvýšenia efektívnosti boli šetrenie zdrojmi a čo najvyššia ekologická únosnosť rovnocennými cieľmi počas vývoja. Preto si inžinieri Mercedes-Benz zvolili ucelený prístup. To sa týka zlepšenia všetkých komponentov vysokomoderného elektrického hnacieho ústrojenstva, ako aj použitia ľahkých konštrukčných materiálov a trvalo udržateľných materiálov. Patria sem aj ďalšie opatrenia na zlepšenie efektívnosti, od pneumatík s extrémne nízkym valivým odporom cez prepracovanú aerodynamiku (cW 0,17) až po použitie najnovšieho softvéru. Výsledok: VISION EQXX prekonáva doterajšie technologické hranice a určuje nové kritériá v oblasti energetickej účinnosti.

„Mercedes-Benz VISION EQXX je ukážkou toho, ako si predstavujeme budúcnosť elektrického vozidla. V priebehu jeden a pol roka sme vyvinuli najefektívnejší Mercedes všetkých čias – jeho spotreba energie je nižšia ako 10 kWh na 100 kilometrov. VISION EQXX má dojazd viac ako 1 000 kilometrov[2] na jedno nabitie – poháňa ho akumulátor, ktorý by sa zmestil do malého vozidla. Zdôrazňuje smer, ktorým sa uberá celý náš podnik: budeme konštruovať najžiadanejšie elektrické vozidlá na svete,“ uviedol Ola Källenius, predseda predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG.

VISION EQXX – navrhnutý pre cestu k elektrickej mobilite

Cestné výlety sú neoddeliteľnou súčasťou kultúrnych hodnôt už najmenej 70 rokov. A to z dobrého dôvodu. V knihách, vo filmoch a v piesňach sú námetom na napínavé príbehy ľudí a ich automobilov. V príbehoch o cestných výletoch je hlavnou témou sloboda, individuálnosť a objavovanie sveta na štyroch kolesách. Zapichnite špendlík do mapy a vyrazte. Túžba skúmať, objavovať a užívať si svet za obzorom je zakotvená v povahe človeka. A keď sa k tomu pridá aj istá dávka priekopníckeho ducha, môže sa z vízií stať skutočnosť.

Aj cesta za elektrickou mobilitou je cestný výlet – je vzrušujúci a plný výziev a sleduje jasný cieľ: inováciu. Mercedes-Benz VISION EQXX je vozidlo, ktoré bolo navrhnuté pre špeciálny cestný výlet, ktorého cieľom je premena. Je odpoveďou na nároky modernej generácie zákazníkov, ktorí požadujú emócie aj inovácie. Ako prototyp s optimalizovaným softvérom je VISION EQXX súčasťou ďalekosiahleho technologického programu, ktorý značka Mercedes-Benz zaviedla na skonštruovanie najefektívnejšieho elektrického vozidla na svete. Vynálezca automobilu sa pritom opiera o najnovšiu digitálnu techniku, ktorú spája s priekopníckym duchom, ktorý je charakteristický pre DNA tejto značky, agilnosťou inovatívnej spoločnosti a rýchlosťou Formuly 1. Výsledkom je vozidlo s najvyššou efektívnosťou, ktoré na jedno nabitie akumulátora prejde viac ako 1 000 kilometrov[2]. To zodpovedá spotrebe energie menej ako 10 kWh na 100 kilometrov, prípadne energetickej účinnosti viac ako šesť míľ na kWh.

Značka Mercedes-Benz pri vozidle VISION EQXX dosiahla aj nové rekordné hodnoty aerodynamiky a zníženia hmotnosti a vypracovala softvérovú koncepciu vozidla, ktorá nanovo definuje cestný výlet v elektrickej dobe. Namiesto jednoduchého zväčšenia akumulátora sa interdisciplinárny, medzinárodný tím vývojárov zameral na maximalizáciu efektívnosti na dlhých trasách – od efektívnosti pohonu cez energetickú hustotu akumulátora až po aerodynamiku a odľahčenú konštrukciu. VISION EQXX je súčasne progresívnou interpretáciou základných princípov značky Mercedes-Benz, teda moderného luxusu a zmyselnej čistoty.

„Technologický program na pozadí VISION EQXX nanovo určí a umožní budúce modely a funkcie vozidiel od značky Mercedes-Benz,“ uviedol Markus Schäfer, člen predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG, vedúci technologického oddelenia zodpovedný za vývoj a nákup. „Ako ukážkové vozidlo sa Mercedes-Benz VISION EQXX jasne etabluje ako značka, ktorá spája luxus s technológiami v automobilovom svete aj mimo neho. Spôsob, akým sme vyvinuli tento technologický program, je rovnako revolučný ako samotné vozidlo. Pri VISION EQXX spolupracovali najlepší odborníci z našich výskumných a vývojárskych centrier s inžiniermi z našich tímov Formuly 1 a Formuly E. Dokazujú, že inovácie z motoristického športu, v ktorom hnacie ústrojenstvá už dosahujú vysokú úroveň elektrifikácie, sú bezprostredne relevantné pre vývoj cestných vozidiel. Inovatívnym duchom a nekonvenčným myslením spochybňujeme aktuálne procesy vývoja. To je naša cesta do budúcnosti.“

S VISION EQXX otvára Mercedes-Benz nové cesty. Výskumné vozidlo napriek tomu predstavuje absolútne realistický krok do budúcnosti technológie elektrických vozidiel. Okrem vynikajúcej energetickej účinnosti počas jazdnej prevádzky poskytuje toto technológiami vybavené vozidlo aj rozumné odpovede na iné naliehavé otázky. Emisná stopa v súvislosti s CO2 sa napríklad výrazne zmenšuje použitím trvalo udržateľných materiálov. Rozhranie UI/UX obsahuje celkom nový jednodielny displej, ktorý prechádza v celej šírke interiéru. Prvky používateľského rozhrania podporujú plynulú interakciu medzi vodičom a spolujazdcom. Tá sa okrem iného dosahuje aj umelou inteligenciou (UI), ktorá napodobňuje spôsob fungovania ľudského mozgu. Softvérom riadený proces vývoja prináša revolúciu do budúceho vývoja elektrických vozidiel.

VISION EQXX je výsledkom rozsiahleho programu, ktorý poskytuje predlohu pre budúcnosť výroby automobilov. Mnohé z inovatívnych prvkov vývoja už sú integrované vo výrobe, niektoré z nich sú dokonca začlenené do nasledujúcej generácie MMA, teda modulárnej architektúry pre kompaktné vozidlá a vozidlá strednej triedy od značky Mercedes-Benz.

VISION EQXX: najdôležitejšie vlastnosti v skratke

Vozidlo s poslaním – najefektívnejšie vozidlo značky Mercedes-Benz, aké bolo kedy skonštruované
Efektívnosť znamená dosahnuť viac za menej. Vozidlo VISION EQXX je plne vybavené opatreniami na zlepšenie efektívnosti, ktoré boli realizované kombináciou pokrokovej technológie a zanietenej tímovej práce. VISION EQXX ako výskumné vozidlo so schválením na cestnú premávku spotrebuje menej energie a zdrojov a napriek tomu ponúka všetkého viac: väčší dojazd, viac luxusu a viac komfortu. Digitálne nástroje a softvérový prístup navyše výrazne skracujú čas vynaložený na prácu.

#EnergyWizard: Opatrenia na zvýšenie efektívnosti zabezpečujú vynikajúco nízku spotrebu na úrovni menej ako 10 kWh na 100 km (to zodpovedá viac ako šiestim míľam na kWh).

#ElectricDrive: Radikálne vynovená koncepcia pohonu, ktorú vyvinula značka Mercedes-Benz, dosahuje účinnosť 95 percent, od akumulátora až po kolesá, čo je v tomto ohľade novým kritériom.

#RangeBuster: Dojazd viac ako 1 000 km (viac ako 620 míľ)[2] na jedno nabitie akumulátora na verejných cestných komunikáciách umožňuje pohodlné jazdenie na dlhých trasách.

#EnergyDensity: Know-how z Formuly 1 pomohlo odborníkom na akumulátory zmenšiť zásobník energie EQXX na extrémne kompaktný formát. Systém akumulátora VISION EQXX uloží približne 100 kWh energie pri objeme, ktorý je o 50 percent menší, a hmotnosti, ktorá je o 30 percent nižšia ako v tomto ohľade doteraz celosvetovo najlepší akumulátor EQS.

#AeroChamp: Vynikajúca práca v rámci aerodynamiky a dizajnu exteriéru umožňuje súčiniteľ odporu vzduchu 0,17, ktorý predstavuje celkom nové kritérium[3].

#SustainableMaterials: Inovatívne recyklované a rastlinné materiály zabraňujú hromadeniu odpadu na skládkach a zmenšujú emisnú stopu so zreteľom na CO2.

#UpliftMindset: Zanietený tím inžinierov Mercedes-Benz spolupracoval so špecialistami na pretekársky šport High Performance Powertrains (HPP) a Mercedes-Benz Grand Prix (MGP), aby vyvinul vysokoefektívne a kompaktné elektrické hnacie ústrojenstvo a ľahký kryt akumulátora.

#BionicEngineering: Inžinieri, ktorí sa inšpirovali prírodnými formami, v spolupráci s inovatívnymi start-upmi použili pokročilé digitálne nástroje na zníženie hmotnosti a redukciu odpadu. Pomocou 3D tlače sa podarilo ušetriť nadbytočný materiál.

#SolarPower: Ultra tenké strešné panely napájajú systém akumulátorov a zabezpečujú dodatočný dojazd až 25 km.

#RollingEfficiency: Pneumatiky s extrémne nízkym valivým odporom a zlepšenou aerodynamickou geometriou sa v kombinácii s ľahkými horčíkovými diskami postarajú o vyšší dojazd.

#BrakingLightly: Ľahké brzdové kotúče zo zliatiny hliníka pomáhajú znížiť hmotnosť vozidla VISION EQXX.

#EfficiencyOnTheRoad: Čisto elektrický podvozok s ľahkým pomocným rámom z F1 prináša efektívnosť pretekárskeho športu na cestné komunikácie.

#HumanMachineMerge: Intuitívne používateľské rozhranie a používateľský zážitok s podporou efektívneho jazdenia vytvárajú v elektrickej dobe dokonalé rozhranie medzi človekom a vozidlom.

#SensualPurity: Tím exteriérových a interiérových dizajnérov, ktorý sa zameriava na elektrickú mobilitu, vytvoril ukážkové vozidlo #EQ plnoelektrickej budúcnosti. VISION EQXX zdôrazňuje ambíciu značky Mercedes Benz skonštruovať obdivuhodné automobily.

#FastTechProg: Od čistého papiera na cestu len za 18 mesiacov. VISION EQXX je súčasťou technologického programu, ktorý dokáže priniesť inovatívne riešenia do sériovej výroby rýchlejšie ako kedykoľvek predtým.

#Transformation: VISION EQXX je ukážkou premeny Mercedes-Benz na spoločnosť, ktorá sa orientuje čisto na elektrické a softvérové riešenia.

#SoftwareDriven: Softvérom riadený prístup ako kľúč k úspechu pri dosahovaní cieľov efektívnosti a pri rýchlom procese vývoja vrátane prelomového systému manažmentu akumulátora.

#GlobalResponsibleLeadership: Prostredníctvom VISION EQXX zvyšuje Mercedes-Benz tempo v snahe o dosiahnutie vedúceho postavenia v oblasti elektrifikácie a o stanovenie kritérií trvalo udržateľnej mobility.

VISION EQXX: prehľad najdôležitejších technických údajov[4]

Obsah energie akumulátora, využiteľný kWh < 100
menovité napätie Volty > 900
Spotreba energie kWh/100 km < 10
(míle/kWh) (> 6)
Hodnota cw 0,17[3]
Výkon kW ~150
Rázvor cm 280
Hmotnosť vozidla brutto kg ~1 750

[1] Spotreba elektriny bola zistená na základe nariadenia 2017/1151/EÚ v súlade so skúšobným postupom WLTP.
[2] Údaj o dojazde je predbežná hodnota vyplývajúca z digitálnych simulácií v reálnej premávke. Model VISION EQXX neprešiel procesom typového schválenia alebo homologizačným procesom.
[3] Hodnota cW bola zistená v aerodynamickom tuneli Daimler pri rýchlosti vetra 140 km/h
[4] Údaj o dojazde je predbežná hodnota vyplývajúca z digitálnych simulácií v reálnej premávke. Model VISION EQXX neprešiel procesom typového schválenia alebo homologizačným procesom.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (4961x3101px, 3.92 MB)

Fotografia 2 (4961x3101px, 3.58 MB)

Fotografia 3 (4961x3101px, 3.62 MB)

Fotografia 4 (4961x3101px, 3.92 MB)

Fotografia 5 (4961x2791px, 3.52 MB)

Fotografia 6 (4961x2791px, 4.27 MB)

Fotografia 7 (4961x3100px, 6.57 MB)

Fotografia 8 (4961x3101px, 7.19 MB)

Fotografia 9 (4961x2481px, 5.82 MB)

Fotografia 10 (4961x3101px, 6.56 MB)

Fotografia 11 (4961x3508px, 4.49 MB)

Fotografia 12 (4961x3508px, 4.1 MB)

Fotografia 13 (4961x3508px, 4.12 MB)

Fotografia 14 (4000x2250px, 3.57 MB)

Fotografia 15 (4000x2250px, 2.7 MB)

Fotografia 16 (4000x2250px, 2.73 MB)

Fotografia 17 (4000x2250px, 2.85 MB)

Fotografia 18 (4000x2250px, 3.08 MB)

Fotografia 19 (4000x2250px, 2.75 MB)

Fotografia 20 (4000x2250px, 5.56 MB)

Fotografia 21 (4961x2791px, 3.93 MB)

Fotografia 22 (4961x2791px, 3.72 MB)

Fotografia 23 (4961x2185px, 5.05 MB)

Fotografia 24 (4961x3307px, 8.12 MB)

Fotografia 25 (4961x3307px, 7.5 MB)

Fotografia 26 (4961x3307px, 7.4 MB)

Fotografia 27 (4961x3307px, 9.81 MB)

Fotografia 28 (3307x4961px, 5.54 MB)

Fotografia 29 (3307x4961px, 7.73 MB)

Fotografia 30 (3307x4961px, 7.14 MB)

Fotografia 31 (3307x4961px, 7.85 MB)

Fotografia 32 (3307x4961px, 9.26 MB)

Fotografia 33 (4961x3307px, 5.07 MB)

Fotografia 34 (4961x3307px, 5.24 MB)

Fotografia 35 (4961x3307px, 4.49 MB)

Fotografia 36 (4961x3307px, 1.9 MB)

Fotografia 37 (4961x3307px, 3.4 MB)

Fotografia 38 (4961x3307px, 7.35 MB)

Fotografia 39 (4961x3307px, 6.79 MB)

Fotografia 40 (4961x2791px, 2.34 MB)

Fotografia 41 (4961x3085px, 4.16 MB)

Fotografia 42 (4961x3224px, 5.45 MB)

Fotografia 43 (4961x2660px, 4.21 MB)

Fotografia 44 (4961x3062px, 6.38 MB)

Fotografia 45 (4961x3062px, 6.8 MB)

Fotografia 46 (4961x2791px, 5.11 MB)

Fotografia 47 (4961x3307px, 9.91 MB)

Fotografia 48 (4961x2790px, 5.3 MB)