Emocionálny vzhľad, istota v teréne a progresívna technológia: EQC 4×4² dokazuje, že elektrifikácia od značky Mercedes-Benz siaha oveľa ďalej než len po hranice cestných komunikácií. Malý tím vášnivých vývojárov vyrobil nositeľa technológií, ktorého možno zažiť, na základe modelu EQC 400 4MATIC (kombinovaná spotreba elektriny: 21,3 – 20,2 kWh/100 km; kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[1] . Medzi najzaujímavejšie technické prvky patria portálové nápravy s viacerými ramenami či inscenácia dynamického zvuku v interiéri a exteriéri. Svetlomety sa zmenia na tzv. „zvukomety“, pretože zároveň fungujú aj ako reproduktory.
EQC 4×4² je extrémne elektrické vozidlo. Mercedes-Benz ním chce otestovať hranice a dokázať, že v intenciách elektrickej mobility sa netreba obmedzovať iba na mestskú dopravu, ale je potrebné rozšíriť svoje obzory aj za hranice cestných komunikácii. Unikátny kus vyvinul tím presahujúci oddelenia okolo vývojára Jürgena Eberleho, ktorý už postavil na kolesá aj model E 400 All-Terrain 4×4² . „Naším cieľom je spojiť moderný luxus, trvalú udržateľnosť a emocionalitu. EQC 4×4² ukazuje, akú radosť môže priniesť trvalo udržateľná mobilita. Špičková technika elektrických vozidiel, fascinujúci používateľský zážitok vďaka MBUX a bezdrôtové aktualizácie sa stretávajú s horami. V skratke: elektrický a progresívny luxus ide do terénu,“ vysvetľuje Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločností Daimler AG a Mercedes-Benz AG; zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a Mercedes-Benz Cars COO. „Štúdia, ktorú možno zažiť, ukazuje z bezprostrednej blízkosti, že v Mercedes-Benz máme okrem vášne pre elektrickú mobilitu aj jasnú ambíciu stať sa lídrom v tejto oblasti a že naša ambícia získa v budúcnosti ešte emocionálnejšiu podobu.“
S nositeľom technológií EQC 4×4² demonštruje Mercedes-Benz, že túžbu po dobrodružstve možno spojiť so životným štýlom aj trvalou udržateľnosťou. S vozidlom možno okrem iného jazdiť po piesku v púštnych oblastiach a na plážach alebo cez ťažko zjazdný štrk či potoky v horách. Vyspelé gény sériového vozidla umožňujú nielen vysokú spoľahlivosť a príslušný komfort, ale aj prevádzku s prívesom a montáž strešného nosiča. So strešným stanom a nafukovacím člnom sa môžete dostať aj na tie najodľahlejšie miesta – a ak sa rozhodnete z kempu vyraziť zavčasu, ostatných dobrodruhov nezobudíte.
So svetlou výškou 293 milimetrov je EQC 4×4² viac než raz tak vysoko nad zemou ako sériové EQC (140 milimetrov). Dokonca aj Trieda G je položená o 58 milimetrov nižšie. Brodivosť vzrástla o 15 centimetrov na 40 centimetrov. Portálové nápravy umožňujú mimoriadnu svetlú výšku: na rozdiel od bežných náprav sa v tomto prípade stred kolies nenachádza na úrovni stredu nápravy, ale vďaka portálovým prevodovkám sú p odstatne nižšie. Alebo naopak, celé vozidlo sa posúva nahor. Podvozok variantu 4×4² je pritom spojený s karosériou na rovnakých bodoch uchytenia ako sériový podvozok.
Rovnako pôsobivé sú aj nájazdové uhly – 31,8 stupňa vpredu a 33 stupňov vzadu. Na porovnanie: nájazdový uhol bežnej Triedy G je 28 stupňov. Novo naprogramované terénne jazdné programy využívajú vysoko výkonnú logiku aktuálnych modelov GLC. Tá umožňuje napríklad lepší priebeh krútiaceho momentu pri rozjazde na nespevnenom povrchu s cieleným zásahom bŕzd. V kombinácii s pneumatikami 285/50 R 20 sa v teréne vyznačuje pôsobivou istotou. Výrazný dizajn dopĺňa fólia vo farbe matná metalická Gunmetal a čierne rozšírenia blatníkov.
Prehľad najdôležitejších terénnych údajov:
EQC 4×4² (štúdia) | EQC 400 4MATIC (sériový) [1] | ||
Nájazdový uhol vpredu | Stupne | 31.8 | 20.6 |
Nájazdový uhol vzadu | Stupne | 33 | 20 |
Prechodový uhol | Stupne | 24.2 | 11.6 |
Svetlá výška podvozka | mm | 293 | 140 |
Brodivosť | mm | 400 | 250 |
Ďalšie čísla, údaje, fakty:
- Oproti sériovej verzií narástol model EQC 4×4² o približne 20 cm.
- Blatníky sú rozšírené asi o 10 cm.
- Vďaka modernej kinematike náprav so štvorprvkovou prednou nápravou sa podarilo dosiahnuť šikovný priemer otáčania aj napriek 20-palcovým kolesám.
- Svetlá výška a brodivosť narástli o 15 centimetrov v porovnaní so sériovým modelom EQC.
Ďalšou kľúčovou vlastnosťou modelu EQC 4×4² je zážitok zo zvuku s vlastným zvukovým svetom. Akustická inscenácia zahŕňa zvuky, ktoré dávajú vodičovi spätnú väzbu, keď je systém pripravený a keď je vozidlo odstavené, ako aj interaktívny a emocionálny zvuk jazdy. Ovplyvňujú ho rôzne parametre, ako poloha plynového pedála, rýchlosť alebo rekuperácia. Pomocou inteligentných algoritmov dizajnu zvuku sa zvuky vypočítavajú v reálnom čase na zosilňovači ozvučovacieho systému a prehrávajú sa prostredníctvo reproduktorov do interiéru vozidla.
V sériovom vozidle EQC prehrávajú reproduktory v nárazníkoch zákonom predpísaný vonkajší zvuk zvukového výstražného systému vozidla (Acoustic Vehicle Alert System; AVAS). EQC 4×4² má špeciálne zložený, dynamický zvukový výstražný systém vozidla a ako externý reproduktor používa svetlomety. Odborníci na zvuk od značky Mercedes-Benz totiž kreatívne využili dostupný priestor v telesách svetlometov – a tak vznikli tzv. „zvukomety“.
EQC 4×4² je už tretím modelom rodiny 4×4² z dielne Mercedes-Benz. G 500 4×4² sa dokonca od septembra 2015 vyrábal sériovo. A v roku 2017 ukázal Mercedes-Benz so svojou štúdiou E 400 All-Terrain 4×4² v teréne svoje miesto mnohým vozidlám SUV.
[1] Uvedené hodnoty boli zistené pomocou predpísaného spôsobu merania. Ide o „hodnoty CO2 podľa WLTP“ v zmysle Čl. 2, bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Údaje o spotrebe paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Tieto údaje sa nevzťahujú na konkrétne vozidlo a nie sú súčasťou ponuky, ale slúžia výhradne na účely porovnania rôznych typov vozidiel. Hodnoty sa líšia v závislosti od zvolenej mimoriadnej výbavy.