Luxus môže byť až taký trvalo udržateľný: nová Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete v 360-stupňovej environmentálnej kontrole
Stuttgart. S dojazdom viac ako 100 kilometrov poskytuje dvojnásobne väčší elektrický dojazd, elektrický výkon na úrovni 110 namiesto 90 kW a rovný batožinový priestor s prepájacím otvorom na zväčšenie ložného priestoru: nové hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete Mercedes-Benz S 580 e (kombinovaná spotreba paliva, vážená: 1,0 – 0,6 l/100 km, kombinované emisie CO₂, vážené: 22 – 15 g/km, kombinovaná spotreba elektriny, vážená: 24,8 – 20,7 kWh/100 km)[1] ponúka v porovnaní so svojím predchodcom množstvo výhod. V prepočte na celú životnosť vozidla je šetrnejšie k životnému prostrediu, a teda aj trvalo udržateľnejšie: ak sa vezme do úvahy výroba, používanie vozidla viac ako 300 000 kilometrov, vyprodukuje tento model približne o 14,1 (nabíjanie elektrinou z európskeho energetického mixu), resp. o 36,2 percent (elektrina z vodných elektrární) menej emisií CO₂ ako jeho predchodca, model S 560 e. To je výsledok 360-stupňovej environmentálnej kontroly od značky Mercedes-Benz.
„Urýchlili sme náš plán Ambícia 2039, aby boli naše vozidlá a naša spoločnosť CO2 neutrálne. Tento cieľ konzekventne sledujeme s komplexným prístupom. Preto si všímame celý hodnotový reťazec: od vývoja cez dodávateľskú sieť, vlastnú výrobu, elektrifikáciu našich produktov, používanie obnoviteľných energií až po recykláciu na konci fázy používania,“ tvrdí Markus Schäfer, člen predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG, vedúci technologického oddelenia zodpovedný za vývoj a nákup. „Mercedes-Benz presne dokumentuje tieto vplyvy a bilanciu kontrolujú a potvrdzujú nezávislí znalci. Model S 580 e úspešne prešiel touto overovacou kontrolou.“ Tu si možno stiahnuť 360-stupňovú environmentálnu kontrolu ako súbor PDF.
Model S 580 e sa vyrába v mimoriadne flexibilnej a efektívnej výrobnej hale Factory 56 v Sindelfingene. Na streche haly je nainštalované fotovoltické zariadenie s približne 12 000 PV modulmi a výkonom približne 5 000 kWp (kilowatt-peak). Halu napája zelenou energiou vlastnej výroby. V procese výroby materiálov a konštrukčných dielov vzniká v porovnaní s predchodcom viac oxidu uhličitého. Môže za to najmä zvýšený podiel ľahkých kovov v holej karosérii a väčší vysokovoltový akumulátor s kapacitou 28,6 kWh. Túto nevýhodu výroby možno kompenzovať vo fáze používania: zdvojnásobenie elektrického dojazdu má za následok výrazne väčší podiel jazdenia na elektrický pohon. Počas celej doby prevádzky disponuje model S 580 e mnohými výhodami, najmä pokiaľ ide o produkciu emisií CO2. Platí to najmä vtedy, keď sa na nabíjanie používa elektrina z obnoviteľných zdrojov.
Okrem lepších hodnôt emisií CO2 vykazuje model S 580 e oproti svojmu predchodcovi aj výhody v oblasti eutrofizácie (EP)[2] a potenciálu letného smogu (POCP)[3]. V dôsledku vyššieho podielu použitej elektrickej energie sa podarilo znížiť spotrebu fosílnych zdrojov (ADP pre fosílne suroviny)[4] o 16 percent (Európsky energetický mix), resp. 59 percent (elektrina z vodných elektrární).
Ďalšie fakty z 360-stupňovej environmentálnej kontroly:
- Celkovo sa v novej Triede S nachádza 202 konštrukčných dielov vyrobených z materiálov, ktoré šetria zdroje. Celková hmotnosť týchto konštrukčných dielov je 98,9 kilogramov.
- Podlahové krytiny napríklad pozostávajú z regenerovaného nylonového vlákna značky ECONYL®. Ten sa vyrába recykláciou odpadov z nylonu, ktoré sú určené na skládku. Ide napríklad o staré rybárske siete, zvyšky látky či koberce.
- Nová Trieda S bola vyvinutá v súlade s požiadavkami pečate kvality Európskeho centra pre výskum alergií (ECARF – European Centre for Allergy Research Foundation) a jeho pečať získala. ECARF touto pečaťou odlišuje produkty, ktoré boli vedecky testované na vhodnosť pre alergikov. Podmienky na jej získanie sú rozsiahle: testuje sa množstvo konštrukčných dielov na každý variant výbavy vozidla na výskyt inhalačných alergénov. Ďalej sa kontroluje funkčnosť peľového filtra v novom i použitom stave. K tomu sa ešte pridávajú pokusy s testovanými osobami.
- Pri koncepcii recyklácie zohrávajú pre miesta na odovzdávanie starých vozidiel dôležitú úlohu informácie o demontáži. Aj pre Triedu S sú všetky potrebné informácie elektronicky k dispozícii prostredníctvom takzvaného Medzinárodného informačného systému o demontáži (IDIS).
- V tejto brožúre podrobne uvádzame výsledky environmentálnej bilancie už tretej generácie Triedy S. Prvá kompletná environmentálna bilancia bola zverejnená v roku 2005.
O nových modeloch Triedy S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete
V novej Triede S oslávila svoju premiéru štvrtá generácia hybridného pohonu. Okrem modelu S 580 e bude s modelom S 580 e 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva, vážená: 1,0 – 0,7 l/100 km; kombinované emisie CO2, vážené: 23 – 16 g/km; kombinovaná spotreba elektriny, vážená: 25,5 – 21,9 kWh/100 km)[1] čoskoro k dispozícii po prvýkrát v tomto segmente aj verzia s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete s náhonom na všetky kolesá.
S elektrickým hnacím výkonom 110 kW/150 k a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov (WLTP) dokážu oba modely v mnohých prípadoch jazdiť bez použitia spaľovacieho motora. Základom hybridného pohonu je šesťvalcový radový motor M 256 s výkonom 270 kW/367 k z aktuálnej generácie motorov od značky Mercedes-Benz. Vysoká hustota výkonu hybridnej hnacej hlavy sa dosahuje pomocou permanentne budeného synchrónneho motora vo forme vnútorného rotora.
Maximálny krútiaci moment elektrického stroja na úrovni 480 Nm je k dispozícii od prvej otáčky motora a stará sa o vysokú agilnosť pri rozjazde a dynamické jazdné vlastnosti. Maximálna rýchlosť v jazdnom programe ELEKTRICKÝ dosahuje 140 km/h, po jej dosiahnutí nasleduje jemné obmedzenie.
Štandardom na palube je nabíjačka na trojfázové nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 11 kW. Na rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom je k dispozícii nabíjačka s výkonom 60 kW. Dokonca aj prázdny akumulátor ňou možno nabiť za približne 30 minút.
[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
[2] Potenciál eutrofizácie (potenciál prehnojenia); kategória vplyvu, ktorá vyjadruje potenciál presýtenia biologického systému základnými živinami.
[3] Potenciál tvorby fotochemických oxidantov (letný smog); kategória vplyvu, ktorá popisuje tvorbu fotooxidantov („letný smog“).
[4] Spotreba abiotických zdrojov (abiotický = neživý); kategória vplyvu, ktorá popisuje zníženie globálnej zásoby surovín v dôsledku ťažby neobnoviteľných zdrojov.